Lietanie v riadenych priestoroch

Veci a zariadenia ktoré použí­vame na lietanie, diskusia o počasí, aerodynamike a predpisoch
Užívateľov profilový obrázok
Ivan
Príspevky: 613
Dátum registrácie: Pi Apr 18, 2008 8:17 am
Bydlisko: Kosice

Re: Lietanie v riadenych priestoroch

Príspevok od užívateľa Ivan »

. Šéf LPS v KE potvrdil, že pri žiadosti o vstup do riadených priestorov dostaneme automaticky „NEPOVOĽUJEM“.
Rozumiem tomu spravne ze pri lietani na HAJi by mi bola letecka vysielacka na dva veci na nic a na to hnede co ked do toho stupim budem mat stastie (alebo skor budem len smrdiet).
Laminar 13 R ...

raf3
Príspevky: 1212
Dátum registrácie: Št Júl 09, 2009 9:15 pm
Bydlisko: Ďurďošík

Re: Lietanie v riadenych priestoroch

Príspevok od užívateľa raf3 »

Nie Ivan, v Košickej TMA ti riadiaci povie: „NEPOVOĽUJEM“
Stačí správne položiť riadiacemu otázku .... napríklad: Veža Košice tu pilot Ivan, stúpam ako raketa a o chvíľu by som mal vstúpiť do TMA Košice, žiadam zákaz vstupu do TMA Košice: Riadiaci na veži: „NEPOVOĽUJEM“ no a keďže ti nepovolí zákaz, tak ty musíš letieť vyššie ... :lol:
Ale na Dubine by sa ti mohla hodiť ... V Košiciach ju tiež môžeš hodiť ... :wink:

Užívateľov profilový obrázok
jaro
Príspevky: 4200
Dátum registrácie: Št Sep 20, 2007 12:39 pm
Bydlisko: Prešov
Kontaktovať užívateľa:

Re: Lietanie v riadenych priestoroch

Príspevok od užívateľa jaro »

Pri priemernom stupaku 2 m, na Haji t byva aj podstatne viac, ti treba na dve minuty stupania 240 m. Teda ked odštartuješ musiš sa za chviľku hlasiť a žiadať povolenie, 2 min pred vstupom do TMA. Čo s tým urobíš? Ja som sa hlasil 100 m pod TMA a kým riadiaci položil otázku "čo tam robím, kde som sa tam vzal?", ja bojujuc s termikou sa snažil vysvetliť ze zo zeme, uuuž som bol v 300 m v TMA a čo stým. CHvalabohu to riadiaci vzal ferovo a hal mi čas na odpratanie sa. ALE... naozaj sa zaoberam myšlienkou čo v takej situacii že to s tebou rve hore a hora. Ni je to vždy tak jednoduché uhnuť. Teda treba voliť variant analýzy presnosti prístrojov, radarov, suradníc, letových hladín, nastvenia výškomera, priemetu mapy na zemský povrch a plus minus 100-150 m sa dá zdrhnúť kamkoľvek.
Teda vysielačka je váborná vec lebo v súčasnosti z 5 využívaných štartovísk s touto potrebou len jedna lokalita Háj, je na 50 % obmedzená. Keďže sa leita až v druhej polovici roka nejako to vydržíme. Zdá sa že pri zmene rozvrstvenia TMA sa v buducnosti môže blysnúť na lepšie časy.
Chlapci naozaj nešpekulujte, pošetrite a kupujte vhodné radia.

Užívateľov profilový obrázok
Edmond PP
Príspevky: 1010
Dátum registrácie: Ut Júl 29, 2008 5:29 pm

Re: Lietanie v riadenych priestoroch

Príspevok od užívateľa Edmond PP »

Rád by som sa v krátkosti zmienil o problematike potvrdzovania dôležitých informácií a povolení pri rádiovej (telefonickej) komunikácií pilota s TWR/APP.
Dnes mi na smeč nahrali dvaja PG, ktorí telefonicky žiadali povoliť prevádzku na teréne nachádzajúcom sa v riadenom priestore (teraz je nepodstatné, či mali, alebo nemali letecké spojenie). Keď som koordinujúcemu pilotovi do telefónu povolil prevádzku a na záver mu oznámil hodnotu tlaku QNH 1005 hPa pre nastavenie výškomeru (číslice sa čítajú jednotlivo, teda: "... jeden, nula, nula, päť hektopascalov"), odpovedal mi v zmysle: "...áno, dobre." Keďže povinnosťou RLP je byť si istý, že pilot jeho hlásenie (údaj ), resp. povolenie správne porozumel, žiadal som pilota-koordinátora, aby údaj QNH po mne zopakoval tak, ako som mu ho dával. Pilotove prvé zopakovanie hodnoty tlaku bolo 1105 hPA, druhé 1015 hPa! Až na tretí raz pilot hodnotu 1005 hPa zopakoval správne.
Týmto vôbec nechcem dokazovať, že bol dotýčný pilot nebodaj nešikovný. Ak koordináciu s potvrdením údajov zažil prvý raz, určite som ho touto požiadavkou zaskočil a asi aj trochu vystresoval. Chcem tým povedať iba to, že piloti pri koordinácii lietania ešte na zemi alebo počas letu v riadených priestoroch, budú určite konfrontovaní požiadavkou riadiaceho TWR/APP zopakovať údaj tlaku QNH alebo presne zopakovať povolenie, ktoré mu bolo vydané. Toto je jediný spôsob pre riadiaceho, ako sa uistiť (je to jeho povinnosť vyplývajúca z leteckého predpisu), že dôležitý údaj, resp. povolenie pilot prijal presne, a že mu rozumel (v letectve sa pre toto udomácnil všeobecný anglický výraz "hearback/readback"). Nechcem maľovať čerta na stenu, ale faktor nesprávneho hearback/readback má v histórii letectva na svedomí "úctihodný" počet katastrofálnych leteckých nešťastí.
Na záver zhrniem:
1. jedným z údajov, ktoré pilot musí zopakovať resp. potvrdiť, je aj údaj o tlaku vzduchu
2. každé povolenie vydané pilotovi riadiacim sa musí zopakovať tak, ako bolo vydané.
3. body 1 a 2 platia aj pri odovzdávaní prijatých údajov a povolení medzi koordinátorom lietania a ostatnými pilotmi!
Thalhofer GT
Bautek Fizz

Užívateľov profilový obrázok
Rebro
Príspevky: 1214
Dátum registrácie: Št Okt 25, 2012 2:49 pm
Bydlisko: Bratislava

Re: Lietanie v riadenych priestoroch

Príspevok od užívateľa Rebro »

Edmond PP: dakujem za priblizenie/ozrejmenie komunikacie s vezou. Mozno by nebolo na skodu tuto informaciu dat medzi rady pre zacinajucich pilotov(teda aj mna), aby boli informacie pekne na jednom mieste.
Monotrike

raf3
Príspevky: 1212
Dátum registrácie: Št Júl 09, 2009 9:15 pm
Bydlisko: Ďurďošík

Re: Lietanie v riadenych priestoroch

Príspevok od užívateľa raf3 »

Asi pred dvoma rokmi som tu položil podobnú otázku o nejakom minime v komunikácii medzi rádiostanicami .... komunikácii pilota s TWR/APP.
Dostal som radu počúvať komunikáciu ..... počúval som, ale nič som nepočul ... :mrgreen:
Ďakujem Edmond aspoň za mini kurz .... a pripájam sa k Rebru, Rebrovi ... či ako sa to skloňuje ... :wink:

Užívateľov profilový obrázok
Chefo
Príspevky: 1075
Dátum registrácie: Ut Feb 23, 2010 3:50 pm
Bydlisko: Brezno
Kontaktovať užívateľa:

Re: Lietanie v riadenych priestoroch

Príspevok od užívateľa Chefo »

Zapracujem to do tych otazok zaciatocnikov v teme oznamy pre ziakov. Rado, ja mam dost z teba. Ty by si mohol ist za dakeho glosatora. :D

raf3
Príspevky: 1212
Dátum registrácie: Št Júl 09, 2009 9:15 pm
Bydlisko: Ďurďošík

Re: Lietanie v riadenych priestoroch

Príspevok od užívateľa raf3 »

Až ma ujo Richter prinúti vrátiť živnosť, tak za nejakým glosárom asi pôjdem! :mrgreen:

Laco
Príspevky: 2259
Dátum registrácie: Po Sep 24, 2007 5:35 pm
Bydlisko: Košice

Re: Lietanie v riadenych priestoroch

Príspevok od užívateľa Laco »

Ja na tom nič čudné nevidím. Ten padáčkar sa správal ako normálny muž, keď číta noviny a žena mu hovorí, čo má kúpiť cestou z práce... :lol:
Ten, kto chce používať leteckú vysielačku by mal mať oprávnenie a pri skúške by sa tieto zásady mal naučiť. Napriek tomu z mojích biednych skúsenosti viem, že dispečer, ktorý je ochotný nás vo vzduchu strpieť, má aj trpezlivosť rozprávať ako normálny človek. Teda opýta sa a aj odpovede príjme v ľudskom jazyku. (už som nejaké čísla zahlásil nie celkom košér a nerobil z toho tragédiu. Len mi ich potom zopakoval "po svojom" a ja som násladne potvrdil :lol: )
Rado s tým počúvaním je to pravda, ale v KE je asi kôli "maďarskej hrozbe" v rádiu väčšinou ticho. :D
Na počúvanie je dobrý Poprad cez slnečný weekend.
Komunikácia medzi pilotmi (nie na frekvencii TWR, APP) môže byť "ako ti huba narástla", (známe alleluja z AK Prešov :) )
Pri komunikácii s vežou to netreba príliš preháňať, aby si nedostal doporučenie "šetrite si baterky" :lol:

raf3
Príspevky: 1212
Dátum registrácie: Št Júl 09, 2009 9:15 pm
Bydlisko: Ďurďošík

Re: Lietanie v riadenych priestoroch

Príspevok od užívateľa raf3 »

No táááák chalani nebuďte "mäkkí" ..... :lol:
Aspoň také jednoduché ....
Alfa, Tango, Bravo-Alfa, Tango, Bravo tu Sádlo, mäso, škvarky ako ma počujete? Prepínam .....
Jednoduché minimum komunikácie pred prvým zakľučovaním .....
Laco ....... nebuď onééééé ..... Edmond PP .... no tááák ....
Veď skoro všetci dusíme dvojmetre, tak nech to má hlavu a pätu ..... :wink:
Ďakujem.

Užívateľov profilový obrázok
Edmond PP
Príspevky: 1010
Dátum registrácie: Ut Júl 29, 2008 5:29 pm

Re: Lietanie v riadenych priestoroch

Príspevok od užívateľa Edmond PP »

Mám taký dojem, že tento odkaz na fóre už bol. Niektoré veci je niekedy dobré pozrieť si aj dvakrát - keď už pre nič iné, tak aspoň na precvičenie komunikácie - ak Ťa v budúcnosti dvojmeter prestane baviť. :wink:
http://www.doletis.cz/video/z282e5sbRN0" onclick="window.open(this.href);return false;
Thalhofer GT
Bautek Fizz

Užívateľov profilový obrázok
Edmond PP
Príspevky: 1010
Dátum registrácie: Ut Júl 29, 2008 5:29 pm

Re: Lietanie v riadenych priestoroch

Príspevok od užívateľa Edmond PP »

Rád by som poukázal na súvislosti riadenej prevádzky v TMA Poprad a prevádzky PG/HG vo vzdušnom priestore triedy G východne od TMA Poprad (letový terén Sľubica). Všeobecne platí pravidlo, že riadená IFR prevádzka (riadená radarom!) má byť riadiacim vedená tak, aby jej vzdialenosť od hraníc TMA nebola menšia ako 2,5 NM (5 km). VFR prevádzka letiaca v triede G do 2450 m.n.m. (v našom prípade východne od VFR hlásneho bodu Jablonov) sa podľa predpisu - ak má v úmysle vstúpiť do riadeného priestoru, musí ohlásiť TWR Poprad 3 min. pred vstupom do TMA. To je dostatočný čas na to, aby riadiaci mal časový priestor na informovanie pilota VFR letu o prípadnej IFR prevádzke zvnútra TMA a tiež informovanie IFR letu o VFR prevádzke v jeho blízkosti. VFR prevádka bez spojenia letiaca v triede G sa z uvedeného dôvodu nemôže "motať" na hranici TMA, a mala by ju oblietavať vo vzdialenosti väčšej ako 3 min. letu k nej, resp vo vzdialenosti 5 km od hranice TMA.
IFR prevádzka letiaca do Popradu po štandardných príletových tratiach od Z (vstupný hlásny bod GOSID), od JZ (vstupný hlásny bod EPEDA), prípadne od JV (vstupný bod MARKA od Košíc), od V (Malá Dobroň hraničný hlásny bod s Ukrajinou), od SV (hlásny bod LENOV) alebo od S (hraničný vstupný bod LOLKA) klesá pred naletením na prístrojové priblíženie do nadm. výšky 5500 stôp. Pri navedení radarom je sektorová výška vo vých. časti TMA 5000 stôp. IFR let letiaci do Popradu od Malej Dobrone môže mať na trati ešte pred hranicami TMA Poprad nadm. výšku aj 9000 m.(!)
Aby to bolo nebolo také jednoduché, pilot IFR letu môže ešte na trati (pred vstupom do TMA) zrušiť let IFR a pokračovať v priblížení ako let VFR a prípadne klesať i do G-čka (vtedy však pod 2450 m.n.m. môže rátať aj s inou VFR prevádzkou. V prípade, že bude mimo TMA ešte nad výškou 2450 m.n.m., tak tam inú VFR prevádzku nebude predpokladať!!!
Thalhofer GT
Bautek Fizz


Laco
Príspevky: 2259
Dátum registrácie: Po Sep 24, 2007 5:35 pm
Bydlisko: Košice

Re: Lietanie v riadenych priestoroch

Príspevok od užívateľa Laco »

Edmond PP napísal:VFR prevádka bez spojenia letiaca v triede G sa z uvedeného dôvodu nemôže "motať" na hranici TMA, a mala by ju oblietavať vo vzdialenosti väčšej ako 3 min. letu k nej, resp vo vzdialenosti 5 km od hranice TMA.
No Edmond, previesť svetelný rok na kilometre by som si aj trúfol, ale takto... :?:

MIG-29: 3min. = 120km
Boeing 737: 3min. = 45km
CESSNA C-421C: 3min. = 23km
Dynamic WT9: 3min. = 11km
Motorové rogalo: 3min. = 4km
Výkonné bezmotorové rogalo: 3min. = 4km
Rekreačné rogalo a padákový klzák: 3min. = 2,3km
Výcvikové HG, resp PG: 3min. = 1,5km
Teplovzdušný balón (podvečer, pri vetre 1-2m/s): 3min. = 300m

Na prepočty som používal cestovné rýchlosti (okrem lietadiel, ktoré sa starajú o náš pokojný spánok - tie keby niečo, musia letieť čo to dá). Samozrejme pre ozaj presné vyjadrenia by bolo dobré zohľadniť aj smer a silu vetra, Výšku letu, teplotu okolitého vzduchu, QNH v danom priestore, výšku hladiny v Toryse...
:lol: :lol:
Asi by som mal ísť relaxovať do prírody...

Užívateľov profilový obrázok
Edmond PP
Príspevky: 1010
Dátum registrácie: Ut Júl 29, 2008 5:29 pm

Re: Lietanie v riadenych priestoroch

Príspevok od užívateľa Edmond PP »

... ale si ma nachytal! Ospravedlňujem za chybnú formuláciu.
Malo to znieť tak, že pilot sa má hlásiť 3 min. pred vstupom do riadeného vzdušného priestoru. Môžem tu najbližšie dať presnú formuláciu. Toto časové rozpätie umožňuje riadiacemu splniť požiadavku na informovanie ostatnej prevádzky v priestore jeho pôsobnosti, prípadne zabezpečiť požadovaný rozstup podľa kategórie príslušného vzdušného priestoru.
Naposledy upravil/-a Edmond PP v Ut Máj 14, 2013 10:34 am, upravené celkom 1 krát.
Thalhofer GT
Bautek Fizz

Napísať odpoveď