Lietanie v riadenych priestoroch

Veci a zariadenia ktoré použí­vame na lietanie, diskusia o počasí, aerodynamike a predpisoch
Užívateľov profilový obrázok
Edmond PP
Príspevky: 1010
Dátum registrácie: Ut Júl 29, 2008 5:29 pm

Re: Lietanie v riadenych priestoroch

Príspevok od užívateľa Edmond PP »

AIP SR, ENR, str. ENR 1.2-5, odsek ENR 1.2.1.5.8:
Pri letoch VFR vstupujúcich do riadeného vzdušného priestoru z priestoru triedy G musí pilot najmenej 3 minúty pred vstupom nadviazať spojenie s príslušným stanovišťom ATC, do priestoru zodpovednosti ktorého zamýšľa vstúpiť,
vyžiadať si letové povolenie na vstup a odovzdať tieto údaje letového plánu:
- identifikácia lietadla
- typ lietadla
- nadmorská výška letu
- miesto vstupu do riadeného vzdušného priestoru a vypočítaný čas
- zamýšľaná trať letu alebo priestor činnosti a jeho trvanie (podľa vhodnosti)
- miesto výstupu z riadeného vzdušného priestoru alebo letisko určenia v CTR (podľa vhodnosti)
- názov prevádzkovateľa
- iné informácie požadované stanovišťom ATC

Toľko znenie z AIP SR.
Thalhofer GT
Bautek Fizz

Užívateľov profilový obrázok
Edmond PP
Príspevky: 1010
Dátum registrácie: Ut Júl 29, 2008 5:29 pm

Re: Lietanie v riadenych priestoroch

Príspevok od užívateľa Edmond PP »

Keďže celý hrebeň Dubiny sa nachádza v riadenom vzdušnom priestore ( CTR Tatry), je treba dodať, že ak s TWR nie je vopred dohodnutý priestor a max. výška, musia mať piloti ZK (PG) obojsmerné spojenie s TWR a postupovať podľa bodov uvedených vyššie (podľa toho, čo je aktuálne).

Príklad nadviazania spojenia pilota ZK (PG) s TWR po štarte na Dubine:
- "Tatry Veža, (tu) OMH491, závesný klzák po štarte z Dubiny, poloha - nad hrebeňom na úrovni Hranovnice, nadmorská výška (altitude) 3 tisíc stôp, povoľte stúpať do ... tis. stôp smerom na západ (povoľte prelet na V. Tatry ...)" a pod.

TWR pilotovi potvrdí alebo vydá iné povolenie spolu s aktuálnou hodnotou QNH, napr.:
- "OMH491, povolená prevádzka do nadmorskej výšky 5 tisíc stôp, QNH 1015 hPa"

Vydané povolenie musí pilot na frekvencii zopakovať celé, tak ako bolo vydané; hodnotu QNH musí pilot zopakovať vyslovením každej číslice zvlášť, napr. "QNH jeden nula jeden päť" (pozri letecký predpis L10, hlava 5 -Letecká pohyblivá služba, Rádiotelefónne postupy).
Thalhofer GT
Bautek Fizz

raf3
Príspevky: 1212
Dátum registrácie: Št Júl 09, 2009 9:15 pm
Bydlisko: Ďurďošík

Re: Lietanie v riadenych priestoroch

Príspevok od užívateľa raf3 »

Kto čaká, ten sa dočká! HALELUJA !!! :mrgreen:
Ďakujem Edmond.

Hoci, asi by bolo najlepšie si nastaviť QNH danej oblasti ešte pred štartom ... :wink:

Laco
Príspevky: 2259
Dátum registrácie: Po Sep 24, 2007 5:35 pm
Bydlisko: Košice

Re: Lietanie v riadenych priestoroch

Príspevok od užívateľa Laco »

Rado, len pre tvoje info (ale Edmondovi to nepovedz)... Samozrejme keď stojíš na štarte a poznáš jeho presnú nadmorskú výšku, tak si ju nastavíš pred štartom a máš "vymaľované". Len potom aj tak TWR zopakuješ to čo chcú počuť.
...A musíš to urobiť presne, lebo keď sa pomýliš (ako ja naposledy) tak Ťa TWR postraší, že nemáš dobre poskladané krídlo... chlapík mi povedal NEGATÍV a už som vedel že je prúser, naštastie pohľadom som skontroloval obe krídla... negatívy som mal v poriadku. :lol: :lol:

Užívateľov profilový obrázok
jaro
Príspevky: 4200
Dátum registrácie: Št Sep 20, 2007 12:39 pm
Bydlisko: Prešov
Kontaktovať užívateľa:

Re: Lietanie v riadenych priestoroch

Príspevok od užívateľa jaro »

to Raf
Máš trefu aj pravdu. Normálne fungujeme takto. Pre zopakovanie:
1. Prídem pešo na štart, drbnem krídlo z pleca a odfukujem až do nabratia dychu a prejdenia prvej vlny adrenalínu z "pešej túry".
2. Kochám sa výhľadom na Nízke Tatry a Kráľovku.
3. Skladám krídlo, budiky, postroj ťahám ... mobil a bod 2.
4. Kričím kto má číslo na TWR. Keď nikto, platí už len bod 2. Keď niekto má poračuj na 5.
5. Točím TWR a oznámim kto som a čo chcem, teda rogalisti v počte do sto, chceme lietať terén Dubina od Hranovnice po Vikartovce a žiadam tento priestor do výšky 5000 ft. Predpoklad štartu cca ... so zámerom letieť smerom na ... Jeden, dvaja, ... všetci budú na rádiovom spojení. Prosím o informáciu o meteosituácii na letisku a miestne QNH. Prípadne kto sa bude v priestore v priebehu dňa pohybovať.
6. A priestor dostaneš pokračuj 7. Ak nie pokračuj už len 2.
7. Zvolaj kamošov aj kamošky a povedz im to, že mame priestor a aký a pokiaľ a dokedy a tak.
8. Choď na malú potrebu. Stihni to pred Norom ten chodí aj na veľkú!
9. Obleč sa, zapni sa, odskúšaj rádio. TWR ťa nepočuje, ale buď zhovievavý voči letiacim eroplanom aby sa nečervenali.
10. Nech ti kamošky pomôžu a postav sa na lajnu. Slušne sa rozlúč. Teraz máš až tri možnosti: Štartuj, choď na bod 8 (niekoľko krát), choď už len na bod 2.
10. Keď nestúpaš nad hrebeň a opadne šok, stres a strach volej TWR že si rogalo OMH... po štarte poloha Dubina výška.
11. Keď sa ti nikto nehlási buď trpezlivý a vráť sa trpezlivo k bodu 10. Niekoľkokrát.
12. Keď sa nikto nehlási tak zváž svoje možnosti drž sa priestoru podľa infa z TWR a prípadne využi postup z bodu 2. Inak choď pristáť zisti či si si zapol vysielačku, alebo utrhol kábel, prípadne vedenie a pokojne na zemi bez stresu a s pokojom v duši bezpečne pokračuj bodom 2.
13. Keď sa ti ozve TWR tak si náš a nejaký bod 2 ti je ukradnutý. Nech ťa zaujíma Gerlach 2638 m ... a 100 E od Edmonda.

Užívateľov profilový obrázok
Edmond PP
Príspevky: 1010
Dátum registrácie: Ut Júl 29, 2008 5:29 pm

Re: Lietanie v riadenych priestoroch

Príspevok od užívateľa Edmond PP »

Raf3, či ako si vravíš,
aktuálne počasie pre Poprad si môžeš vypočuť v angličtine (pekný ženský hlások, ale umelý!) na ATIS frekvencii 133,125 MHz. Teraz pri PC som si zapol svojho ICOMa. Ak ATIS počujem v bytovke, určite ho budeš počuť aj na kopci.
Každá nová správa ATIS má podľa poradia pridelené písmeno anglickej abecedy (Alfa, Bravo, Charly, ..., atď.) V správe si "odchyť" počasie a tlak QNH.Pri prvom kontakte s TWR a nahlásení Tvojich údajov (volací znak, typ lietadla, poloha, výška , atď.) zahlásiš formulku:
"... Informácia Bravo (alebo Foxtrot, alebo ...) na palube, QNH XXXX")
TWR Ti odpovie: "... Informácia Bravo správna." - a záležitosť s tlakom je vybavená.

Ak by medzi tým došlo k zmene tlaku, resp, nahratí novej ATIS správy a tlaku, tak Ti veža povie nové QNH, ktoré zopakuješ a nastavíš si ho na výškomere. :-) Pri rozdieli 1 hPa zmena určite nehraje podstatnú úlohu. K ničomu Ťa však nenahováram; po riadiacom máš zopakovať tlak (read back/hearback - povinnosť pilota i riadiaceho!) a správny tlak si nastaviť na svojom výškomere.
Ak si pilot ZK "neporadí" s ATISom, je určite lepšie pred štartom zatelefonovať na TWR
a QNH si vyžiadať.

Laco je starý vtipkár a celkom rád "ho" čítam. V zásade jeho tvrdenie je možné akceptovať. Háčik je len v tom, že nadmorská výška je pevná, ale tlak vzduchu môže byť značne rozdielny (v PP aj pod 995 hPa, resp. aj nad 1020 hPA.) Povedané ináč - tlaková výška od zemepisnej sa môže podstatne líšiť. Všetky lietadlá v danom riadenom priestore používajú rovnaké nastavenie preto, aby medzi nimi bolo možné zabezpečiť rovnaké výškové rozdiely.
Ak rozdiel tlaku o 1 hPa reprezentuje cca 10 výškových metrov a predpísaný výškový rozstup medzi lietadlami je určený 300 m (1.000 stôp), potom je nanajvýš správne dodržiavať predpísané postupy pre nastavenie výškomerov a nerobiť chytráka tam, kde netreba. Tento systém má svoju logiku a opodstatnenie.
Thalhofer GT
Bautek Fizz

pegas
Príspevky: 2692
Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
Kontaktovať užívateľa:

Re: Lietanie v riadenych priestoroch

Príspevok od užívateľa pegas »

Ďakujem Edmond, za pekný, stručný návod komunikácie s vežou.

Ale Laco nespomínal tlakovú výšku. On nastavením skutočnej geometrickej výšky štartu do výškomera napodobňuje rovnaký postup, akým zisťujete QNH na veži. Medzi Dubinou a letiskom je malý výškový rozdiel, a vzdialenosť "čoby kameňom dohodil", takže nie je dôvod aby na Dubine takto zistené QNH bolo iné ako na letisku. Jedine, že by sa tlak prudko menil - napríklad kvôli rotorom za horami. Ale vtedy Laco nevytiahne krovky z domu. A keby sa aj pomýlil o 1hPa, to máme 8.5m výškový rozdiel. To je výškový rozdiel medzi pravým a ľavým krídlom, keď urobí ostrejšiu zákrutu. :wink:

Ako často zisťujete na veži QNH?

Laco
Príspevky: 2259
Dátum registrácie: Po Sep 24, 2007 5:35 pm
Bydlisko: Košice

Re: Lietanie v riadenych priestoroch

Príspevok od užívateľa Laco »

Edmond, nehovoríš celkom zle, ale... práve o tom je QNH. (viď. Gašpiho učebnice). Inak by ste LZTT v pondelok mali vo výške 718 m. n. m., alebo v utorok zase napríklad 812 m. n. m. :lol:
Teda keď stojím na VPD 09 a dostanem od teba aktuálne QNH, po jeho nastavení mi na výškomeri musí zasvietiť výška 718 (samozrejme +/-).
Inak ako vcelku zodpovedný pilot som si vo výškomeri vždy skontroloval aj vytelefonované QNH a tá výška so štartom samozrejme vždy sedela. (predsa len Dubina od letiska až tak ďaleko nie je, aby miestne QNH bolo rozdielne)
A ešte trochu teórie. V PP môže byť QNH od 995 po 1020 hPa, tak ako kdekoľvek inde na Slovensku, ale:
Edmond PP napísal:Háčik je len v tom, že nadmorská výška je pevná, ale tlak vzduchu môže byť značne rozdielny (v PP aj pod 995 hPa, resp. aj nad 1020 hPA.)
No háčik je v tom, že v PP je tlak určite ešte trochu nižší, inak by ste tam mali takmer "morský vzduch"
Keby si mi teda dával aktuálny tlak na letisku PP, tak potom by si mi dával QFE. No aj v tom prípade by som mal mať na dráhe vždy 0m.

Takže kontrola QNH je opodstatnená:
1. Keď letisko (resp. ATIS) používa nesprávnu hodnotu QNH... vtedy je kôli bezpečnosti lepšie keď máš na výškomeri nesprávny údaj, lebo aj všetci ostatní majú taký istý nesprávny údaj...
2. Keď sa počas letu zmení tlak a potom už nemáš referenčný výškový bod, takže výšku si vieš zoradiť už iba pomocou nastavenia QNH

Laco
Príspevky: 2259
Dátum registrácie: Po Sep 24, 2007 5:35 pm
Bydlisko: Košice

Re: Lietanie v riadenych priestoroch

Príspevok od užívateľa Laco »

Gašpi, čo nespíš! pletieš sa mi do myšlienok... :shock: Kurnik šopa, teraz si pripadám ako Jára Cimrnan.

Užívateľov profilový obrázok
Edmond PP
Príspevky: 1010
Dátum registrácie: Ut Júl 29, 2008 5:29 pm

Re: Lietanie v riadenych priestoroch

Príspevok od užívateľa Edmond PP »

Jaro, za to, ako si pekne, priam umelecky skoncipoval odpoveď Rafovi Ti odpúšťam všetky Tvoje minulé i budúce prehrešky voči mne a po splnení úlohy okrem 100 EUR pridávam pozvanie na pizzu v Utópii. Píš takto pekne ďalej a v Poprade máš o stravu postarané.
:D :lol: :D

Ale vážne! Ukazuje sa, že piloti zďaleka nevedia všetko to, čo je potrebné vedieť (čo má vedieť pilot, ktorý chce lietať v riadenom priestore). Ak ale pilot nemá prednostný záujem lietať v riadenom priestore, a nevie o ňom ani zbla - to môže byť ešte väčšia katastrofa!
Posúďte sami moju osobnú skúsenosť.
Ak na štart na Dubinu príde hŕstka paraglajdistov (nepoznal som ich!) a vedia len toľko, že v Poprade je nejaké letisko, a vôbec nič viac nevedia a tvária sa, že je všetko v poriadku - no nezahlušíš ich?
Akýže to pilotný výcvik absolvovali? Alebo - koho povinnosťou je ich to naučiť v základnom výcviku, prípadne na nejakom predsezónnom školení?!
Niekedy mám dojem, že zvlášť pod padákovými šnúrami v mnohých prípadoch visia namiesto Homo sapiens (človek obdarený rozumom!?) iba mechy zemiakov alebo ignortanti najhrubšieho zrna.

Najpodstatnejšie je naučiť sa rešpektovať iných a nastavené pravidlá. Lietadlá, ktorých hodnota sa ráta na milióny EUR tu boli skôr než naše ZK či PG! Veci sa určite nezmenia v náš prospech (???) tým, že budeme ignorovať už existujúce pravidlá.

Mám dôvod mať obavy, že minulé lietanie na Dubine nebolo najšťastnejšou prezentáciou našej zodpovednosti. Zdravý rozum a zodpovedný postup nemôžu byť prehlušené naším chcením lietať - zvlášť, ak koordinácia zo strany pilotov nebola dostatočne premyslená a technika minimálne v jednom prípade bola nepoužiteľná nie pre poruchu, ale pre nerozumný postup pilota.
Nemôže platiť, že sa základné znalosti v oblasti pravidiel a zásad lietania v riadených priestoroch naučí pilot (a poučí sa!) až po uskutočnení samotného letu. Takto to nesmie ďalej fungovať!
Aby sme v budúcnosti mohli na Dubine lietať čo nám srdce ráči a pri dobrých podmienkach lietali prípadne až po strop TMA, musí sa už v základnom teoretickom výcviku niečo zásadne zmeniť.
Thalhofer GT
Bautek Fizz

Užívateľov profilový obrázok
Rebro
Príspevky: 1214
Dátum registrácie: Št Okt 25, 2012 2:49 pm
Bydlisko: Bratislava

Re: Lietanie v riadenych priestoroch

Príspevok od užívateľa Rebro »

Su to vsetko poucne veci. Ale ako novacik v tom mam zatial pekny bordel. :oops:
Mozno by stalo za zvazenie, ze v ramci kurzu spravit so ziakmi skusobnu komunikaciu s riadiacou vezou. Predpokladam, ze v PP nie je taka premavka ako v Heathrow tak ten cas na vyucbu by sa tam vedel najst. Uz len tu chut. Potom by sa obmedzili tie kiksy, ktore sa tu spominaju a robia zle meno ZK a PG.
Monotrike

pegas
Príspevky: 2692
Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
Kontaktovať užívateľa:

Re: Lietanie v riadenych priestoroch

Príspevok od užívateľa pegas »

Edmond s tými paraglajdistami máš pravdu, ale ...
Edmond PP napísal:... Lietadlá, ktorých hodnota sa ráta na milióny EUR tu boli skôr než naše ZK či PG! ...
... keď v roku 1896 Otto Lilienthal robil svoje pokusy so závesnými klzákmi, tak žiadne dopraváky vtedy nelietali

Užívateľov profilový obrázok
Norbert
Príspevky: 1510
Dátum registrácie: Št Sep 27, 2007 5:11 pm
Bydlisko: Kosice

Re: Lietanie v riadenych priestoroch

Príspevok od užívateľa Norbert »

keď príde niekto nový na Dubinu a nevie o tom že sa nachádza v riadenom preistore tak sa logicky ani neozve.
Možno by pomohla tabuľka na štartovačke s telefónnymi čislami na vežu a frekvenciami pre komunikáciu.

Užívateľov profilový obrázok
Ivan
Príspevky: 613
Dátum registrácie: Pi Apr 18, 2008 8:17 am
Bydlisko: Kosice

Re: Lietanie v riadenych priestoroch

Príspevok od užívateľa Ivan »

Noro ma pravdu a tabulku moze ist zo zvazovych penazi pripadne vytrieskat nieco od LAA.
Laminar 13 R ...

Užívateľov profilový obrázok
Edmond PP
Príspevky: 1010
Dátum registrácie: Ut Júl 29, 2008 5:29 pm

Re: Lietanie v riadenych priestoroch

Príspevok od užívateľa Edmond PP »

pegas napísal:Edmond s tými paraglajdistami máš pravdu, ale ...
Edmond PP napísal:... Lietadlá, ktorých hodnota sa ráta na milióny EUR tu boli skôr než naše ZK či PG! ...
... keď v roku 1896 Otto Lilienthal robil svoje pokusy so závesnými klzákmi, tak žiadne dopraváky vtedy nelietali
... a čo tým vlastne chceš povedať a aký logický zmysel má Tvoja poznámka pre riešenie nastoleného problému?

Nebolo by vhodnejšie, keby sa LAA think tank začal touto tématikou vážnejšie a zodpovednejšie zaoberať?!?
Mať pri lietaní všeobecné a použiteľné poňatie o závažných skutočnostiach je určite minimálne také dôležité, ako vedieť v praxi vedieť použiť rýchlostnú poláru krídla.
Riadiaci nie je na TWR od toho, aby doučoval pilotov to, čo majú ovládať pre vykonaním letu.
To, že medzi pilotmi-amatérmi prevláda skôr ignorancia alebo, dovolím si povedať, hulvátstvo, je obrazom dlhodobého neriešenia obsahu výcviku a metodicky zo strany vedenia LAA

Informačné tabule ako pomôcka nie je zlá myšlienka, ale ona nerieši základný problém. Povedomie zodpovednosti sa nevybuduje prečítaním si tabule na štarte! Poznám celkom dobre zmýšlanie mnohých pilotov-amatérov!


I dobrá vôľa riadiacich má svoje logické hranice. Hrubé porušenia postupov a pravidiel v riadených priestoroch sú predmetom hlásení.
Thalhofer GT
Bautek Fizz

Napísať odpoveď