Letecké rádio - AM frekvencie, komunikácia s vežou, anténa

Veci a zariadenia ktoré použí­vame na lietanie, diskusia o počasí, aerodynamike a predpisoch
pegas
Príspevky: 2692
Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
Kontaktovať užívateľa:

Letecké rádio - AM frekvencie, komunikácia s vežou, anténa

Príspevok od užívateľa pegas »

Pretože na fóre http://www.pgklubvranov.lietame.sk/inde" onclick="window.open(this.href);return false; ... n=diskusia to už začína prekážať, zakladám tu diskusiu o leteckých vysielačkach, headsetoch a komunikácii v riadenom vzdušnom priestore.
Naposledy upravil/-a pegas v So Feb 26, 2011 4:17 pm, upravené celkom 2 krát.

pegas
Príspevky: 2692
Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa pegas »

Alex 22.08.2008, 10:19
Pegas , maš aj mikrofonovy predzosilovač v prilbe? Jak to , že dokažeš komunikovať z vežou z takej dialky? Ja zo svojou vysielačkou ledva dokažem naviazať spojenie z vežou z Jahodnej abo z Hylova. Prosim daj schemu predzosilovača , abo kontakt na machera ktory dokazal taketo niečo urobiť.

pegas 22.08.2008, 10:55
Alex, mám obyčajnú "ručku" Icom IC-A6E
http://www.aviatik.cz/product.php?id=23
Headset som si nechal poslať od jedného Fína za 89 EUR:
http://www.paratronic.fi/icomkyparasetti.shtml
tam idú všetci lietajúci cez leteckú frekvenciu (padáčkári aj rogalisti).
Kritické je mať dobre umiestnenú anténu s protiváhou. Fínski rogalisti dávajú klasickú anténu kolmo na kýlovú rúru, alebo ako to spravili aj mne - priložia koaxiál (oholený na správnu dažku) k popruhu medzi postrojom a rogalom. Chrbtová doska postroja funguje ako protiváha, lebo je vyrobená z vodivého materiálu - uhlíkového kompozitu.
Myslím si však že problém je ani nie tak vo výkone, ale v priamej viditeĽnosti. Ja chytám vežu až keď sa trochu dvihnem nad terén - na Háji zavadzia už to prvé rebro na východ. Keď ho preletím, hoci v malej výške, už začínam prijímať.
na tejto stranke:
http://www.netikka.net/markku.rantala/e ... /index.htm
su zapojenia headsetov pre IC-A3, a A4, a je tam aj ten predzosilnovac.
Skusal som lietat s obidvoma vysielackami (letecké a 2-meter), ale hoci som mal oddelené antény aj sluchátka, nejako sa vzájomne utlmovali. Iné riešenie však neexistuje, keď chceš súčasne komunikovať s vežou aj s kamarátmi.

Alex 22.08.2008, 20:03
Pegas dakujem . Ale našiel tam iba štvorec zo vstupom a vystupom ale nazov čipa chyba.
Ja take riešenie mam. Podarilo sa mi zohnať VXA-700 , ta ma aj letecke aj amaterske pasmo, a prepinaju sa iba otočenim knoflika.

Alex
Príspevky: 16
Dátum registrácie: Pi Apr 25, 2008 10:52 pm

Príspevok od užívateľa Alex »

Našiel som v nete tatial iba takyto jednoduchy mikrofonovy predzosilovač:

Obrázok

Som sa obracal s touto problemou ku radioamaterom , prešlo to cez tri pary ruk nic. Musim si všetko kupiť vratane aj pajkovački a začať sa s tym babrať.

pegas
Príspevky: 2692
Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa pegas »

ja som si to radšej kúpil - aj kvôli tomu, že to má pekné zalisované konektory. Amatérsky sa to nikdy nedá spraviť tak, aby to bolo aj mechanicky odolné. Potom sú s tým vždy problémy. Buď sa niekde poruší kontakt, alebo v horšom prípade niekto trvale vysiela a ani o tom nevie. Na leteckej frekvencii by to bol riadny malér.

Neviem či to majú všetky headsety, ale keď mám stlačené vysielanie, tak mi v sluchátku šumí - je to perfektná spätná väzba pre prípad neúmyselného vysielania.

Užívateľov profilový obrázok
jaro
Príspevky: 4200
Dátum registrácie: Št Sep 20, 2007 12:39 pm
Bydlisko: Prešov
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa jaro »

to Gašpi: tak začni nejaknejakymi tvojimi poznatkami. AJ tak som za to aby tema radiokomunikácie bola samostatna tema. nech su tam len fakty a nie diskusia.

pegas
Príspevky: 2692
Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa pegas »

Jaro, toto miesto je iba na diskusiu. Keď chceš napísať niečo ucelené, za čím si stojíš, tak to daj do sekcie "Ă

Užívateľov profilový obrázok
jaro
Príspevky: 4200
Dátum registrácie: Št Sep 20, 2007 12:39 pm
Bydlisko: Prešov
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa jaro »

Niečo som našiel na inete. Plati to aj pri FM vysielačkách.

LAMBDA=300/120
* Kde LAMBDA je dažka vlny.
* 300 je rýchlosť šírenia el. mag. vlnenia
* 120 je frekvencia v megahertzoch.
Pre hodnotu 120 MHz. Výsledok je dažka vlny 2.5 metra z čoho 1/4 je 62.5 cm. Z uvedeného vyplýva že dažka prútovej antény bude 62.5 cm. Táto dažka nie je kritická a je vhodné zvoliť dažku tak v polovici pásma čo je cca 59cm.
Vzorec: (300/((137-118)/2+118))/4 = 0.588 m

Prutova antena ma obecne vysokú impedanciu a preto pri napojení takejto anteny môžu byť problémy sposobene dlžkou kabelu (násobky dlžky lambda/4). Prakticky sa to da riešiť jednoduchým prispôsobovacím členom v podobe C a L. Ked niečo odskúšam popišem to. Potom by variant ako spomínal Gašpi mohol fungovať úplne super. dalo by sa s tým riešiť aj pripadne rušenie alebo spojenie jednej antény pre dva rádia. Ale to je kus zložitejšia problematika.

Protivaha v podobe dosky na postroji nie je spravna uvaha. Skôr sa jedna o vodivú plochu kriá dosť nevhodným sposobom tieni vyžarovanie antény. Protiváha môže dobre fungovať len v prípade spojenie s kostrou rada alebo s tienenim kabelu antény. Práve tieto parazitné a nežiadúce väzby rieši prispôsobenie výstupu kooxialneho kabelu ku prutu antény. anténa potom vysiela v podobe toroidu s osou v prute anteny. Pri použití protiváhy dochádza k tvarovaniu smerom dohora. V našom prípade by sme potom smerom na zem s výškou strácali spojenie podstatne skôr.
Záver je asi takýto: Dosiahnuť čo najlepšie spojenie a prispôsobenie antény k vysielaču a telo pilota, postroj, plocha rogala spôsobuje niekedy problémy s príjmom a niekedy vylepšenie príjmu. Toto sa da jednoducho vyriešiť tak ako to popisoval Gašpi do popruhu postroja.

pegas
Príspevky: 2692
Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa pegas »

RozmýšĽam nad umiestnením vysielačky na trapézu (aby som mohol za letu prepínať frekvencie Košice/Poprad/Prešov).

Problém je, kde dám anténu. Sú 2 možnosti:
- anténa prichytená k zadnému spodnému lanku (mizerné vyžarovanie vpred)
- gumová anténa na kýle, vyvedená koaxiálom na spodok trapézy (potenciálne dobré vyžarovanie, ale tie káble!?)

Napadá vás niečo lepšie?

Užívateľov profilový obrázok
jaro
Príspevky: 4200
Dátum registrácie: Št Sep 20, 2007 12:39 pm
Bydlisko: Prešov
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa jaro »

mam takuto ideu:
vysielačka dolu hlavou, antena s pružinovým klbom smerom dodola. na konci antény hačik ktorý si pri štarte zakvačíš o zadné alebo bočné lanko. Po odštartovaní ho odkvačíš a vyžaruješ ako sviňa. Pri pristavaní to prikvačíš späať o lanko.
Inšpirovala ma tyčka ku ovladaniu žaluzii na okne, akurat je to hodne ťažke z oceĽoveho drôtu.
Riešil by som to ale nejakým krátkym lambda/2 kabelom s konektorom aby som zabranil namahaniu konektora na tele rdst. Ked daš antenu labda/4 od trapezy alebo lanka antena to ani nepozná. (nemala by)
PremýšĽam tiež že by som antenu pätku urobil na kokpite prístrojov, podobne ako je rýchlostná sonda. VedĽa GPS je dosť miesta na vedenie kabelu RG58.

Užívateľov profilový obrázok
jaro
Príspevky: 4200
Dátum registrácie: Št Sep 20, 2007 12:39 pm
Bydlisko: Prešov
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa jaro »

Našiel som zaujimavi informaciu a cez filter 118-174 MHz sa možete pozrieť komu sa možeme naburať.
http://www.vus.sk/ntfs/ZobTabWww.asp?Ja ... ikacie=100
a tiež
http://www.caa.sk/slovak/letiska/pdf/zo ... ska_sr.pdf
je zaujimave ako casto sa spomína Ĺ LZ na LU
http://www.caa.sk/slovak/informacie/pdf ... istika.pdf

Užívateľov profilový obrázok
matoZA
Príspevky: 460
Dátum registrácie: Ut Nov 06, 2007 9:27 pm
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa matoZA »

Ako je to s tymi papiermi na radio? Pre 2m a nase amaternske pouzivanie netreba? A ked chcem komunikovat s TWR tak potom treba? (teda okrem toho, ze treba mat ine radio..)

Užívateľov profilový obrázok
dragosek
Site Admin
Príspevky: 110
Dátum registrácie: Ut Sep 18, 2007 6:19 pm

Príspevok od užívateľa dragosek »

Miso_G napísal:ziaden jazyk ani pravopis netreba, aj tak vsetko smeruje ku staremu obrazkovemu (smajlikovskemu) pismu :

http://www.rogallbyziral.cz/vzkaznik/index.php

ozaj Edmond, myslis ze by PG, HG mohla dostat v SK nejaku letecku frekvenciu ako je to v niektorych inych krajinach ??

Užívateľov profilový obrázok
dragosek
Site Admin
Príspevky: 110
Dátum registrácie: Ut Sep 18, 2007 6:19 pm

Príspevok od užívateľa dragosek »

Edmond PP napísal:AD: pridelenie leteckej frekvencie pre HG a PG
Na stránke Telekomunikačného úradu (www.teleoff.gov.sk) sa dá nájsť Zákon 610 o elektronických komunikáciách v znení neskorších predpisov. V §30, odst. 1c a § 32, odst. 1, 2 a 3 je k tomu podrobnejšie "pojednanie" (adresovanie a obsah žiadosti o pridelenie frekvenciea pod.) Toto by však musel vybavovať kompetentný človek z LAA.

Osobne si myslím (môžu byť na to rôzne názory), že táto myšlienka nemusí byť celkom na zavrhnutie, ale praktickosť používania takejto osobitnej frekvencie je otázna. Je pravda - jednotlivé aerokluby majú pridelené vlastné frekvencie, ale pre charakter ich činnosti je takáto frekvencia viac-nemej nevyhnutnosťou. Tam je ale organizácia činnosti podstatne iná. Je tam fakticky riadiaca stanica (tzv. Nula jednotka) ktorá počas letového dňa letovú činnosť riadi a zastrešuje. Ak niektorý aeroklub zasahuje do TMA (koncová riadená oblasť), resp. do CTR (riadený okrsok), tak sa piloti aeroklubu musia pri vstupe do riadného priestoru tak či tak preladiť na frekvenciu TWR riadeného letiska (napr. letová prevádzka Aeroklubu Sp. N. Ves po vstupe do TMA Poprad, teda prestúpanie 300 m nad letiskom Sp. N. Ves).

Neviem si predstaviť, ako by to vyzeralo napr. na Straníku počas jedného pekného letového dňa. Kto by bol ochotný robiť riadiaceho (01-tku) a vlastne načo vôbec? Minimálne 3/4 pilotov PG a istotne aspoň 1/2 pilotov HG by, prepytujem, obdrístavala svoje okamžité zážitky a stupáky, takže by bola frekvencia permanentne zablokovaná jalovými rečami. Isto i preto, že by piloti nepociťovali potrebu a tlak dodržiavať základné pravidlá komunikácie. Viem, ako to vyzerá, ak sa občas "urvú" ukecaní piloti na vetroňoch.

Ak už je u pilotov tendencia vlastniť rádiostanicu s leteckým pásmom, tak potom predovšetkým pre možnosť profesionálneho a zodpovedného lietania v riadených vzdušných priestoroch s naladením sa na frekvenciu príslušného riadeného letiska (napr. Dubina v CTR Tatry, Straník pri lietaní v TMA resp. CTR Žilina, alebo lietanie nad 300 m AGL (nad zemou) na Háji v TMA, resp. CTR Košice)
To však predpokladá vlastnenie (získanie) licencie (Osvedčenie rádiotelefonistu leteckej pohyblivej služby), čoho predpokladom sú znalosti danej problematiky (Letecký predpis L10 II, základov leteckej frazeológie, základov rádiotechniky a pod.) Túto licenciu by musel mať ktorýkoĽvek pilot i v prípade komunikácie na špeciálne pridelenej frekvencii pre GH a PG v leteckom pásme.

Myslím, že lietanie s rádiostanicou s leteckým pásmom je jediná cesta k dosahovaniu väčších výkonov (letovej výšky, letovej vzdialenosti) i pilotov HG a PG a zároveň i predpokladom dodržiavania všeobecne platných pravidiel bezpečnosti v letectve.

Tak som to pekne napísal, že som tým niektorých pilotov možno aj naštval a znechutil. Cesta k profesionalizmu pri lietaní však vedie práve cez komunikáciu v leteckom pásme.

Užívateľov profilový obrázok
dragosek
Site Admin
Príspevky: 110
Dátum registrácie: Ut Sep 18, 2007 6:19 pm

Príspevok od užívateľa dragosek »

Miso_G napísal:teda ja len hladam riesenie ako lietat v riadenom priestore a moct komunikovat aj "medzi sebou"pomocou jednej radiostanice.
Aj keby taka frekvencia bola pridelena , potom by radiostanica musela vediet skenovat 2 kanaly najlepsie s nastavenou prioritou.

pegas
Príspevky: 2692
Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa pegas »

matoZA napísal:Ako je to s tymi papiermi na radio? Pre 2m a nase amaternske pouzivanie netreba?
Nepýtaj sa, keď poznáš odpoveď. ;-)
matoZA napísal:A ked chcem komunikovat s TWR tak potom treba? (teda okrem toho, ze treba mat ine radio..)
Musíš mať "osvedčenie rádiotelefonistu leteckej pohyblivej služby". Existujú 3 druhy:
- obmedzené II (toto ti stačí)
- obmedzené I (ako II +navyše aj anglická terminológia)
- všeobecné (vyžaduje sa len pre pilotov dopravákov)

Ja som si urobil obmedzené I, kvôli lietaniu vo Fínsku. Ale na Slovensku to netreba.

Pre získanie osvedčenia musíš iba absolvovať skúšku v trvaní 1 hodiny (písomná aj ústna časť). Termín je nutné dohodnúť si na Telekomunikačnom úrade (p. Kováčová 02 - 57 881 613). Skúšky sa robia v Bratislave 6x za mesiac, alebo keď zíde dostatok záujemcov, a zaplatia komisii cestu, tak aj inde. Na tvojom mieste by som si zistil, kedy robia skúšky piloti na Žilinskej univerzite (Katedra leteckej dopravy), a nech ťa pripíšu do zoznamu.

Stačí vyplniť žiadosť, priložiť 2 fotky 3x3.5cm a kolky 200 Sk (preskúšanie) a 300 Sk (vydanie osvedčenia). Všetko to, aj rozsah skúšobných otázok je na ich stránke:
http://www.teleoff.gov.sk/sk/Radiocom/S ... index.html

Problémom bola študijná literatúra, ale teraz už mám zbierku asi 5 rôznych skrípt a leteckých učebníc. Rád ich požičiam.

Platnosť osvedčenia je časovo neobmedzená, takže skúšku spravíš raz, a do smrti máš pokoj. Ak nepoužívaš požičanú vysielačku, ale vlastnú, mal by si zaplatiť aj nejaký registračný poplatok za jej používanie (myslím, že do 500 Sk).

Napísať odpoveď