Dolezite!!!!!!Grounding AEROS COMBAT 2011, 2012, 2013

Veci a zariadenia ktoré použí­vame na lietanie, diskusia o počasí, aerodynamike a predpisoch
Morris
Príspevky: 69
Dátum registrácie: So Apr 07, 2012 6:41 pm
Bydlisko: Banská Bystrica

Dolezite!!!!!!Grounding AEROS COMBAT 2011, 2012, 2013

Príspevok od užívateľa Morris »

http://www.dhv.de/web/newsdetails/artic ... os-combat/" onclick="window.open(this.href);return false;

Preklad:

Bezpecnostny oznam Nr. 16 firmy Aeros z 12.08.2013, zakaz vzletu pre vsetky zavesne klzaky aeros Combat vyrobene v rokoch 2011, 2012, 2013.

Status: Povinne pre vsetky klzaky

Dovod: Pocas uplynulych tyzdnov sme boli informovani o dvoch prasknutych priecnych nosnikoch nasich aktualnych zavesnych klzakov Combat. Nastastie ostali obaja piloti bez zraneni.

Prva nehoda sa udiala 2. augusta, a pocas vysetrovania pripadu som dostal druhu spravu o podobnom pripade, ktopry sa udial 8. augusta. Obe nehody sa stali pocas priameho letu pri priemernej rychlosti a pri viacmenej pokojnom pocasi (normalne zatazenie pocas letu)

Obidva priecniky praskli na rovnakom mieste a podobnym sposobom. Obidva klzaky boli nove a mali medzi 40- 60 letmi, niektore boli vykonane aj za daleko horsich podmienok.

Obidva nosniky boli vyrobcom po vyrobeni podrobene zatazovej skuske, ktoru absolvovali bez zavad.

Po podrobnom presetreni, vykonanom zastupcami firmy Aeros spolu so zastupcami vyrobcu nosnikov, a zalozenom na oboch spravach o nehode a osobne vykonanej kontrole oboch klzakov, bola najdena pricina strukturalneho zlyhania. V oboch pripadoch viedla k zlyhaniu zriedkava vyrobna chyba, ktora ostala nasim oddelenim kontroly kvality nepovsimnuta.

Aby sa zabranilo dalsim pripadom, odporucame nelietat na Combatoch vyrobenych v uvedenych rokoch, pokial nebudu nosniky skontrolovane nasimi autorizovanymi zastupcami/ obchodnikmi. Prosim obratte sa ohladom kontroly nosnikov na vasho Aeros- zastupcu.

Vsetci obchodni zastupcovia firmy Aeros obdrzia detailne pokyny pre kontrolu priecnikov. Tento postup nam umozni najst evtl. dalsie poskodenia a u skontrolovanych priecnikov tieto poskodenia vylucit.

Dodatocne bude do nasho vyrobneho procesu zaclenena dalsia kontrola nosnikov.

Pri evtl. otazkach doporucujeme kontaktovat aerosint@aerosint.kiev.ua

Užívateľov profilový obrázok
Karel Haman
Príspevky: 411
Dátum registrácie: St Nov 28, 2007 11:40 am
Kontaktovať užívateľa:

Re: Dolezite!!!!!!Grounding AEROS COMBAT 2011, 2012, 2013

Príspevok od užívateľa Karel Haman »

Chtěl bych k tomu ještě poznamenat, že u každého bezstožárkového křídla s kompozitovým příčníkem od začátku jejich výroby doporučuji provést otestování nosníku po každé větší ráně (míru musí zvážit pilot) a atomaticky při koupi staršího rogala s neznámou historií. Test na jakémkoli kluzáku stojí 1000,-Kč. U našich výrobků majitel doveze celý kluzák a smontovaný a otestovaný si jej zase odveze. U zahraničních kluzáků musí zákazník dodat pouze nosník k otestování, nebo lze domluvit, že si jej u nás sám rozmontuje a po testu opět smontuje. Máme zkušenosti s většinou typů, včetně Aerosů. Technologie testu je doporučená nejzkušenějšími výrobci kompozitových dílů a je prověřena více než 10 - letou praxí.
Toto testování je dobré provádět proto, že i při nepovedeném přistání může být příčník vystaven větším silám, než na které je konstruovaný a jeho poškození nemusí být vidět. Potvrzují to občas videa, na kterých se kluzák rozpadne ve vzduchu, aniž by byl vystaven evidentně kritickému zatížení.
Nechci tvrdit, že toto je zrovna tento případ. Tady se možná jedná o technologický problém...
Karel

Napísať odpoveď