Tamblovanie a stabilita klzákov

Veci a zariadenia ktoré použí­vame na lietanie, diskusia o počasí, aerodynamike a predpisoch
Užívateľov profilový obrázok
eduardo
Príspevky: 2754
Dátum registrácie: St Okt 10, 2007 6:30 pm
Bydlisko: Košice

Príspevok od užívateľa eduardo »

Tomu pilotovy merali podperky v prvy den, pred startom. Ano, mal ich nizko, dal si povedat a zodvihol si ich. O kolko to uz neviem. Gerolf hovoril, ze mozno to - bol ten problem, ze uz bol s tym nastavenim tak zzity ze na udalost reagoval ako keby mal este tie podperky nastavene ako predtym.

Užívateľov profilový obrázok
eduardo
Príspevky: 2754
Dátum registrácie: St Okt 10, 2007 6:30 pm
Bydlisko: Košice

Príspevok od užívateľa eduardo »

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Po zmerani podperiek vsetkym pilotom, urobili Thomas a Denis graf ktory ukazuje kolky piloti mali ake nastavenie. Merania boli anonymne, vysledky o svojom kridle vedel iba pilot a meraci. Grafi boli zvlast pre kazdy typ kridla ktory bol na sutazi. Ja som ofotil iba Combat.

juraj
Príspevky: 3423
Dátum registrácie: Št Sep 20, 2007 12:29 pm
Bydlisko: Košice

Príspevok od užívateľa juraj »

Edo, pekne obrazky, len ich nabuduce trochu zmensi. Bolo by dobre, keby si napisal, kolko ma byt certifikovane nastavenie Aerosa, inak to nema ziadnu vypovedaciu hodnotu.

pegas
Príspevky: 2692
Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa pegas »

Výborne Edo. Nejakú vypovedaciu hodnotu to má. Certifikované nastavenie si urobíš podĽa postupu v manuáli výrobcu, a výsledný uhol si zmeriaš sám (mám na to urobený uhlomer - som ochotný ho požičať).

Edo, prezraď, koĽko si mal ty.

(A tie fotky si mohol kvôli modemistom typu Juraj :) naozaj zmenšiť - zhruba do formátu 300x200 - dôležité sú tam iba čísla.)

Užívateľov profilový obrázok
eduardo
Príspevky: 2754
Dátum registrácie: St Okt 10, 2007 6:30 pm
Bydlisko: Košice

Príspevok od užívateľa eduardo »

Ja som mal pri prvom merani taketo hodnoty:pri pohlade na kridlo zo zadu vonkajsia lava, vnutorna lava, vnutorna prava, vonkajsia prava 3.5 - 1 / 6-9. Thomas len prevratil oci a napisal mi na papierik ze moj COMBAT 2 r.v. 2003 by mal mat taketo hodnoty bezpecneho nastavenia podperiek 7-4 /\ 4-7. Takze teraz mam nastavene 7 - 5 /\ 5.5 - 7.5. Chystam sa to ale zmerat este raz s podoprenymi kridlami, lebo toto mi zmeral Pellicci svojim Pellicciometrom a druhy den mi zase meral delegat FAI digitalnou vodovahou a nameral 8.6 - 5.6 /\ 6.7 - 8.5. Na starte sa to celkom presne neda zmerat, aj ked sa clovek velmi snazi, lebo staci ze trochu fukne, zodvihne jedno kridlo a hodnoty su uplne skreslene.
Inak s Ivanom sme kupili jeden PELLICCIOMETER. Momentalne je u mna, takze ludom na vychodnom slovensku by sa mohli urobit nejake merania v pripade zaujmu. Treba este vyrobit podperky na podopretie kridel a tiez kylovky vzadu. Ale ta kylovka na kridlach ktorym sa da vzadu zlomit nieje problem.

Užívateľov profilový obrázok
eduardo
Príspevky: 2754
Dátum registrácie: St Okt 10, 2007 6:30 pm
Bydlisko: Košice

Príspevok od užívateľa eduardo »

Inak neviem ci nejaky vyrobca udava v manualy bezpecne hodnoty nastavenia podperiek pre kridla ktore predava. Co ak sa stane ze clovek zlomi nabezku a bude ju musiet vymenit? To je aj otazka na Karla Hamana, ktory napisal ze vacsina pilotov ani nevie v akom uhle maju byt podperky spravne nastavene. Karle mas to vo svojom manualy?
Dosial to kazdy vyrobca tajil a zrazu o tom chce kazdy rozpravat. Zrazu. Pocas sutaze urobili 3 safety briefingy ohladom podperiek. Jeden Gerolf (jeho ospravedlnuje to ze tuto iniciativu vyvyja skoro na kazdej velkej sutazi), jeden Denis Pagen a posledny prezident DHV s Kristopherom Kratznerom. Velke hlavy z FAI a DHV placu ze je malo komunikacie medzi vyrobcami, ludmi co robia testy (napr. DHV) a pilotmi. Dosial kazdy vedel iba to, ze nastavenie podperiek nizko je nebezpecne. Nikto ale nevedel kolko je to bezpecne, lebo kazdy kupi KVAZI zalietane kridlo od dealera ktore aj tak lieta na hovno a potom sa to kazdy snazi vyladit pocitmi v hrazde............................. Keby bolo jasne napisane: tento typ kridla, presne tolko, od - do , viem kde sa mam pohybovat a nespustim ich nizko.

pegas
Príspevky: 2692
Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa pegas »

To som zvedavý na to čudo - ten Pelliciometer. Tie hodnoty, čo si Edo napísal, sú nezrozumiteĽné. Chyby v pravopise typu tvrdé/mäkké I/Y beriem športovo, lebo skoro vždy je jasné o čo ide, ale miešanie pomlčiek a mínusov nestrávim. Ja viem, že na klávesnici je iba jedno znak pre oba, takže to musíš oddeliť nejako inak. Ă

Užívateľov profilový obrázok
jaro
Príspevky: 4200
Dátum registrácie: Št Sep 20, 2007 12:39 pm
Bydlisko: Prešov
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa jaro »

vedel by som cez kolegov v PB zohnať lacno nejake hlinikove jokly a dať ich aj povariť na najake nastavitelne podpery pre potreby merania. Juro das nejaký gros? mOhli by sme to pripraviť do ZA. Co vy na to?
Ja som si krídlo podoprej paletami a bolo to supre, stabilne aj ked nepraktické a na jedno použitie. Do ZA by som to netahal.
Ja som si to vlani meral ale neviem kde som to pozapisoval. Ja som ale meral tetivu spir pod kylom a mal som nenej ako v manuále. Meral som síce aj uhol sklonu podperiek a mari sa mi že som bol tiež niekde v jednotkách stupňoch.
Patrím tiež medzi frajerov a lietam podĽa pocitu. Brrrrr.... V nedelu som na tie tamble na svahu pri balonovaní aj pomyslel.

fristik
Príspevky: 14
Dátum registrácie: Št Nov 08, 2007 2:06 pm
Bydlisko: Zapotok 9, 900 81 šenkvice

Príspevok od užívateľa fristik »

MOhli by ste ešte raz mi vysvetliť čo tie grafy (Edove) popisujú a ako sa merajú tie stupne, postup merania, prípadne niaky obrázčok by pomohol. Nerozumuiem tomu. Zdá sa mi že to píšete v niakych šifrách a nie pre Ľudí.

pegas
Príspevky: 2692
Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa pegas »

Frištík, to bude asi jednoduchšie ukázať. Skús si prečítať najprv manuál k tvojmu krídlu.

Jaro, ja som to kedysi skúšal na krabiciach a skoro mi to celé spadlo :) . Tie prípravky by museli byť veĽlmi skladné (niečo ako skladací rebrík).

Ă

Užívateľov profilový obrázok
eduardo
Príspevky: 2754
Dátum registrácie: St Okt 10, 2007 6:30 pm
Bydlisko: Košice

Príspevok od užívateľa eduardo »

Nad tymi podperkami netreba spekulovat. nemusia byt zo ziadnych joklov. Staci stara teleskopicka udica, alebo vytahovaci podberak. ...lahke,skladne. Pre ukazku posielam fotku PELLICIOMETRA a tiez podperky na kyl, spolu s Thomasom Pelliccim ako meria. Thomasa sme vsak nekupili, iba jeho meter.
Obrázok
Meria sa pri napnutom priecniku.
Gaspi, tak jednoducho polopate som sa to snazil napisat, ale vidim ze pre teba musim vymysliet nieco zlozitejsie, aby si pochopil :lol:
Ten znak /\ je akoze tvar rogala. Na lavej strane su hodnoty lavej krajnej podperky 7stupnov -pomlcka aby som to odelil- lavej vnutornej podperky 4 stupne, potom je ten znak rogalka aby som oddelil lavu stranu od pravej /\ a na pravej strane je hodnota pravej vnutornej podperky 4 stupne -pomlcka aby som to odelil- a hodnota pravej krajnej podperky 7 stupnov. Potom to vyzera takto 7 - 4 /\ 4 - 7 Presne takto to dostal nakreslene kazdy pilot na starte. Hodnoty su samozrejme kladne!!!
Naposledy upravil/-a eduardo v Ut Jún 24, 2008 9:44 pm, upravené celkom 1 krát.

Užívateľov profilový obrázok
eduardo
Príspevky: 2754
Dátum registrácie: St Okt 10, 2007 6:30 pm
Bydlisko: Košice

Príspevok od užívateľa eduardo »

Prvy graf zobrazuje kolki piloti mali ake nastavenie vonkajsich podperiek na AEROSovi COMBAT 13.
Napr. 3 piloti mali nastevene vonkajsie podperky na 3 stupne, 3 piloti mali 4 stupne, 9 pilotov malo 5 stupnov, 4 piloti mali 6 stupnov, 7 pilotov malo nastavenie 7 stupnov a jeden pilot mal vonkajsie podperky zdvihnute na 8 stupnov. Hodnoty su vzdy kladne!!!! To je dufam jasne.

Druhy graf zobrazuje kolko pilotov malo ake nastavenie vnutornych podperiek na AEROSovi COMBAT L13:
3 piloti mali nastavene vnutorne podperky na 2 stupne, 10 pilotov na 3 stupne, 8 pilotov na 4 stupne a 6 pilotov na 6 stupnov.

Treti graf je domaca uloha :wink:

pridavam este stvrty, ktory som zabudol

Obrázok

pegas
Príspevky: 2692
Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa pegas »

Edo, to rogalko som pochopil, na to som sa nepýtal, ale tými pomlčko-mínusmi si to "namáhavo a zdahavo" vylepšil. :D Zapamätaj si, že pomlčky sa VŽDY píšu s medzerami okolo (ešte existujú aj spojovníky, ale to by som ťa už úplne domotal). To že hodnoty sú kladné nie je vôbec samozrejmé, ako by sa ti mohlo zdať. Mal by si predsa vedieť že krídlo má prekrútenie vždy záporné, takže aj uhly by mali byť záporné. Takže bez tvojho vysvetlenia to nebolo jasné.

Teraz už rozumiem, ale tu vidíš ako funguje jeden z Murphyho zákonov: "Ak sa to dá pochopiť dvoma rôznymi spôsobmi, zaručene to pochopia inak ako si zamýšĽal".

Rozdiel uhlov, čo ti namerali môže byť spôsobený tým, že kýl je v normálnom stave prehnutý (aspoň na mojom KPL), a ten digitálny uhlomer je dlhší, a tým pádom nemotornejší, keď ho chceš priložiť k nejakej krátkej rovnej časti kýlu, kde nie je skrutka, alebo kýlový rukáv.

Užívateľov profilový obrázok
eduardo
Príspevky: 2754
Dátum registrácie: St Okt 10, 2007 6:30 pm
Bydlisko: Košice

Príspevok od užívateľa eduardo »

juraj napísal:Edo, pekne obrazky, len ich nabuduce trochu zmensi.
Juraj ospravedlnujem sa za tie velke obrazky, ale zmensit ich neviem. Az tak dobry na PC nie som...aj ked mam zenu programatorku. Kedze sa z roboty vracia vzdy neskoro a unavena, ledva ju prehovorim na nieco ine (pre mna podstatnejsie) ako na to aby ma ucila pracovat s PC. :wink:
Naposledy upravil/-a eduardo v Ut Jún 24, 2008 10:24 pm, upravené celkom 1 krát.

Užívateľov profilový obrázok
jaro
Príspevky: 4200
Dátum registrácie: Št Sep 20, 2007 12:39 pm
Bydlisko: Prešov
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa jaro »

žeriem tutu vasu debatu, je to dobré.
teraz som to pochopil ze oni meraju vlastne rozdiel takže nie je nutné také zložité vybavenie. Nie som si ale istý či pri napnutom priečniku mam aj spodne lanka brnkacie. preto by som bol za podopretie.
Podte dalej chalani. .... :wink:

Napísať odpoveď