Bezpecnost lietania na rogale

Veci a zariadenia ktoré použí­vame na lietanie, diskusia o počasí, aerodynamike a predpisoch
pegas
Príspevky: 2692
Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
Kontaktovať užívateľa:

Re: Bezpecnost lietania na rogale

Príspevok od užívateľa pegas »

Marián mal síce 80m výšky, ale na zabitie to stačí.

Užívateľov profilový obrázok
Chefo
Príspevky: 1075
Dátum registrácie: Ut Feb 23, 2010 3:50 pm
Bydlisko: Brezno
Kontaktovať užívateľa:

Re: Bezpecnost lietania na rogale

Príspevok od užívateľa Chefo »

Tak nakoniec si sa odhodlal to sem zavesit. Myslim, ze viem preco mam nejaky vrodeny strach pred odvijakmi a vlekanim vseobecne. Dufam, ze je uz vsetko ok aj s tebou aj s kridlom.

Užívateľov profilový obrázok
Indian
Príspevky: 242
Dátum registrácie: Po Okt 22, 2007 8:10 pm
Bydlisko: Banovce n. B.
Kontaktovať užívateľa:

Re: Bezpecnost lietania na rogale

Príspevok od užívateľa Indian »

Ja mam podobne video doma.
Autovlek, ale na pevnom asi 50m dlhom lane. Samozrejme to bola najvacsia hovadina aka ma v ten den napadla/ a asi na rogale celkovo, a to ich bolo teda dost/, a to sme zacinali len ze popotiahneme ta po zemi tuna kusok, a zrazu som bol za autom..
Silny vietor(ca.7ms), velka rychlost auta(cez 30-40) a moje rozkracanie kridla dokonalo dielo. Viac ako 90st. naklon som vyberal par (do 5m) nad zemou, asi vdaka prebytku rychlosti, ale ani sam neviem ako to vydalo.
Nebol to ziadny sarkan, iba karacanie a naklony. Ked som sa odopol, vyzeralo to ako Marianov let, no energia kt. som mal prehupla kridlo do toho naklonu, padalo cez nabezku k zemi... nic prijemne. Prisiel som o traperzu a k poznaniu, ze na pevne lano ma uz nikto nikdy nedostane.
NIKDY TO NIKTO NEROBTE. ZREJME JE TO AJ ZAKAZANE ! ! Nerobte ani ziadne pokusy s rucnym tahanim vo vetre a pod... skoro vzdy sa to skonci zle..

Na odvijaku som bol medzi prvymi samozrejme. Odvijak je samozrejme nieco uplne ine. To je ina paradicka. Kto skusil, zatial nebanoval. Podla mna jedna z mala moznosti ako si na rogale pomerne dobre zalietat.

Tuna som nebol, netusim v com bol problem, Marian je na odvijaky, naviaky a aerovleky z nas asi najskusnejsi..
Dolezite pre odvijajucich sa je vediet, co sa stalo a vyvarovat sa tomu v buducnosti, poucit sa a zdokonalovat. Zavrhnut tento sposob lietania bez hlbsieho oboznamenia sa s nim, tak ako to spravilo par ludi od nas, je podla mna velka skoda. Pre mna to bola osobne jedina vec, kt. ma presviecala nechat si rogalo. Potom som zistil, ze na PG je odvijak este daleko vhodnejsi .. :wink:

Brano-TO
Príspevky: 277
Dátum registrácie: Ut Aug 25, 2009 11:22 pm
Bydlisko: Tesáre

Re: Bezpecnost lietania na rogale

Príspevok od užívateľa Brano-TO »

Myslel som, že ty Pegas si ako prvý všimneš chyby , ktoré sú na oboch videách dosť dobre badateľné, no tvoj komentár tu strach z vlekov ešte umocňuje. Sám dobre vieš, že k pádu sa dá dopracovať i mimo vlekov.
Aby sme sa dostali k skutočným príčinám neštandardných režimov z videí, oslovil som nestranného skúseného pilota a vlekára odvijákov z Čiech Ludeka, či si všimne to čo ja, lebo z mojich úst by to nemuselo mať váhu a spoločne sa pokúsime CHefa a jemu podobných, ktorí sa na základe týchto videí ešte viac utvrdzujú v tom, čoho sa tak strašne boja, pozrieť sa na vec inými očami.

Ahoj Braňo

Ten neuběhlý start byl jasnej.....malý náběh křídla na startu. Každýmu novýmu to zdůrazňuj, že to není jako na kopci, ale že musí radši dát víc než míň. Auto se rozjede, zatroubí na rychlosti kdy se začíná brzdit, ale nejdříve necháš pilota udělat alespoň malý pohyb dopředu a pak ho vezmeš během asi 2 vteřin na plný tah...je nutný aby při záběru byl už v pohybu.
Ten druhej případ s "mrdkou" Aerosem (tak jim říkám já i když se jim nedá upřít výkon), není toho z videa moc vidět....dal bych trochu níž podpěru na dolče, aby se zvýšil náběh, klidně o 10 cm. A to co dělal tam nahoře nevím, jestli těsně před tím pádem neměl stoupák, tak to tam možná zkusil odtlačit a dostal se na pádovku. Jestli tam stoupák byl, tak mu mohlo fouknout do jedný krovky víc, ale asi moc rychlosti neměl, když to takhle padlo. Možná jsem měl malinko pocit, že bys mohl trochu přitvrdit na tahu a rychlosti auta. Já s bezstožárama jezdím o 10-15 rychlejc, ale možná to video klame a jel jsi dost rychle. Každopádně tohle jsou chyby obou lítačů. Nelze mluvit o nebezpečnosti vlekání, pouze o nebezpečném počínání pilotů. Můžou si za to jen sami. Já mám dobrý zkušenosti s klukama kteří chodí často, jak se tam objeví někdo ´občasnej´, tak zvyšuju ostražitost na maximum.


S Dušanom sme jasní, s takým uhlom nábehu to nemôže stúpať a to je jediná chyba tohto štartu. Rýchlosť akú dosiahol odhadujem cez 30km /h, a ku strate v ťahu došlo až keď zapustil ,,pluh" do zeme.

S Mariánom je to komplikovanejšie.
Záves postroja je tak nízko, že sa uzavretý vypínač dotýka speedbaru ešte v nezaťaženom stave.
Vo vleku si paradoxne pýta znížiť rýchlosť, čo má za následok let na minimálnej rýchlosti s veľkým uhlom nábehu a smerovú nestabilitu. /zlozvyk z lietania navijákov/
Tesne pred pádom do šarkana je pilot nalepený dobré dve sekundy naľavo. Tí čo lietate combaty, prezraďte, čo urobí vaše krídlo ak v lete zatiahnete na dve sekundy plnú kontru. Ťah v lane to násobí a výsledok je na svete.

Na záver si pozrime, ako sa to robí správne http://www.youtube.com/watch?v=wv8TPO3djy8&feature=plcp" onclick="window.open(this.href);return false;

pegas
Príspevky: 2692
Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
Kontaktovať užívateľa:

Re: Bezpecnost lietania na rogale

Príspevok od užívateľa pegas »

Braňo, nie som ten, čo by mohol hodnotiť odvijákové štarty. A bez neskoršieho komentára nepodávajú tie videá úplný obraz. Aj na videách z normálneho lietania nevidno sily, ktoré na pilota pôsobia, takže nevieš prečo pilot robí to čo robí.

Nikdy by som nepovedal, že vleky sú nebezpečné, lebo nebezpečné je v podstate všetko, kde nemáš možnosť urobiť chybu, alebo nemáš druhú, tretiu, atď. zálohu. Aj naše lietanie, aj prechádzanie cez cestu na križovatke.

Dôležitý je výcvik a sebadôvera. Ak sa pozeráš na rýchlostného skalolezca, ktorý doslova rukami beží hore útesom bez istenia, tak ti to pripadá nebezpečne. Ale on lezia každý deň, a je to pre neho tak prirodzené, ako keď dýchaš. Podstatný je ten tréning - na základe neho vie (podvedome!) zhodnotiť, čo je riziko, a výsledkom je aj sebadôvera. Bez sebadôvery by len ustrašene tíško sedel pod kopcom, a zvažoval všetky alternatívy a riziká. Ale toto nie je dobrý príklad - tu rozhoduje iba skúsenosť, a na toto podvedomé učenie sme prírodou veľmi dobre evolučne vybavení.

Nie vždy však rozhoduje iba skúsenosť - to by sa ľudstvo nikdy nedostalo na Mesiac. V letectve musíme sebadôveru a správny odhad rizika získať niekedy iba na základe toho, čo sme sa naučili teoreticky. A v takom prípade je veľmi ťažké udržať správnu rovnováhu pred neodôvodnenou bojazlivosťou a prílišnou smelosťou. Ak by sme išli iba na istotu, nikdy by nebol Lilienthal, bratia Wrightovci, Gagarin. Aj keď si myslíš, že vieš všetko, tak v skutočnosti je to iba tvoja zjednodušená predstava o realite. Výsledkom sú nepredvídané následky.

Tak som aj začal svoje vlekanie - najprv aerovleky, potom vleky za autom. Vždy som išiel do rizika. To si nemáš kde bezpečne vyskúšať. Odviják a naviják je asi najbezpečnejší spôsob ako začať. Ale nikdy som nemal možnosť to pravidelne trénovať, takže vleky som vždy iba pretrpel (kvôli súťažiam) a v mojom podaní to bol vždy rizikový podnik. A Aerosy nie sú celkom vhodné krídla na vleky - majú menšiu smerovú stabilitu ako napr. taký Topless. Ja som sa v Dunaújvároši málokedy udržal na lane až do max. výšky, zatiaľ čo Edo na Toplesse si počas aerovleku nastavoval vário a šprtal sa v nose :D

Podobný šarkan ako mal Marián, zažil v Poľsku Juraj, keď sa učil na Aerose vlekať za autom. Vždy sa mu to rozkráčalo, a pri poslednom pokuse bol tak rozhodnutý vydržať, že to skončilo veľmi škaredým šarkanom skoro do zeme. Nie je to jednoduchá záležitosť, a nie som správna osoba na hodnotenie zlých pokusov.

Užívateľov profilový obrázok
Indian
Príspevky: 242
Dátum registrácie: Po Okt 22, 2007 8:10 pm
Bydlisko: Banovce n. B.
Kontaktovať užívateľa:

Re: Bezpecnost lietania na rogale

Príspevok od užívateľa Indian »

Pani ja by som povedal, ze o sarkana tu nejde. Podla mna sa sarkan na odvijaku s konstatnou silou odvijania ani spravit neda. Ja vidim na tom videu preklopenie na stranu, pad po kridle na minimalke, mozno naznak suvratu? neviem, ale nie sarkana.
Mozno sa mylim, ale opisovany sarkan si predstavujem ako kridlo kolmejsie postavene, smerujuce po kruznici do zeme alebo kam... stale zapnute na lane, nie po odopnuti. A viem si ho predstavit na niecom, kde v podstate vdaka pohybu po kruznici stale narastaju sily a tym sa stava neovladatelny. Teda pevne lano, prip. navijak zo zlym vlekarom. (kazdopadne sa vravi, ze ak sa ti vlekacie lano oprie o predne zalanovanie, je koniec, nie je sanca to vyrovnat.... treba sa ihned ODOPNUT !!) a na dhv som tusim cital odporucanie pri danej situacii do tusim 100m hadzat najprv zalozak a potom sa odopinat !! Takze ako upna sranda to nevyzera.

Na odvijaku, ked to postavite, 60 al. 80 kg vas jednoducho neutiahne a padnete podla mna po kridle.
Kazdopadne osobne by som sa nechal vlekat radsej vacsou silou ako mensou = jednoduchsi start. 80 kg by mohlo byt +/- OK a potom k tomu prisposobovat rychlost auta. Dobre su vysielacky (PMR) na balabotanie o vsetkom a o dohodnuti odopnutia sa priamo v stupaku. Kto sa odopina v stupaku, staci mu aj 100m vysky.. tocit sa da totiz vsade a na kazdu stranu. to je caro lietania uprostred nekonecnej pristavacky tj. v rovinach. to je to caro odvijaku pre mna.

Napísať odpoveď