Lietanie v riadenych priestoroch

Veci a zariadenia ktoré použí­vame na lietanie, diskusia o počasí, aerodynamike a predpisoch
Michal
Príspevky: 1332
Dátum registrácie: St Okt 24, 2007 9:07 pm
Bydlisko: Košice
Kontaktovať užívateľa:

Lietanie v riadenych priestoroch

Príspevok od užívateľa Michal »


Užívateľov profilový obrázok
eduardo
Príspevky: 2754
Dátum registrácie: St Okt 10, 2007 6:30 pm
Bydlisko: Košice

Re: Kniha navstev

Príspevok od užívateľa eduardo »

Napriek tomu je určite lepšie lietat bez spojenia, ako vyrabat taketo priekaky a mat 5 kg elektronickeho haraburdia navyse na palube. Lebo vyssie sa mozme docitat, co sa stane s pretazenym kridlom.

pegas
Príspevky: 2692
Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
Kontaktovať užívateľa:

Re: Kniha navstev

Príspevok od užívateľa pegas »

Mišo, je dobré, ak sa nazbiera viac takých neúmyselných incidentov. Tým skôr si LÚ a LPS uvedomia, že je nezmysel vyžadovať od nás letecké spojenie a rašej nám urobia nejaké "chlieviky" v TMA.

Aj dopravným lietadlám občas vypadne spojenie a dokonca po nich vyštartujú stíhačky - s tým sa počíta.

Užívateľov profilový obrázok
PetoR
Príspevky: 182
Dátum registrácie: Št Sep 20, 2007 8:10 am
Bydlisko: Georgsville
Kontaktovať užívateľa:

Re: Kniha navstev

Príspevok od užívateľa PetoR »

Letecká križovatka nad našimi hlavami

Ponad Slovensko vedú mnohé medzinárodné linky, naše nebo spája Európu so Stredným a Ďalekým východom aj s Afrikou.

Čítajte viac: http://www.sme.sk/c/6446983/letecka-kri ... z21dYHZKGG" onclick="window.open(this.href);return false;

Užívateľov profilový obrázok
Edmond PP
Príspevky: 1010
Dátum registrácie: Ut Júl 29, 2008 5:29 pm

Re: Kniha navstev

Príspevok od užívateľa Edmond PP »

Ak sa v debate o potrebe, či nepotrebe používania rádiostaníc (rozumej v riadených priestoroch) objavujú takéto "skvosty" ducha, zostávam stáť v nemom úžase!
S Andym som v častom kontakte a myslím si, že aj napriek tomu, čo "vyprodukoval", on sám pri lietaní v riadenom priestore nepovažuje rádiové spojenie za obmedzovanie a záťaž, ale ako možnosť väčšej využiteľnosti letového priestoru a jeho letového času.
Pre prípady straty spojenia existujú v letectve všeobecne platné postupy nie len pre zložky riadenia (vyhlasovanie období núdze a poskytovanie pátracej a záchrannej služby - oddelenie SAR), ale i pre lietadlá so stratou spojenia. Je smutné, že po pilotnom výcviku nemajú adepti lietania PG a ZK o týchto pravidlách ani šajnu!!!
Tlak na LPS nevyvolá väčší počet takýchto prípadov, ale skôr väčší počet PG a ZK s rádiovým spojením s ambíciami lietať v riadených priestoroch len lokálne. Pre pilotov, ktorí chcú robiť prelety aj cez riadené priestory, je vybavenie rádiostanicou aj tak nevyhnutnosťou.
Pre dosahovanie väčších výkonov v našom lietaní a zároveň zachovania bezpečnosti nestačí tvrdošijne zastávať postoje "jednoduchomária". Je načim konečne sa zorientovať a správať sa zodpovedne aj voči ostatným účastníkom letovej prevádzky - aj keď je to mnohým proti srsti a zdá sa, aj nad ich schopnosť chápania!
Osobne nemám pociť, že by ma rádiostanica ICOM IC15 nejako zvlášť váhovo zaťažovala. Používať váhový argument je, prepáčte páni piloti, naozaj detinské! Časy Otta Lilienthala, bratov Wrightovcov a Blériotov sú už naozaj nenávratne preč...
Naposledy upravil/-a Edmond PP v Št Júl 26, 2012 8:37 pm, upravené celkom 1 krát.
Thalhofer GT
Bautek Fizz

pegas
Príspevky: 2692
Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
Kontaktovať užívateľa:

Re: Kniha navstev

Príspevok od užívateľa pegas »

Edmond, nevedel by si vytvoriť nejakú výcvikovú príručku o pravidlách lietania v riadenom priestore pre LAA? Myslím tým iba základné princípy a veci, ktoré sa často neaktualizujú. Nikto z nás to nevie, a nemá nás to kto naučiť. Podobný problém bude aj v aeroklube (aj keď tam je aspoň pár pilotov, ktorý lietajú aj veľké dopraváky).

Na začiatku roka, na stretnutí o vzdušnom priestore, kde sme boli aj za LAA, vystúpil jeden starší pán z LPS (meno som už zabudol ale ty ho asi uhádneš), ktorý má na starosti aj výcvik riadiacich, a ponúkol ostatným organizáciám, že by nám v LPS urobili krátke školenie, aby sme vedeli o čom to celé je - podobne ako začínajú noví adepti v LPS. Ja by som sa takého školenia rád zúčastnil. Ak by si sa pustil do koordinácie tejto aktivity medzi LPS a LAA, nikto by asi nebol proti.

Užívateľov profilový obrázok
eduardo
Príspevky: 2754
Dátum registrácie: St Okt 10, 2007 6:30 pm
Bydlisko: Košice

Re: Kniha navstev

Príspevok od užívateľa eduardo »

Mňa by len zaujímalo ako je možné, že v Innsbrucku kde je medzinárodné letisko 1000 x (slovom jedentisíc krát) vyťaženejšie ako v PP alebo KE je možné lietať aj bez spojenia s vežou. Tam sa vedeli dohodnúť na vytvorení koridoru pre obe strany. Slovenská nátura je však iná. Vo všetkom, aj pri lietaní. Ak dáš slovákovi hocijakú funkciu v tom momente si myslí že je riaditeľ zemegule a patrične to aj dáva najavo. Samozrejme zákazmi sa najlepšie dokazuje vlastná dôležitosť (aj tuposť). Tak ako nás ochranári zrušili na Háji kvôli orlom. Prečo? Lebo nás je zrušiť ľahké. To že máme k dispozícii v Rakúsku už dávno vypracované a časom preverené fakty o vplive lietania na rogalách, alebo padákoch, na dravce v Alpách nikoho nezaujíma. Pud dôležitosti a nadradenosti našich "ochranárov" nad zvyškom spoločnosti je taký veľký, že niesú ochotný akceptovať žiadne štúdie, iba tie svoje (alebo z ktorých im potečú nejaké peniaze). To isté je v letectve. Arogancia a tuposť niektorých jedincov ktorý si upevňujú svoje ego zákazmi a príkazmi, idúce ruka v ruke s netoleranciou iných lietajúcich zariadení vo vzdušnom priestore a z toho prameniaca neochota pristúpiť na určité kompromisi vytvárajú z leteckého úradu ťarbavú a konzervatívnu inštitúciu plnú starcov, straníckych a iných tupcov robiacich iba manažérsku kariéru. A keď prišli američania do VSŽ, tak som sa dozvedel, že manažér nemusí byť odborníkom v odbore ktorý riadi. Takže z toho mi vyplíva, že tý ktorí rozumejú lietaniu iba riada vzdušný priestor, alebo lietadlá a vo vedení sú samí tupci ktorí nemusia byť vyštudovaný odborníci v letectve. Že tý ktorý tomu rozumejú sú len poradný orgán tých, ktorý rozhodujú. A tý ktorý tomu rozumejú, ale boja sa protirečiť sa snažia všemožne obhajovať ich rozhodnutia aby neprišli o prácu.
Naposledy upravil/-a eduardo v Št Júl 26, 2012 3:59 pm, upravené celkom 1 krát.

Užívateľov profilový obrázok
Chefo
Príspevky: 1075
Dátum registrácie: Ut Feb 23, 2010 3:50 pm
Bydlisko: Brezno
Kontaktovať užívateľa:

Re: Kniha navstev

Príspevok od užívateľa Chefo »

eduardo napísal:Mňa by len zaujímalo ako je možné, že v Innsbrucku...
Odporúčam knihu "Kokoti jsou věční" od MUDr. X. Crementa. Zistíte, že je to vo svete presne tak :D

Užívateľov profilový obrázok
sidewinder
Príspevky: 2750
Dátum registrácie: St Sep 19, 2007 9:00 am
Bydlisko: Kosice- Toporec - SR
Kontaktovať užívateľa:

Re: Kniha navstev

Príspevok od užívateľa sidewinder »

Rozdelil som temu z knihy navstev

Otazna nazorov:
Nepaci sa mi, ze edmond vo svojom prispevku ponizuje nazor, alebo myslienku volneho lietania.
Slobodne odstartovat a slobodne lietat krajinou? CO je natom "skvost ducha" a co je na tom "jednoducho maria"?
Ved to je to co taha ludi do lietania na paraglide a na rogale. Nikto neprejde ten krvopotny vycvik aby si pokecal na frekvencii z vezou.

Volne lietanie v riadenych pristoroch:
Na relaxfly.sk a http://www.laa.sk/forum/" onclick="window.open(this.href);return false; nahadzal tomas bernat ktory lieta vo francuzku kopu priespevkov o volno lietani v riadenych pristroch a bez spojenia v okoli letisk ktore maju za den mozno viac letov ako pp+ke za celi rok.
A funguje to.
Kladiem otazku Ak to vo vyspelom svete funguje preco nemoze u nas? Sme mi normalny a francuzi, taliani, atd. su na hlavu, alebo naopak?

LPS:
Osobne sa mi velmi pacilo fungovanie na dubine minuli rok. Kto sa pohyboval vo vymedzenej krabici nemusel byt na spojeni, kto chcel letiet von musel sa hlasit. Pokial viem rok to fungovalo super, bez incidentu a kazdy to respektoval z volnych lietacov.
Osobne som vyslovil minuli rok nazor ze kazdy jednostranny ustupok z nasej strany bude pouzity proti nam. A to sa splnilo.
Osobne mne nie. Ale Jara Muchu nepustili do vzduchu kedze nemal vysielacku. Osobne podla mna z ludskeho hladiska podraz.
Vcera sa dalo, dneska uz nie.
Ako bezny clen si myslim ze Letecky urad a LPS sa nasimi ziadostami nechcu zaoberat a bojim sa ze ani nebudu.
Od konferencie otvorene nebo a dohodnutych terminov preslo pol roka a nic, ticho. A do nejakych vyjednavacie by sme mali ist s jasnou ziadostou: vymedzeny priestor a bez vysielaciek.. Lebo ked uz bude mat kazdy vysielacku , tak sa len na LPS- pousmeju "sak vcetci mate , tak neotravujte".
A zase argument , v zapadnej europe to roky funguje, preco nemoze aj tu?

Edmondov prinos k intenzite lietania na dubine je nepopieratelny, nehovoriac o osvete co sa tyka predpisov. Ale v globale kope si myslim za RLP, a chapem to, tiez by som to tak robil.
Ale vytaca ma to, ako si z nas robia trhaci kalendar ostatny riadiaci, vedenie RLP a letecky urad... (si myslim)

Edmonda ako fundovaneho odbornika by som poprosil nazor na tie zapadne krajiny kde sa da lietat v riadenych priestoroch na zaklade nejakych dodatocnych pravidiel bez spojenia? Preco tam ano a tu nie?

PS: Mojim prispevkom nechcem rypat, alebo nikoho urazat, skusme o tom zase trochu podebatit ked uz sa to tu trochu rozbehlo.
A poprosim neskoncit to prispevkov "skoda reci" ,ako uz par krat.

Užívateľov profilový obrázok
sidewinder
Príspevky: 2750
Dátum registrácie: St Sep 19, 2007 9:00 am
Bydlisko: Kosice- Toporec - SR
Kontaktovať užívateľa:

Re: Lietanie v riadenych priestoroch

Príspevok od užívateľa sidewinder »

O tomto som hovoril:
Motik; relaxfly.sk; 18.01.2012, 23:26
kludne sa pytaj, rad odpoviem sprvu sa mi chcelo pisat esej, ale kamosi vo FR sa smiali do telefonu a mysleli si ze pochadzam z Marsu tak som sa nechcel velmi strapnovat a som to iba zhrnul...do detailov sa nechceli ani oni sami ponarat... Vysielacky, pouzivaju sa klasicke dvojmetre. Ja mam dve Midland CT 200, ale nie su prilis spolahlive, pouzivaju sa hlavne stare dobre Kenwoody atd. Volno-lietaci maju vyhradene frekvencie , nepametam presne pasmo, nechce sa mi hrabat v papieroch (mal som to na testoch na komp pilota). Kazdy klub ma vlastne pasmo (nas klub ma 143,9875). Je aj spolocna federalna frekvencia 143,2875 (snad som tie dve frekvencie nepoplietol), na ktorej su non-stop zachranari a teda aj veza , a na ktorej pocujes automaticke oznamy meteo-stanic o sile, smere vetru a oblacnosti (potvrdia Marek, Zdeno, Slavo). Ohlasi kopec: napriklad Montmin (startovacka), povie 250 stupnov, 20km/h, zatiahnute ... pre rovnake miesto sa to opakuje pravidelne kazdych 10 az 20 min podla toho ako to nastavili. Samozrejme, ze v Alpach na jednom mieste takto chytas aj 5-10 stanic takze mozes mat prehlad o tom kde je ake pocasie. S vezou nekomunikujes vobec, absolutne. Maximalne ak narusis nejaky priestor, tak by si mal zavolat na vezu...v krajnom pripade pouzijes zachranarsku frekvenciu a spojis sa s vezou (ale to som skutocne takmer nepocul). Ak aj nejaki piloti nahodou su v zakazanom priestore, snazia sa odtial cim skor dostat prec... Ak to zhrniem, mame vyhradene pasma, pouzivaju sa klasicke vysielacky a ziadne skusky radiofonistu, funfonistu-telekomunikastu sa nerobia...neviem si predstavit, ze by sa vezi pri Chambery hlasila tisicka pilotov pocas jedneho pekneho dna...

Co sa tyka priestorov, kazdy pilot motoroveho stroja vie, ze v Alpach je vysoka frekvencia a vyskyt pilotov. teda nad stitmi ti v 301m nebude lietat ani bzuciak ani dopravak (podla navrhu TMA Popradu to hrozi nad NT, by som chcel vidiet pilota ktory by mal gule letiet 300m nad 2000m hrebenom, zvlast ak by fukal nejaky slusny protivietor s krasnymi rotormi). Male letiska su v kotlinach, a pilot po opusteni CTR musi davat na padackarov pozor, leti sam na VFR a teda ma zaujem vystupat nad kotlinou, a pozerat kam leti. Niekde su TMA, ale su orientovane do kotlin a do rovin, kedze odtial fuka udolka, ci vietor, a kedze tam je nizske riziko (padaky ci teren) a tam sa jednoducho lahko a bezpecne da vystupat. VYsky su na niektorych miestach limitovane, v okoli Grenoblu je to tusim 2780m ale vacsinou je to FL 115, teda 3450m. V kazdom pripade tam plati zlate pravidlo ze bezpilotny maju prednost pred motorarmi a ti musia davat jednoducho pozor na VFR kam letia a ci maju niekoho na trase... Stali sa pripady, ze vojaci na Mirage lietali medzi padakmi v L alebo G priestore, isli podla oci...a mat Mirage pod zadkom medzi tebou a startom zvlast ked zacinas s volnym lietanim, je celkom zvlastny pocit .

Ak to zhrniem, TMA su male v okoli letisk orientovane na volny priestor, ak vobec nejake su. V Alpach mozes lietat de-facto nad kazdym hrebenom do vysky akej ta vytiahne termika. Vysielackou mozes debatovat s kamosmi na jednej frekvencii, alebo na federalnej pocuvat co hlasia meteostanice v tvojom smere (akurat ked si vysoko , chytas takmer vsetky, takze je to otravne). Ked prelietavas udolia, musis to kusok poznat a neletiet cez CTR alebo nejaku malu TMA...pripadne to preletiet v poriadnej vyske s rezervou ( dost casto su u TMA definovane aj horne hranice). Ovela viac sa strazi , ci nelietas nad nejakym chranenym vtacim uzemim, ochranarov treba brat vazne, maju velku silu a su uznavani v spolocnosti. Tych miest zakazanych ochranarmi vela nie je , a stale sa im da lahko vyhnut, takze by som netahal tigra za fuzy. Zvlast ked tie priestory boli tazko vyjednavane (nieco ako Haj). Ak by si nahodou vsetko naraz porusil, tak sa treba vyhovorit , ze si nemal ine riesenie z pohladu bezpecnosti. Zodpovedny budes stale ty, ale budu na to pozerat ako na polahcujucu okolnost. Proste lokalne zakazy treba respektovat. Napriklad na Mont Blancu a v okoli sa nelieta v lete, kvoli velkej frekvencii horolezcov a urazov (pocas vystupu na Mont Blanc sa uvolnuje vela kamenov a tym padom je tam vela urazov a lieta casto vrtulnik), takze cely ten priestor je vyhradeny pre zachranarsky vrtulnik, ktory tam ma v lete tazke sichty.

V Alsasku je situacia podobna, ale TMA su vacsie kedze Mulhouse aj Strasburg su frekventovane letiska, ale TMA su pekne odstupnovane a robi sa kopec vynimiek. Naviac tam dopravaci su uz na nas zvyknuti a lietame blizko seba (oni su na spodnej hranici a my na vrchnej). Sprvu nas hlasili na vezu, zdalo sa im ze sme vysoko, ale GPS nas ochranilo.

Jednoducho to tam funguje ako medzi normalnymi ludmi. A ludia z veze a z leteckych uradov maju pre nas vacsie pochopenie aj ked nas sport nerobia, ako slovenski dispeceri, ktori su akoze volni-piloti....ale to je tak...kto paty z domu nevytiahol si ine veci predstavit nevie a nechce a hlavne nebude sa predsa nechavat poucovat niekym len preto ze ten niekto prisiel zo zapadu a tam sa to robi inak...a to plati vo vsetkom, nielen v lietani.... uz som rezignoval na to aby som ludom vysvetloval ze kopec veci sa da robit jednoduhsie, staci sa ucit na dobrych veciach z inych krajov a vyvarovat a poucit sa z ich chyb....holt...


motik 18.01.2012, 23:39
...jo a drobny detail, ak mas v ALpach niekde limit napriklad na 2780m a ta to vytiahne do 3200m tak to nikto neriesi...ani piloti, ani veza, ani nikto iny ...jednoducho je to tvoja zodpovednost. Nemazu kvoli tomu track logy atd (pokial ich nebudes evidentne provokovat). Na juhu pri Marseille su dokonca padackari, ktori veselo lietaju vo vojenskych priestoroch (je tam velka zakladna) a v TMA, a ked sa ich opytas na starte: ake su tu vyskove limity, tak ti povedia, ze tie definuje iba termika...proste tazko na haku...samozrejme dovtedy pokial sa nieco nestane , ale ked o volno-pilotoch vsetci vedia tak aj Mirage sa bude radsej bavit nad morom ako nad Saint Victoire kde je lokalna mekka padackarov... detto Monaco ... Pri Monaku funguje termicka aj v zime, avsak chodilo sa tam zabijat vela cudzich pilotov a tak miestna obec start proste zatvorila...(bohuzial niektore tereny su zradne a nie privetive ku novacikom...)

Užívateľov profilový obrázok
Edmond PP
Príspevky: 1010
Dátum registrácie: Ut Júl 29, 2008 5:29 pm

Re: Lietanie v riadenych priestoroch

Príspevok od užívateľa Edmond PP »

Peťo, Tvoj návrh stojí za úvahu a rozpracovanie. V tom sa od ostatných diskutujúcich diametrálne odlišuješ . Ostatné reakcie a úvahy sa opäť a donekonečna nesú v duchu "jednoduchomária". :shock:
Nemám chuť, ani psychickú silu odpovedať na hlúposti na pokračovanie.
Na Slovensku sú všetci a na všetko naslovovzatí odborníci. ... keby tak ešte poznali aj súvislosti!!!
Thalhofer GT
Bautek Fizz

Užívateľov profilový obrázok
sidewinder
Príspevky: 2750
Dátum registrácie: St Sep 19, 2007 9:00 am
Bydlisko: Kosice- Toporec - SR
Kontaktovať užívateľa:

Re: Lietanie v riadenych priestoroch

Príspevok od užívateľa sidewinder »

Neviem ci su vsetci naslovo vzaty odbornici ale ja urcite nie, preto sa pytam.
Ja len chcem vysvetlenie niekoho kto do toho vidi, preco vo vyspelom svete je kompromis mozny a preco u nas nie?
Este mam taky typ, ak by boli nato padne a logicke argumenty tak uz je davno napisane, ale kedze niesu, dovod je iba LEBO!

Užívateľov profilový obrázok
eduardo
Príspevky: 2754
Dátum registrácie: St Okt 10, 2007 6:30 pm
Bydlisko: Košice

Re: Lietanie v riadenych priestoroch

Príspevok od užívateľa eduardo »

Edmond PP napísal:Peťo, Tvoj návrh stojí za úvahu a rozpracovanie. V tom sa od ostatných diskutujúcich diametrálne odlišuješ . Ostatné reakcie a úvahy sa opäť a donekonečna nesú v duchu "jednoduchomária". :shock:
Nemám chuť, ani psychickú silu odpovedať na hlúposti na pokračovanie.
Na Slovensku sú všetci a na všetko naslovovzatí odborníci. ... keby tak ešte poznali aj súvislosti!!!
Edmond pripominas mi zopar politikov, ktori na tlacovej besede odpovedaju vylucne iba na vopred zaslane otazky a z tych este povyberaju take, ktore sa im pacia. Na citlive temy v zasade nikdy neodpovedaju, ak su vsak zatlaceny z viacerych stran tak nikdy nie priamo, takze vysledok je potom nieco podobne ako tvoje "lebo."
Laco mal na toto jedno vystihujuce vysvetlenie: "Pamatas si ked si bol maly a mama Ti vsetko zakazovala? No a ked si sa opytal ze preco, tak vacsinou bola odpoved lebo." A problem bol vyrieseny.

Užívateľov profilový obrázok
Edmond PP
Príspevky: 1010
Dátum registrácie: Ut Júl 29, 2008 5:29 pm

Re: Lietanie v riadenych priestoroch

Príspevok od užívateľa Edmond PP »

... a platí aj: "Šuster, drž sa svojho popyta". Mimochodom, tejto problematike rozumiem určite lepšie, než Ty s "Motikom" dokopy. Motikova pilotná filozofia si zaslúži osobitný, možno aj psychologický rozbor.
Ja, na rozdiel od Vás, mám úctu k iným odbornostiam a necítim sa kompetentný montovať sa do noriem v stavebníctve či strojárstve, či v iných vysoko odborných oblastiach. V opačnom prípade by som mal vážne obavy, že ma tí z fachu budú považovať za hlupáka.

Toto nie je téma na prekáračkové písačky na diskusnom fóre. Keďže mnohí z Vás nemáte ani len vôľu rozumieť súvislostiam, nieto ešte pochopiť niektoré základné platné pravidlá, nemá zmysel márniť čas vysvetľovaním problematiky, ktorá sa do Vašich všetečných hláv asi aj tak nikdy nevtesná.
Či nie je najlepším príkladom vašej bohorovnosti to, že si na otázku adresovanú niekomu dokážete odpovedať aj sami? Citujem: "...Este mam taky typ, ak by boli nato padne a logicke argumenty tak uz je davno napisane, ale kedze niesu, dovod je iba LEBO!"
Ten príklad z detstva nie je až taký zlý. Aj keď sa to dnes už nenosí, niekedy je lepšie obísť to "lebo" a dieťaťu - ak mu niet rady, rovno priložiť, prepytujem, na holú riť... :lol:

Na záver sa mi natíska trefná otázka. Za koho obaja tak úporne bojujete? Koľkokrát v tomto roku ste boli obmedzovaní riadeným vzdušným priestorom a zložkami LPS? Nebolo by lepšie vo Vašom prípade viac lietať a menej sa rozčuľovať?
Thalhofer GT
Bautek Fizz

pegas
Príspevky: 2692
Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
Kontaktovať užívateľa:

Re: Lietanie v riadenych priestoroch

Príspevok od užívateľa pegas »

Naozaj neviem, kde je pravda. Skúsme začať tým školením.

Napísať odpoveď