Ako pristat a velmi si neublizit

Veci a zariadenia ktoré použí­vame na lietanie, diskusia o počasí, aerodynamike a predpisoch
juraj
Príspevky: 3423
Dátum registrácie: Št Sep 20, 2007 12:29 pm
Bydlisko: Košice

Re: Ako pristat a velmi si neublizit

Príspevok od užívateľa juraj »

Landing clinic (bez laskaveho povolenia Oz reportu) Chefo, urcite Ti neuskodi, ak to prelozis :D

(The "ingredients list")

500-300 ft:

1) Identify L.Z. , choose target
2) MAKE A PLAN! Decide pattern you intend to utilize
3) Monitor wind direction via multiple indicators
4) Scan for obstacles, hazards, slope, power lines, people, etc
5) Continuously check for other air-traffic
6) Altitude check continuously
7) Check distance from L.Z., Glide, L/D, air quality, (lifty/sinky), etc
8) Deal with zippers, V.G. settings, strings, etc. (Ready for landing?)
9) If towed, check/stow tow bridal

300-100 ft:

10) Formalize PLAN ("Figure 8"/ "S" approach, or Aircraft/Downwind, Base, Final.)?
11) Keep alternate plan (thinking), in case primary plan needs to change
12) Continue monitoring: wind, field, obstructions, AIR-TRAFFIC
13) Free feet from harness

Below 100 ft: (14, 15 can be performed higher if desired)

14) Increase airspeed (if not already increased well above trim)
15) TRANSITION HANDS! (when…how) (higher altitude better than lower)
- AVOID allowing "Pitch bobble", or accidental roll input!
- Hands END UP at shoulder height. (in turbulence, can use one hand up/one on base, or remain on base longer, or too low on D.T.s - to be slid up later)
16) ROUND OUT, INTO GROUND EFFECT, (not too high), recognizing GRADIENT
17) Remain level. Look ahead. Recognize speed loss as you ground effect
18) FLARE! (Timing/when)- (just before glider "settles")... how much?... feet back… (think) push UP not out) - Flaring correctly is a combination of technique and timing.
How much should you Flare in a given situation? (Flare only the amount needed… to stop your forward motion across the ground)

Common denominators in bad landings: Poor planning, Poor alternate planning, Low transitions, Low turns, Low airspeed, High round-outs, Throwing feet forward, Arms extended (elbows not back) prior to when flare is called for (can't flare), Pulling back in after an early flare, Late flare, Wimpy or no flare.

* ANY combination of these denominators GREATLY increases chance of poor landing!!!

Užívateľov profilový obrázok
Chefo
Príspevky: 1075
Dátum registrácie: Ut Feb 23, 2010 3:50 pm
Bydlisko: Brezno
Kontaktovať užívateľa:

Re: Ako pristat a velmi si neublizit

Príspevok od užívateľa Chefo »

Oki tu to teda mate. Pozdravuje Translator Chefo :D.
PS: Velka vdaka gaspimu a diskutujúcim za korekcie :)


Pristavanie s rozumom - Preklad verzia 1.2 (without OZ report permission) :D
(Ingrediencie)

500-300 stôp (150-90m):
1.) Identifikuj pristávaciu oblasť, urči si cieľ
2.) Vytvor si plán! Zvoľ si vzor pristátia, ktorý použiješ.
3.) Monitoruj smer vetra viacerými spôsobmi (indikátormi)
4.) Poobzeraj sa po prekážkach, nebezpečenstvách, sklone svahu, elektrickom vedení, ľuďoch a podobne
5.) Priebežne kontroluj ostatnú leteckú premávku
6.) Nepretržite sleduj aj nadmorskú výšku
7.) Kontroluj vzdialenosť od pristávacej plochy, kĺzanie, kvalitu vzduchu (turbulentnosť, klesanie a pod.) a napínanie priecnika
8.) Začni sa zaoberať zipsom, šnúrami a podobne (Si pripravený pristáť?)
9.) Ak si vlečený, skontroluj/schovaj vlečné popruhy

300-100 stôp (90-30m):
10.) Vymysli svoj plán (Osmičky ,eSíčka, let po vetre, hrazda, cieľ)
11.) Udržuj alternatívny plán (rozmýšľaj) v prípade že by sa primárny plán musel zmeniť
12.) Pokračuj v monitorovaní vetra, pristávacky, prekážok a premávky vo vzduchu
13.) Vytiahni nohy z postroja

Pod 100 stôp (30m) (bod 14 a 15 môže byť vykonaný aj vyššie ak treba):
14.) Zvýš rýchlosť (ak si uz poriadne nepritiahol)
15.) Prechyť z hrazdy na trapézky (Kedy a ako? Vyššie je lepšie ako nízko)
-nerob zbrklé chyby s uhlom nábehu, a nerob nepremyslené zásahy do stranového riadenia
-Ruky posuň hore až na výšku ramien (v turbulencii môžeš mať jednu ruku na hrazde a druhú na trapézke, alebo môžeš ostať na hrazde dlhšie)
16.) Vysuň podvozok (nohy) do prízemného efektu (nie príliš vysoko) rozpoznávajúc GRADIENT
17.) Udržuj úroveň. Pozeraj sa vpred a začni rozpoznávať stratu rýchlosti v závislosti od prízemného efektu.
18.) Odtlač! (Ale kedy? Jednoducho predtým ako sa krídlo urovná. Ale ako silno? Nohy vzad. Rozmýšľaj. Odtlač hore a nie vpred.) Správne odtlačenie je otázkou správnej techniky a dobrého načasovania.
Ako silno treba odtlačiť v danej situácii? Odtlač len toľko, aby si zastavil svoj pohyb vpred po zemi.

Najčastejšie príčiny zlého pristátia: Zlé plánovanie, zlé naplánovanie alternatív, preklopenie do visu príliš neskoro, zákruty nízko nad zemou, nízka rýchlosť, vysoké podrovnanie, predbiehanie nohami, vystreté ramená (nepokrčené ruky v lakťoch) keď sa pýta odtlačiť (nemožno odtlačiť), pritiahnutie späť po priskorom odtlačení, neskoré odtlačenie, slabé alebo žiadne odtlačenie.
Akákoľvek kombinácia týchto neduhov rapídne zvyšuje šancu zlého pristátia!!!
Naposledy upravil/-a Chefo v Št Apr 07, 2011 9:53 am, upravené celkom 1 krát.

Užívateľov profilový obrázok
Edmond PP
Príspevky: 1010
Dátum registrácie: Ut Júl 29, 2008 5:29 pm

Re: Ako pristat a velmi si neublizit

Príspevok od užívateľa Edmond PP »

Čítam a porovnávam preklad len tak narýchlo.
Nuž pri ocenení snahy a vynaloženej námahy musím podotknúť, že robiť preklad na prvý pohľad jednoduchého technického textu a ísť s ním na verejnosť, vyžaduje značnú odvahu (trúfalosť?). Niekedy je jedena korektúra málo. Netvrdím, že preklad s "chybovosťou" pod nejakých 10% nesplní požadovaný efekt. Určite je lepšie mať poučný článok nejak preložený, než vôbec. Aj tak však poviem - dvakrát meraj, raz rež, alebo -urob radšej viac korektúr prekladu, než málo.
Chefo, treba oceniť Tvoju snahu, húževnatosť a v neposlednom rade i odvahu... Ale k dobrému prekladu je určite potrebná aj životná (rogalistická) skúsenosť, dokonalá znalosť problematiky a pod.
Len tak mimochodom - ak je v origináli naozaj "feet back" a nie "feed back" nie som si istý, či by som to prekladal ako "kúsok späť"! ...čo, aký kúsok späť?!?
Je tam určite viac podobných maličkostí, ktoré majú nádych minimálne unáhlenosti.
Drobné chybičky v preklade určite nezabránia pochopeniu zmyslu textu.
Dúfam, že som Ťa neodradil. Snaž sa ďalej.
Thalhofer GT
Bautek Fizz

Užívateľov profilový obrázok
sidewinder
Príspevky: 2750
Dátum registrácie: St Sep 19, 2007 9:00 am
Bydlisko: Kosice- Toporec - SR
Kontaktovať užívateľa:

Re: Ako pristat a velmi si neublizit

Príspevok od užívateľa sidewinder »

Och ach,

CHefo dikes ;-)

pegas
Príspevky: 2692
Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
Kontaktovať užívateľa:

Re: Ako pristat a velmi si neublizit

Príspevok od užívateľa pegas »

Chefo 2345 písmen,
Edmond 1063 písmen.
Chefo vyhral. :)
Teraz vážne. Pôvodný text nie je veľmi dobrý, a to sa odráža aj v preklade. Podľa mňa to nestálo za tu námahu, ale aspoň to prinútilo Chefa niečo si naštudovať. Edmond, neber to až tak vážne.

P.S.
Tým "feet back" autor naozaj myslel chodidlá dozadu - poloha "banán" pri odtláčaní.

Užívateľov profilový obrázok
Chefo
Príspevky: 1075
Dátum registrácie: Ut Feb 23, 2010 3:50 pm
Bydlisko: Brezno
Kontaktovať užívateľa:

Re: Ako pristat a velmi si neublizit

Príspevok od užívateľa Chefo »

Edmond ma odhalil, ze som to robil unahlene, pretoze mam este robit dva zadania do skoly + diplomovku, ale tak aspon snaha bola. Koli tomu som to semzavesilhned, aby ste sa k tomu vyjadrili a poopravovali tie moje odchylky na pravu mieru. Ak je to az take zle, ze to zavadza, tak radsej uz nabuduce budem ticho :).
Letu zdar.

Užívateľov profilový obrázok
matoZA
Príspevky: 460
Dátum registrácie: Ut Nov 06, 2007 9:27 pm
Kontaktovať užívateľa:

Re: Ako pristat a velmi si neublizit

Príspevok od užívateľa matoZA »

Chefo je to SUPER! Vcera som to luskal a aj napriek tomu, ze sa v angl. citim celkom doma, mnoho vyrazov (leteckych idiom..) mi jasnych nebolo (round out) a nemal som cas riesit co to je. Moc si mi pomohol. V banane si chyboval, ale nic nie je dokonale, zhodou nahod, ten som pochopil v originali, takze som ten odsek ani nepozeral :)

Edmond ak si nasiel este nezrovnalosti tak hovor.
Moyes Xtralite 147

juraj
Príspevky: 3423
Dátum registrácie: Št Sep 20, 2007 12:29 pm
Bydlisko: Košice

Re: Ako pristat a velmi si neublizit

Príspevok od užívateľa juraj »

Mili lietaci,
ten text som sem zavesil nie kvoli skusaniu chefovych schopnosti prelozit to z anglictiny, ale kvoli tomu, ze nikdy nezaskodi aspon mentalny trening niektorych zrucnosti, ktore su nevyhnutne na prezitie rogalistu a jeho technickeho vybavenia. Zial, priemerny slovensky rogalista urobi okolo 20 startov rocne, co je na udrzanie tychto zrucnosti velmi malo. Takze cim viac o tom diskutujete, tym lepsie.
Prajem vela stastnych pristati.

Užívateľov profilový obrázok
matoZA
Príspevky: 460
Dátum registrácie: Ut Nov 06, 2007 9:27 pm
Kontaktovať užívateľa:

Re: Ako pristat a velmi si neublizit

Príspevok od užívateľa matoZA »

Ano Juraj, v zapale obhajoby prekladu som Ti aj zabudol podakovat, ze si to sem zavesil. Myslim, ze je tam vela mudrosti , su tam niektore veci, ktore som netusil (odtlacat hore, nie vpred..) a davaju mi logiku, ale nikdy som nad nimi takto nerozmyslal. Len aby som to uz mohol testovat ;)
Moyes Xtralite 147

miro
Príspevky: 851
Dátum registrácie: Ne Apr 06, 2008 7:28 pm
Bydlisko: Hlohovec
Kontaktovať užívateľa:

Re: Ako pristat a velmi si neublizit

Príspevok od užívateľa miro »

Na ozreport forum bola aj téma štartu a medzi ilustračne videá sa prebojoval aj Marko.
http://ozreport.com/forum/viewtopic.php ... sc&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Užívateľov profilový obrázok
Chefo
Príspevky: 1075
Dátum registrácie: Ut Feb 23, 2010 3:50 pm
Bydlisko: Brezno
Kontaktovať užívateľa:

Re: Ako pristat a velmi si neublizit

Príspevok od užívateľa Chefo »

Takze k textu how to land a aj k land ingredients pripajam nejake videa s prikladmi. Prve je video, ktore ukazuje, ze ak uz clovek odtlaci priskoro, nema pritahovat spat ale "podrzat".

http://www.youtube.com/watch?v=6D0aPubh ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;

Dalsie videa su k clanku o fazach pristavania, konkretne o odtlaceni a "banane" pri bezvetri :D.

http://www.youtube.com/watch?v=sedazyVORZc" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.youtube.com/watch?v=YjHqdmUAAFo" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.youtube.com/watch?v=UQ66YvoYxiE" onclick="window.open(this.href);return false;


Dalsie video je udajne ilustraciou pekneho pristatia s tym, ze pilot dostatocne skoro vylezie z postroja nohami.

http://www.youtube.com/watch?v=rdetr0oD4Y4" onclick="window.open(this.href);return false;

Dalsia je ukazka zostavania jednou rukou na hrazde počas turbulencie.

http://www.youtube.com/watch?v=-e8Qrg4yQ5U&NR=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Naposledy upravil/-a Chefo v Po Apr 11, 2011 3:28 pm, upravené celkom 1 krát.

raf3
Príspevky: 1212
Dátum registrácie: Št Júl 09, 2009 9:15 pm
Bydlisko: Ďurďošík

Re: Ako pristat a velmi si neublizit

Príspevok od užívateľa raf3 »

Diky Chefo! :wink:

Hifi
Príspevky: 117
Dátum registrácie: Št Okt 02, 2008 7:46 am
Bydlisko: Gbeľany
Kontaktovať užívateľa:

Re: Ako pristat a velmi si neublizit

Príspevok od užívateľa Hifi »

http://www.facebook.com/pages/Rogalo-cl ... =1&theater" onclick="window.open(this.href);return false;

Keby niekto ešte nevedel tak "HELE a JÚ" :lol:

belani
Príspevky: 444
Dátum registrácie: Po Dec 31, 2007 2:04 pm
Kontaktovať užívateľa:

Re: Ako pristat a velmi si neublizit

Príspevok od užívateľa belani »

V pondelok rano vidiet markov start :D .... skoro som spadol zo stolicky

Napísať odpoveď