Strana 4 z 4

Re: Ako pristat a velmi si neublizit

Napísané: St Apr 06, 2011 4:13 pm
od užívateľa juraj
Landing clinic (bez laskaveho povolenia Oz reportu) Chefo, urcite Ti neuskodi, ak to prelozis :D

(The "ingredients list")

500-300 ft:

1) Identify L.Z. , choose target
2) MAKE A PLAN! Decide pattern you intend to utilize
3) Monitor wind direction via multiple indicators
4) Scan for obstacles, hazards, slope, power lines, people, etc
5) Continuously check for other air-traffic
6) Altitude check continuously
7) Check distance from L.Z., Glide, L/D, air quality, (lifty/sinky), etc
8) Deal with zippers, V.G. settings, strings, etc. (Ready for landing?)
9) If towed, check/stow tow bridal

300-100 ft:

10) Formalize PLAN ("Figure 8"/ "S" approach, or Aircraft/Downwind, Base, Final.)?
11) Keep alternate plan (thinking), in case primary plan needs to change
12) Continue monitoring: wind, field, obstructions, AIR-TRAFFIC
13) Free feet from harness

Below 100 ft: (14, 15 can be performed higher if desired)

14) Increase airspeed (if not already increased well above trim)
15) TRANSITION HANDS! (when…how) (higher altitude better than lower)
- AVOID allowing "Pitch bobble", or accidental roll input!
- Hands END UP at shoulder height. (in turbulence, can use one hand up/one on base, or remain on base longer, or too low on D.T.s - to be slid up later)
16) ROUND OUT, INTO GROUND EFFECT, (not too high), recognizing GRADIENT
17) Remain level. Look ahead. Recognize speed loss as you ground effect
18) FLARE! (Timing/when)- (just before glider "settles")... how much?... feet back… (think) push UP not out) - Flaring correctly is a combination of technique and timing.
How much should you Flare in a given situation? (Flare only the amount needed… to stop your forward motion across the ground)

Common denominators in bad landings: Poor planning, Poor alternate planning, Low transitions, Low turns, Low airspeed, High round-outs, Throwing feet forward, Arms extended (elbows not back) prior to when flare is called for (can't flare), Pulling back in after an early flare, Late flare, Wimpy or no flare.

* ANY combination of these denominators GREATLY increases chance of poor landing!!!

Re: Ako pristat a velmi si neublizit

Napísané: St Apr 06, 2011 8:14 pm
od užívateľa Chefo
Oki tu to teda mate. Pozdravuje Translator Chefo :D.
PS: Velka vdaka gaspimu a diskutujúcim za korekcie :)


Pristavanie s rozumom - Preklad verzia 1.2 (without OZ report permission) :D
(Ingrediencie)

500-300 stôp (150-90m):
1.) Identifikuj pristávaciu oblasť, urči si cieľ
2.) Vytvor si plán! Zvoľ si vzor pristátia, ktorý použiješ.
3.) Monitoruj smer vetra viacerými spôsobmi (indikátormi)
4.) Poobzeraj sa po prekážkach, nebezpečenstvách, sklone svahu, elektrickom vedení, ľuďoch a podobne
5.) Priebežne kontroluj ostatnú leteckú premávku
6.) Nepretržite sleduj aj nadmorskú výšku
7.) Kontroluj vzdialenosť od pristávacej plochy, kĺzanie, kvalitu vzduchu (turbulentnosť, klesanie a pod.) a napínanie priecnika
8.) Začni sa zaoberať zipsom, šnúrami a podobne (Si pripravený pristáť?)
9.) Ak si vlečený, skontroluj/schovaj vlečné popruhy

300-100 stôp (90-30m):
10.) Vymysli svoj plán (Osmičky ,eSíčka, let po vetre, hrazda, cieľ)
11.) Udržuj alternatívny plán (rozmýšľaj) v prípade že by sa primárny plán musel zmeniť
12.) Pokračuj v monitorovaní vetra, pristávacky, prekážok a premávky vo vzduchu
13.) Vytiahni nohy z postroja

Pod 100 stôp (30m) (bod 14 a 15 môže byť vykonaný aj vyššie ak treba):
14.) Zvýš rýchlosť (ak si uz poriadne nepritiahol)
15.) Prechyť z hrazdy na trapézky (Kedy a ako? Vyššie je lepšie ako nízko)
-nerob zbrklé chyby s uhlom nábehu, a nerob nepremyslené zásahy do stranového riadenia
-Ruky posuň hore až na výšku ramien (v turbulencii môžeš mať jednu ruku na hrazde a druhú na trapézke, alebo môžeš ostať na hrazde dlhšie)
16.) Vysuň podvozok (nohy) do prízemného efektu (nie príliš vysoko) rozpoznávajúc GRADIENT
17.) Udržuj úroveň. Pozeraj sa vpred a začni rozpoznávať stratu rýchlosti v závislosti od prízemného efektu.
18.) Odtlač! (Ale kedy? Jednoducho predtým ako sa krídlo urovná. Ale ako silno? Nohy vzad. Rozmýšľaj. Odtlač hore a nie vpred.) Správne odtlačenie je otázkou správnej techniky a dobrého načasovania.
Ako silno treba odtlačiť v danej situácii? Odtlač len toľko, aby si zastavil svoj pohyb vpred po zemi.

Najčastejšie príčiny zlého pristátia: Zlé plánovanie, zlé naplánovanie alternatív, preklopenie do visu príliš neskoro, zákruty nízko nad zemou, nízka rýchlosť, vysoké podrovnanie, predbiehanie nohami, vystreté ramená (nepokrčené ruky v lakťoch) keď sa pýta odtlačiť (nemožno odtlačiť), pritiahnutie späť po priskorom odtlačení, neskoré odtlačenie, slabé alebo žiadne odtlačenie.
Akákoľvek kombinácia týchto neduhov rapídne zvyšuje šancu zlého pristátia!!!

Re: Ako pristat a velmi si neublizit

Napísané: St Apr 06, 2011 11:12 pm
od užívateľa Edmond PP
Čítam a porovnávam preklad len tak narýchlo.
Nuž pri ocenení snahy a vynaloženej námahy musím podotknúť, že robiť preklad na prvý pohľad jednoduchého technického textu a ísť s ním na verejnosť, vyžaduje značnú odvahu (trúfalosť?). Niekedy je jedena korektúra málo. Netvrdím, že preklad s "chybovosťou" pod nejakých 10% nesplní požadovaný efekt. Určite je lepšie mať poučný článok nejak preložený, než vôbec. Aj tak však poviem - dvakrát meraj, raz rež, alebo -urob radšej viac korektúr prekladu, než málo.
Chefo, treba oceniť Tvoju snahu, húževnatosť a v neposlednom rade i odvahu... Ale k dobrému prekladu je určite potrebná aj životná (rogalistická) skúsenosť, dokonalá znalosť problematiky a pod.
Len tak mimochodom - ak je v origináli naozaj "feet back" a nie "feed back" nie som si istý, či by som to prekladal ako "kúsok späť"! ...čo, aký kúsok späť?!?
Je tam určite viac podobných maličkostí, ktoré majú nádych minimálne unáhlenosti.
Drobné chybičky v preklade určite nezabránia pochopeniu zmyslu textu.
Dúfam, že som Ťa neodradil. Snaž sa ďalej.

Re: Ako pristat a velmi si neublizit

Napísané: St Apr 06, 2011 11:35 pm
od užívateľa sidewinder
Och ach,

CHefo dikes ;-)

Re: Ako pristat a velmi si neublizit

Napísané: St Apr 06, 2011 11:41 pm
od užívateľa pegas
Chefo 2345 písmen,
Edmond 1063 písmen.
Chefo vyhral. :)
Teraz vážne. Pôvodný text nie je veľmi dobrý, a to sa odráža aj v preklade. Podľa mňa to nestálo za tu námahu, ale aspoň to prinútilo Chefa niečo si naštudovať. Edmond, neber to až tak vážne.

P.S.
Tým "feet back" autor naozaj myslel chodidlá dozadu - poloha "banán" pri odtláčaní.

Re: Ako pristat a velmi si neublizit

Napísané: St Apr 06, 2011 11:55 pm
od užívateľa Chefo
Edmond ma odhalil, ze som to robil unahlene, pretoze mam este robit dva zadania do skoly + diplomovku, ale tak aspon snaha bola. Koli tomu som to semzavesilhned, aby ste sa k tomu vyjadrili a poopravovali tie moje odchylky na pravu mieru. Ak je to az take zle, ze to zavadza, tak radsej uz nabuduce budem ticho :).
Letu zdar.

Re: Ako pristat a velmi si neublizit

Napísané: Št Apr 07, 2011 6:21 am
od užívateľa matoZA
Chefo je to SUPER! Vcera som to luskal a aj napriek tomu, ze sa v angl. citim celkom doma, mnoho vyrazov (leteckych idiom..) mi jasnych nebolo (round out) a nemal som cas riesit co to je. Moc si mi pomohol. V banane si chyboval, ale nic nie je dokonale, zhodou nahod, ten som pochopil v originali, takze som ten odsek ani nepozeral :)

Edmond ak si nasiel este nezrovnalosti tak hovor.

Re: Ako pristat a velmi si neublizit

Napísané: Št Apr 07, 2011 6:37 am
od užívateľa juraj
Mili lietaci,
ten text som sem zavesil nie kvoli skusaniu chefovych schopnosti prelozit to z anglictiny, ale kvoli tomu, ze nikdy nezaskodi aspon mentalny trening niektorych zrucnosti, ktore su nevyhnutne na prezitie rogalistu a jeho technickeho vybavenia. Zial, priemerny slovensky rogalista urobi okolo 20 startov rocne, co je na udrzanie tychto zrucnosti velmi malo. Takze cim viac o tom diskutujete, tym lepsie.
Prajem vela stastnych pristati.

Re: Ako pristat a velmi si neublizit

Napísané: Št Apr 07, 2011 9:06 pm
od užívateľa matoZA
Ano Juraj, v zapale obhajoby prekladu som Ti aj zabudol podakovat, ze si to sem zavesil. Myslim, ze je tam vela mudrosti , su tam niektore veci, ktore som netusil (odtlacat hore, nie vpred..) a davaju mi logiku, ale nikdy som nad nimi takto nerozmyslal. Len aby som to uz mohol testovat ;)

Re: Ako pristat a velmi si neublizit

Napísané: Ne Apr 10, 2011 10:02 pm
od užívateľa miro
Na ozreport forum bola aj téma štartu a medzi ilustračne videá sa prebojoval aj Marko.
http://ozreport.com/forum/viewtopic.php ... sc&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Ako pristat a velmi si neublizit

Napísané: Ne Apr 10, 2011 11:41 pm
od užívateľa Chefo
Takze k textu how to land a aj k land ingredients pripajam nejake videa s prikladmi. Prve je video, ktore ukazuje, ze ak uz clovek odtlaci priskoro, nema pritahovat spat ale "podrzat".

http://www.youtube.com/watch?v=6D0aPubh ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;

Dalsie videa su k clanku o fazach pristavania, konkretne o odtlaceni a "banane" pri bezvetri :D.

http://www.youtube.com/watch?v=sedazyVORZc" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.youtube.com/watch?v=YjHqdmUAAFo" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.youtube.com/watch?v=UQ66YvoYxiE" onclick="window.open(this.href);return false;


Dalsie video je udajne ilustraciou pekneho pristatia s tym, ze pilot dostatocne skoro vylezie z postroja nohami.

http://www.youtube.com/watch?v=rdetr0oD4Y4" onclick="window.open(this.href);return false;

Dalsia je ukazka zostavania jednou rukou na hrazde počas turbulencie.

http://www.youtube.com/watch?v=-e8Qrg4yQ5U&NR=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Ako pristat a velmi si neublizit

Napísané: Po Apr 11, 2011 9:32 am
od užívateľa raf3
Diky Chefo! :wink:

Re: Ako pristat a velmi si neublizit

Napísané: So Apr 16, 2011 5:36 pm
od užívateľa Hifi
http://www.facebook.com/pages/Rogalo-cl ... =1&theater" onclick="window.open(this.href);return false;

Keby niekto ešte nevedel tak "HELE a JÚ" :lol:

Re: Ako pristat a velmi si neublizit

Napísané: Po Apr 18, 2011 8:44 am
od užívateľa belani
V pondelok rano vidiet markov start :D .... skoro som spadol zo stolicky