Doodle bug mk1

Kde a kedy sa bolo lietať
Užívateľov profilový obrázok
Rebro
Príspevky: 1214
Dátum registrácie: Št Okt 25, 2012 2:49 pm
Bydlisko: Bratislava

Re: Doodle bug mk1

Príspevok od užívateľa Rebro »

Ahoj, pardom ze vam tu do toho skacem... otazka laika...
Ked sa na Mosquite pokazi motor.. stale to vie lietat ako klasicke rogalo? (kedze asi aj tazisko tam hra rolu) a konstrukcia klzaku je taka ista, takze staci len motor odpojit a je z toho klasicky ZK?
Monotrike

juraj
Príspevky: 3423
Dátum registrácie: Št Sep 20, 2007 12:29 pm
Bydlisko: Košice

Re: Doodle bug mk1

Príspevok od užívateľa juraj »

To Rebro: vyhoda Mosquita spociva prave v tom, ze sa da zavesit prakticky pod akekolvek bezmotorove rogalo, ktore splna zakladne rozmerove a pevnostne kriteria. Rozmer sa tyka hlavne dlzky kylovky (je urcena max. mozna dlzka kylovky za uvazom, aby sa s nou vrtula nemohla pocas letu stretnut) a pevnost sa tyka max. nosnosti daneho rogala. S Mosquitom ma pilot asi o 10-15 kg vyssiu hmotnost, nez s klasickym bezmotorovym postrojom a mohol by prekrocit max. povolenu hmotnost sustavy pilot-ZK.
Poloha taziska - vseobecne pre flexi ZK plati - cim tazsi pilot, tym viac vpredu poloha taziska. Pilot to musi mat na pamati, pokial jedno a to iste rogalo pouziva aj bezmotorovo aj motorovo.

micaaak35
Príspevky: 160
Dátum registrácie: Pi Júl 24, 2009 10:25 am

Re: Doodle bug mk1

Príspevok od užívateľa micaaak35 »

S Mosquitem (v leže, hlavou napřed) je létání podobné jak s klasickým bezmotorovým rogalem. V případě poruchy motoru to samozřejmě stále letí, jen je o něco horší klouzavost - klasická vrtule. Tak jak píše Juraj je zapotřebí jen ohlídat nosnost rogala z důvodu vyšší hmotnosti postroje a délku kýlovky. Co se té polohy týká, ta je samozřejmě jiná a mění se i podle aktuálního tahu motoru, čím více plynu, tím jsi více posunutý vpřed, když mám motor vypnutý, hrazda je někde u ramen, pokud motor běží jen pro udržení výšky, hrazda je pod prsama.
Zde jsi v tématu „Doodle bug“, kde je navíc jiná poloha pilota, vsedě a nohy vpřed!

Užívateľov profilový obrázok
Rebro
Príspevky: 1214
Dátum registrácie: Št Okt 25, 2012 2:49 pm
Bydlisko: Bratislava

Re: Doodle bug mk1

Príspevok od užívateľa Rebro »

Dakujem za odpovede, teraz si to uz viem predstavit ako to zhruba funguje. Ono to niekedy nie je na zahodenie nebyt zavisly na termike a svahovom prudeni :wink:
Monotrike

Laco
Príspevky: 2259
Dátum registrácie: Po Sep 24, 2007 5:35 pm
Bydlisko: Košice

Re: Doodle bug mk1

Príspevok od užívateľa Laco »

Rebro napísal:...Ono to niekedy nie je na zahodenie nebyt zavisly na termike a svahovom prudeni :wink:
Hľa aká podobnosť s výrokom B. Franklina
“Tí, ktorí sú ochotní vzdať sa slobody, aby si zabezpečili bezpečnosť si nezaslúžia ani slobodu, ani bezpečnosť.”
:?

orihelnr
Príspevky: 22
Dátum registrácie: Ut Mar 09, 2010 6:05 pm
Bydlisko: Nitra
Kontaktovať užívateľa:

Re: Doodle bug mk1

Príspevok od užívateľa orihelnr »

juraj napísal: Poloha taziska - vseobecne pre flexi ZK plati - cim tazsi pilot, tym viac vpredu poloha taziska.
Juraj,dost ma zaujali tie veci ohladom zavesu, co si spominal a musim sa priznat, ze mam v hlave malu dilemu.Dole som napisal 4 rozne situacie a ich riesenia.Pisal som ich sedliackym rozumom a vykladom,ziadne vzorce ani poucky.Chcem len vediet, ci uvazujem spravne,alebo robim niekde elementarnu chybu.Je fakt mozne, ze budem odteraz chodit po kanaloch s pilotakom nepristupnym do roku 2020 s naslednym odkladom na dozivotie:) Ale pokial by to malo co i len jednemu ziakovi pomoct, tak to risknem.Spolieham sa to,ze aj chefo nedavno zahviezdil na temu o indukovanych odporoch a predsa sa s nim stale kamaratis :) haha sorry chefo ze ta spominam.
Takze:
uvodne podmienky typu integer su:
-pilot leti v priamom smere,ziadne zakruty

-je skoro rano,termika spi,sme v strede tlakovej vyse,jej okraj siaha az po Mozambik,
vietor naposledy fukal 2 tyzdne dozadu.

-berme ze trim speed kridla povazujme za idealnu,bezpecnu
(aj ked vsetci vieme,ze sa ma lietat malicko rychlesjie,ale cert to ber tentokrat)


situacia A:
Pilot Emil leti na bezmotorom kridle target,zaves postroja ma v strede rozsahu moznosti,rychlost letu zodpoveda TRIM speed kridla. Tu neni co riesit.vse je v pohode.

situacia B:
Pilot Emil tentokrat leti s motorom,rovnakym kridlom,rovnakou polohou zavesu.Subor vahy pilota a vahy motorovho postroja (tazisko) posobi viacej dozadu,pretoze zatazenie je vacie v porovnani so situaciou A,kridlo je akoby tazke na chvost.Uhol nabehu je vacsi ako pri A.Emilo leti mensou rychlostou ako trim speed Targetu,leti rychlostou bliziacej sa k padovej. Riesenie? Ak chce letiet v pohode,aspon v trim speed,musi bud neustale pritahovat,ale kedze toto je zbytocne vycerpavajuce,riesenie je to,co spominal Juraj: tazky pilot-zaves ide dopredu.
toto sposobi bezpecne zrychelnie kridla na hodnotu trim speed a Emilo nebude ani unaveny.Bude spokojny.

Situacia C:
Presli roky,Emilo si kupi novy glider Discus.Opat by rad pouzival len 1 kridlo na moto lietanie aj volne ako nas cesky kolega Michal Hes.Discus ma ale vacsiu plochu kt je viac-menej idelana pre vahove zatazenie na let s motorom.Nastastie (pri volnom lietani)sa Emilo zmesti do vahoveho intervalu zatazenia kridla.Keby ma o 5 kg menej uz by bol na cistej spodnej hrane.Volny let so zavesom nastavenom na moto lietanii by bol mozny,ale o hubu.Emil je lahky,letel by pomaly.Hra s ohnom.Treba mu zvysit rychlost, aspon na trim speed glidera a to tym ze si posunie zaves dopredu.

Situacia D:
Emilovho kona otca brat Darius ma kridlo Discovery.Zial aj pocas letu s motorom aj bez sa mu zda,ze kridlo je mlandrave,poslucha menej akoby malo. Darius si nedovoli pustit hrazdu ani na sekundu.Zda sa,ze leti pomaly,blizko minimalky.Krvoplotne preto pritahuje hrazdu.Riesenie ako ho bezbolestne narychlit bude opat,ze si posunie zaves dopredu,kridlu sa zvysi rychlost na trim speed a vsetci su spokojni.(situacia podobna B,ale s tym rozdielom,ze tu je ovladatelnost viditelne komplikovanejsia)


Z uvedeych 3 situacii B,C,D vyplyva ze ci je pilot,(pilot+motorovy postroj) tazky,alebo lahky vzdy je riesenim posun zavesu dopredu.
Mohol by mi to niekto z vas skusenejsich vysveltit,ze kde je zrada? nemalo by nahodou byt?:
tazky pilot-zaves dopredu,lahky pilot-zaves dozadu.?
Je uz dost hodin preto sa mi tazko rozmysla a problem je tam.Alebo je to akysi slovny chytak a riesenia by mohli byt napriek tomu spravne?

Užívateľov profilový obrázok
Chefo
Príspevky: 1075
Dátum registrácie: Ut Feb 23, 2010 3:50 pm
Bydlisko: Brezno
Kontaktovať užívateľa:

Re: Doodle bug mk1

Príspevok od užívateľa Chefo »

Pohoda erik, ja som zvyknuty na rolu obetny baranok :D. A pokial sa este k tomu mozem ja a ostatny nieconove dozvediet, tak preco sa naschval nezhovadit nie? :D... ja to riesim tak, ze taham ako bujo a lietam na rychlosti a cuduj sa svete, stale sa to vyplaca :)

micaaak35
Príspevky: 160
Dátum registrácie: Pi Júl 24, 2009 10:25 am

Re: Doodle bug mk1

Príspevok od užívateľa micaaak35 »

Pro „orihelnr“
Změnu polohy těžiště - závěsu na rogale, zda budeš létat s motorem, nebo bez motoru, bych neřešil. Je dobré letět na křídle, které dobře znáš, o kterém víš, jak letí a hlavně že letí. Konstruktéři rogal, jestli se mýlím, tak mne někdo opravte, ale ať se jedná o 12, nebo 15 plochu, tak jeho samotná pevnost (limity přetížení atd..) je shodná a jedná se hlavně o optimalizaci minimální rychlosti a řiditelnosti pro danou váhu pilota. Ale i to se dá obejít volbou optimálního profilu křídla a materiálu, viz Bautek Kite, který je jako „14 „ s maximální váhou v závěsu až 120kg (http://www.delta-club-82.com/bible/f7-bautek.htm).
Prostě bych se držel technických dat od výrobce, uvedeného rozsahu a manuálu. Do změny těžiště bych zasahoval až po nějakých zkušenostech a to ještě po konzultaci s odborníkem!
Hlavní rozdíl motor-bezmotor je v tom, že při startu z kopce se udělá pár kroků, pustíš to dolů a letíš, s motorem to musíš na tu minimální vzletovou rychlost opravdu rozběhnout, protože pak už to nemáš na té rovince kam dolů poslat! Prostě „utíkej Foreste, utíkej“ http://www.youtube.com/watch?v=DkzewTjcC6Q! :D

juraj
Príspevky: 3423
Dátum registrácie: Št Sep 20, 2007 12:29 pm
Bydlisko: Košice

Re: Doodle bug mk1

Príspevok od užívateľa juraj »

To orinelhr: ja som z tych Tvojich moznosti cely vedla. Dal si ich prilis vela. V zasade mozno povedat, ze Tvoj zaver celkom neplati.
Situacia C s vahovym limitom nema nic spolocne s polohou taziska. Ked je Emilio na to kridlo lahky, jednoducho nedojde k priehybu nabeziek ako pri vyssej hmotnosti, vytvoria sa mensie tunely, posuva sa posobisko vztlakovej sily dozadu a Emilio by mal letiet vyssou trimspeed. Ak to tak nie je, je to preto, ze Emilio ma uz v zakladnom nastaveni tazisko prilis vzadu, takze to kridlo nechce letiet ani nalahko ani natazko. (Podotykam, ze pri rigid wings k tejto situacii nedochadza, D-skrine su podstatne tuhsie ako nabezne nosniky na flexi, plus dalsie charakterisitky rigidov sposobuju, ze nema preco dochadzat k tomu, co pri flexies. Skor naopak, mam taky pocit, ze Aeros Phantom ma v manuali uvedene, ze so zvysujucou sa zatazou sa poloha uvazu ma posuvat dozadu.)
Na vacsom kridle bude mat samozrejme Emilio nizsiu padovu a aj trimspeed (vzorec na vypocet vztlaku, kde S-plocha je v citateli, jednoducho nepusti), ale su to bezpecne rychlosti. Emilio bude mat problemy v turbulencii s riadenim klzaka, niekedy ho neuriadi. V kludnom vzduchu pohoda, reakcie budu pomalsie a Emilio sa trosku viac narobi.
Inak to iste, co som na zaciatku uviedol k situacii C, v podstate plati aj pre situaciu D. Ten uvaz je prilis vzadu aj pre lahkeho pilota.
Takze suma sumarum: Kazde kridlo ma urcitu minimalnu aj trimovaciu rychlost pre urcite zatazenie. Cim je zatazenie vacsie, tym su tie rychlosti vyssie. Podobny princip plati pre hmotnost pilota a polohu uvazu. Ak chceme dosiahnut rovnake sily v hrazde, musi mat tazsi pilot polohu uvazu viac vpredu oproti lahkemu pilotovi na tom istom kridle. (prehnutie nabeziek a zmensenie efektivnej plochy kridla (s plusovym alfa) hlavne v odtokovej oblasti).
Hm, uz tomu rozumies?

MilanNR
Príspevky: 699
Dátum registrácie: Št Aug 23, 2012 6:00 pm
Bydlisko: Nitra

Re: Doodle bug mk1

Príspevok od užívateľa MilanNR »

Tolkoto som ani v škole nečítal.....ešte bude pokračovanie? :D
Wills Wing T2C 144

orihelnr
Príspevky: 22
Dátum registrácie: Ut Mar 09, 2010 6:05 pm
Bydlisko: Nitra
Kontaktovať užívateľa:

Re: Doodle bug mk1

Príspevok od užívateľa orihelnr »

Chalani dakujem za vas cas,Vas nazor a vysvetlenie.
Juraj je mi to uz jasnejsie,aj ked som si to musel 2x precitat a dobre sa nad tym zamysliet.
Musim priznat ze tieto veci ohladom prehybania nabeziek si musim este dostudovat.
Michal, zmenu taziska v mojom pripade nastastie nemusim riesit.Target a bug posluchaju rovnako dobre ci lietam s motorom, alebo bez na tej istej polohe zavesu(stred).Som v kontakte s 3 anglanmi s rovnakymi setmi,vazia o dobrych 15kg viac a tiez to nechavaju na strede.A zevraj pohoda.
Chefo vidim ze v tom pritahovani mame rovnake uchylky. :) A pokial sa na Zemi fyzikalne zakony nezmenia,nemalo by nam to snad ublizit. :)

orihelnr
Príspevky: 22
Dátum registrácie: Ut Mar 09, 2010 6:05 pm
Bydlisko: Nitra
Kontaktovať užívateľa:

Re: Doodle bug mk1

Príspevok od užívateľa orihelnr »

S vetrom o preteky :)
http://www.youtube.com/watch?v=Fj3aVu8V ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Užívateľov profilový obrázok
Ivan Plucko - NAY
Príspevky: 988
Dátum registrácie: Ut Okt 23, 2007 8:17 pm
Bydlisko: Bratislava
Kontaktovať užívateľa:

Re: Doodle bug mk1

Príspevok od užívateľa Ivan Plucko - NAY »

Dakujeme Erikovi a Milanovi za mini letecky den na Doodle bug.
http://www.facebook.com/media/set/?set= ... 054&type=3" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/pages/Delta-Clu ... 6681571054" onclick="window.open(this.href);return false;

Fakt to lieta tak jednoducho ako to vyzera! :wink:

MilanNR
Príspevky: 699
Dátum registrácie: Št Aug 23, 2012 6:00 pm
Bydlisko: Nitra

Re: Doodle bug mk1

Príspevok od užívateľa MilanNR »

Pridávam krátke video z malého zrazu pilotov aj nepilotov. http://youtu.be/JK2w3E2bSQ4" onclick="window.open(this.href);return false;
Wills Wing T2C 144

MilanNR
Príspevky: 699
Dátum registrácie: Št Aug 23, 2012 6:00 pm
Bydlisko: Nitra

Re: Doodle bug mk1

Príspevok od užívateľa MilanNR »

Tak po dlhej dobe si včera Erik vybral super počasie a rozhodol sa letieť. Po práci pripravil techniku a ja moja manželka Martin ako suport sme mu robil spoločnosť. Vietor nebol takmer žiaden tak nebolo načo čakať a Erik to odpálil. štart bez prolémov no asi po 8 minutach letu zostalo ticho. Zhasol. Erik sa otočil a pomaly doklzal k rukávu a sadol. Po obhliadke sme našli chybu na fajke. Odstránli sme ju no doodle nie a nie naštartovať. Nakoniec hlavná príčina výpadku motora bola v v karburátore. Uvolnilo sa plynové lanko z tiahla. Tak asi po hodinovom majstrovaní Erik zasa odštartoval a polietal si približne hodinku po okolitých chotároch. Pekne strávené popoludnie.

https://www.youtube.com/watch?v=XN7J8E0LFPY

https://www.youtube.com/watch?v=KHEzgHzsmoc

Letu zdar
Wills Wing T2C 144

Napísať odpoveď