Tamblovanie a stabilita klzákov

Veci a zariadenia ktoré použí­vame na lietanie, diskusia o počasí, aerodynamike a predpisoch
Užívateľov profilový obrázok
Norbert
Príspevky: 1510
Dátum registrácie: Št Sep 27, 2007 5:11 pm
Bydlisko: Kosice

Príspevok od užívateľa Norbert »

Ja by som si chcel dat zmerat tie uhly.

Aj ked z mojho uhlu pohladu ani neviem ako sa nastavuju :D

Užívateľov profilový obrázok
Ivan Plucko - NAY
Príspevky: 988
Dátum registrácie: Ut Okt 23, 2007 8:17 pm
Bydlisko: Bratislava
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Ivan Plucko - NAY »

Caute! nesledoval som presne este tento rozhovor.
Gaspi ak chces aj ostatni mam tie grafy aj ine v elektornickej podobe od Pagena. Mozem poslat. neskor ked bude cas tak si precitam o com to tu presne kecate :wink:

pegas
Príspevky: 2692
Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa pegas »

Jasné, že chcem. Niečo mi sĽúbil aj Kratzner z DHV, tak sa zdá že podkladov budem mať dosť.

Užívateľov profilový obrázok
eduardo
Príspevky: 2754
Dátum registrácie: St Okt 10, 2007 6:30 pm
Bydlisko: Košice

Príspevok od užívateľa eduardo »

Tomasova stranka http://www.ikaruspellicci.de/
Su tam zaujimave veci, aj ohladom podperiek. Napr PITCHMOMENT Rechner (pocitadlo pitchmomentu)

Užívateľov profilový obrázok
jaro
Príspevky: 4200
Dátum registrácie: Št Sep 20, 2007 12:39 pm
Bydlisko: Prešov
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa jaro »

Vysvetlite nam nevzdelancom čo je merač píčmomentu, mam take divne asiciácie.

Užívateľov profilový obrázok
matoZA
Príspevky: 460
Dátum registrácie: Ut Nov 06, 2007 9:27 pm
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa matoZA »

Jaro dobree... se bavim :D:D:D

pegas
Príspevky: 2692
Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa pegas »

ta sme še pobavili ... (s tým pitch rechnerom), a zdá sa mi to primitívne. Je to čistá parabola, a je tam natvrdo zadaný súčiniteĽ klopivého momentu 0.03. PodĽa meraní sa však súčiniteĽ klopivého momentu na pružných krídlach mení s uhlom nábehu.

Ale dajme tomu, že ako odhad síl pri certifikovanom nastavení podpierok to stačí. To by znamenalo, že pri lete v rýchlosti 100 km/h by ste museli pretláčať klopivý moment 28 kp/m (plocha 14 m^2, rozpätie 10 m). Pri výške zavesenia postroja ~1m to znamená, že by ste museli ťahať hrazdu silou zodpovedajúcou váhe 28 kg. Trochu sila nie?

A teraz si vezmite, že špičkoví piloti týmito rýchlosťami naozaj lietajú (stačí si pozrieť IGC súbory z dní, kedy do cieĽa priletelo veĽa pilotov - hlavne posledné minúty pred cieĽom). Asi tie podperky budú mať trochu nižšie, že? Takže je tu jasný rozpor medzi certifikovaným nastavením, a nastavením, ktoré je nevyhnutné aby ste mohli súperiť s ostatnými pilotmi na vyšších rýchlostiach (viac ako ~70 km/h).

Až budem mať výsledky z meraní, tak budem môcť prepočítať skutočnú účinnosť plutvy. Pri zjednodušujúcich predpokladoch z toho nevychádza veĽmi dobre (má príliš malú plochu voči zbytku krídla).

A ešte - Edo k tvojmu pôvodnému nastaveniu: to bolo nič oproti krídlu iného pilota, ktorý mal na svojom Combate L (r.výr. 2007) nastavené svoje podpierky takto:
3,5 -- 1 /\ 6 -- 9
Buď mal plachtu ušitú úplne do tvaru vrtule, alebo s tým nikdy nelietal viac ako 45 km/h. Inak sa nedá pochopiť ako s tým mohol lietať. (Tie hodnoty mám z grafov čo mi poslal Ivan.)

Michal
Príspevky: 1332
Dátum registrácie: St Okt 24, 2007 9:07 pm
Bydlisko: Košice
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Michal »

oni na tych combatoch maju asi specialne - aktivne podperky, ako Laco na Bauteku. Asi aj Bondarcuk tohto roku uz lieta s normalnym nastavenim - a preto tie vysledky. Tak ci onak , komu turbulencia uvolni tah v zavese , alebo ho prevrati je v rukach matky prirody.

Laco
Príspevky: 2259
Dátum registrácie: Po Sep 24, 2007 5:35 pm
Bydlisko: Košice

Príspevok od užívateľa Laco »

Miso_G napísal:Tak ci onak , komu turbulencia uvolni tah v zavese , alebo ho prevrati je v rukach matky prirody.
Kym je v rukach matky prirody, je to este dobre, horsie je ked sa dostava do lona matky ... :oops: (kazdy nech si to vola po svojom, viem len ze sa tam nechcem dostat)

Užívateľov profilový obrázok
matoZA
Príspevky: 460
Dátum registrácie: Ut Nov 06, 2007 9:27 pm
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa matoZA »

Laco, no ja sa tam dostavam celkom rad :P (teda ked si odmyslime tu matku..), hmm by som si nebol pomyslel, ze uz mas vek na to, aby sa ti tam nepacilo :D

Laco
Príspevky: 2259
Dátum registrácie: Po Sep 24, 2007 5:35 pm
Bydlisko: Košice

Príspevok od užívateľa Laco »

Mal som na mysli pocas letu na rogale, resp. s rogalom... :x
(majo, tieto vsuvky kludne mozes zmazat...)

Užívateľov profilový obrázok
eduardo
Príspevky: 2754
Dátum registrácie: St Okt 10, 2007 6:30 pm
Bydlisko: Košice

Príspevok od užívateľa eduardo »

Bondarcuk mal zranenu ruku uz v Greifenburgu. Nieco sa mu s nou stalo pri odtlaceni pri pristati, niekedy pred sutazou. Preto nic nepolietal a ani nesiel do Francuzska. V tych stupakoch som mal co robit aj ja s dvoma zdravimi rukamy....

Tono
Príspevky: 43
Dátum registrácie: Ut Máj 06, 2008 12:53 pm

Príspevok od užívateľa Tono »

Denis Pagen and Thomas Pellici talk about sprog settings - europian championship
http://www.youtube.com/watch?v=2L5wSqWxbK8

pegas
Príspevky: 2692
Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa pegas »

Poučenie z toho videa je také, že ak nameráte na podperkách 3 stupne oproti kýlu, tak máte nulové prekrútenie plachty - rozdiel v uhloch spôsobený kýlovým rukávom urobí z uhla 3 stupne poperky-voči-kýlu uhol 0 stupňov spíra-voči-plachte v strede.

Za letu je plachta vytvarovaná vztlakom, takže má záporné prekrútenie a vy cítite stabilizujúce klopivé sily, ale keď sa ocitnete v bezváhovom stave (strmhlavý let), tak je prekrútenie dané iba podpierkami, takže ak máte podpierky na 3 stupňoch a menej, to je akoby ste ich tam nemali. Nezáleží na tom či sú to vnútorné, alebo vonkajšie podpierky - pri 3 stupňoch je celé krídlo v rovine.

Potom tam ešte hovoria o plutve, ale odbili to veĽmi rýchlo, a použili iba argumenty v jej neprospech. Tie argumenty síce mali hlavu a pätu, ale chýbali tam nejaké údaje z reality, z ktorých by sa dalo urobiť nejaké objektívne porovnanie.

Tono
Príspevky: 43
Dátum registrácie: Ut Máj 06, 2008 12:53 pm

Príspevok od užívateľa Tono »

Že plutva je v rovne s koncami krídel a keby bola na dlhšom kýle nedalo by sa pristávať
Na Reliefe je ďalej ,pristávať sa dá a kýl nezavadzia. Myslím , že by mohol byť aj dlhší a bolo by to v poriadku.


Obrázok

Napísať odpoveď