Letecké rádio - AM frekvencie, komunikácia s vežou, anténa
Re: Letecké rádio - AM frekvencie, komunikácia s vežou, anté
Prispejem troskou do mlyna..
...na inych forach som uz uverejnil tento link:
http://www.fgh-funkgeraete.de/Icom-IC--A-15.2.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Kto by mal zaujem, cena za postovne do 15kg je 19€, takze objednavat viac naraz.
Chodim do Nemecka vzdy v prvy piatok v mesiaci, takze mozem aj doviezt.
Robo.
...na inych forach som uz uverejnil tento link:
http://www.fgh-funkgeraete.de/Icom-IC--A-15.2.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Kto by mal zaujem, cena za postovne do 15kg je 19€, takze objednavat viac naraz.
Chodim do Nemecka vzdy v prvy piatok v mesiaci, takze mozem aj doviezt.
Robo.
Re: Letecké rádio - AM frekvencie, komunikácia s vežou, anté
Ahoj Jaro,jaro napísal:Už rok premýšľam nad niečim takýmto a oni si to jednoducho uverejnia
http://ozreport.com/antenna.php
Frekvencia dlžka v mm
119 MHz 599,3310252 mm
120 MHz 594,3366 mm
121 MHz 589,4247273 mm
122 MHz 584,593377 mm
123 MHz 579,8405854 mm
124 MHz 575,1644516 mm
125 MHz 570,563136 mm
126 MHz 566,0348571 mm
127 MHz 561,5778898 mm
128 MHz 557,1905625 mm
129 MHz 552,8712558 mm
130 MHz 548,6184 mm
131 MHz 544,4304733 mm
potreboval by som pomoc s tou antenou pre moj ICOM A15. Ta dlzka sa meria od konektora? Na tej fotke v uvedenom linku je cast tej anteny odizolovana (teda je tam len jadro, ak som dobre videl). Aka dlha ma byt ta cast?
Chcem to pouzivat na PG, takze vase rogalisticke riesenie u mna nenachadza uplatnenie.
Budem velmi vdacny za pomoc.
Letu zdar.
Robo
Re: Letecké rádio - AM frekvencie, komunikácia s vežou, anté
Aha... pozerán, že by som sa chcel vyhnúť spôsobu "najprv urob, potom rozmýšľaj".
Na tom OZ-reporte to nie je anténa k dvojmetrom? Resp. tie údaje čo si Jaro vypočítal sú už na leteckú vysielačku?
Mám to teda urobiť na 60cm?
A ešte jedna otázka na rádio-odborníkov. To tienenie, ktoré mám upliesť dozadu má byť presne také dlhé ako anténa, alebo kratšie, alebo dlhšie, alebo čo... Mám totiž v pláne dať ho do zmršťovacej bužirky a spriahnuť s tou šnúrkou, ktorou presúvam uväz dozadu (aby som tam nedával žiadne gumičky...)
Na tom OZ-reporte to nie je anténa k dvojmetrom? Resp. tie údaje čo si Jaro vypočítal sú už na leteckú vysielačku?
Mám to teda urobiť na 60cm?
A ešte jedna otázka na rádio-odborníkov. To tienenie, ktoré mám upliesť dozadu má byť presne také dlhé ako anténa, alebo kratšie, alebo dlhšie, alebo čo... Mám totiž v pláne dať ho do zmršťovacej bužirky a spriahnuť s tou šnúrkou, ktorou presúvam uväz dozadu (aby som tam nedával žiadne gumičky...)
Re: Letecké rádio - AM frekvencie, komunikácia s vežou, anté
Zdá sa mi, že v uvedenej tabuľke nie je dĺžka žiariča upravená o skracovací činiteľ. Podľa jedného písaného návodu, ktorý dal náš technik z technickej sály, by sa dĺžka antény (1/4 vlnovej dĺžky) pre kábel RG-58 s pleteným jadrom a pleteným tienením mala vyrátať podľa nasled. vzorca:
(300 : prísušná frekvencia) : 4 x skracovací činiteľ.
Skracovací činiteľ pre kábel RG-58 je tam uvedený 0,76.
Pre frekvenciu Taty Veža 121,350 MHz to teda vychádza nasledovne:
Dĺžka vlny: 300 : 121,350 MHz = 2,472 m
1/4 vlnovej dĺžky: 2,472 m : 4 = 0,618 m
Dlžka antény upravená o skracovací činiteľ: 0,618 m x 0,76 = 0,469 m
Ja som Jarovi M. podľa uvedeného návodu urobil anténu z 2 m kábla RG-58 s dĺžkou žiariča 0,47 m. Takú istú dĺžku (0,47m) má aj protiváha urobená z opletu tienenia, ktoré je chránené zmršťovacou bužírkou. Anténu má zavesenú na závese postroja; protiváha je umiestnená fakticky kolmo na anténu v chrbtovej časti postroja.
Známemu PG som urobil anténu s dĺžkou žiariča 0,48 m. Za letu mu anténa voľne visí z PG postroja; protiváhu má umiestnenú v PG postroji pozdĺž tela smerom k nohám. Pri meraní na prístroji to malo výkon viac ako 1 W a spätný výkon nemej než 0,2 W! Anténu známy odskúšal nasledujúci deň pri lete vo V. Tatrách a počuteľnosť jeho rádia bola na TWR výborná.
Podľa technika rozdiel v dĺžke antény +- 1 cm nie je závažný. Myslím, že Jaro Sojka má žiarič dlhý až 0,49 m, a tiež mu to fachčí dobre.
(300 : prísušná frekvencia) : 4 x skracovací činiteľ.
Skracovací činiteľ pre kábel RG-58 je tam uvedený 0,76.
Pre frekvenciu Taty Veža 121,350 MHz to teda vychádza nasledovne:
Dĺžka vlny: 300 : 121,350 MHz = 2,472 m
1/4 vlnovej dĺžky: 2,472 m : 4 = 0,618 m
Dlžka antény upravená o skracovací činiteľ: 0,618 m x 0,76 = 0,469 m
Ja som Jarovi M. podľa uvedeného návodu urobil anténu z 2 m kábla RG-58 s dĺžkou žiariča 0,47 m. Takú istú dĺžku (0,47m) má aj protiváha urobená z opletu tienenia, ktoré je chránené zmršťovacou bužírkou. Anténu má zavesenú na závese postroja; protiváha je umiestnená fakticky kolmo na anténu v chrbtovej časti postroja.
Známemu PG som urobil anténu s dĺžkou žiariča 0,48 m. Za letu mu anténa voľne visí z PG postroja; protiváhu má umiestnenú v PG postroji pozdĺž tela smerom k nohám. Pri meraní na prístroji to malo výkon viac ako 1 W a spätný výkon nemej než 0,2 W! Anténu známy odskúšal nasledujúci deň pri lete vo V. Tatrách a počuteľnosť jeho rádia bola na TWR výborná.
Podľa technika rozdiel v dĺžke antény +- 1 cm nie je závažný. Myslím, že Jaro Sojka má žiarič dlhý až 0,49 m, a tiež mu to fachčí dobre.
Thalhofer GT
Bautek Fizz
Bautek Fizz
Re: Letecké rádio - AM frekvencie, komunikácia s vežou, anté
Ahoj Edmond,Edmond PP napísal:Zdá sa mi, že v uvedenej tabuľke nie je dĺžka žiariča upravená o skracovací činiteľ. Podľa jedného písaného návodu, ktorý dal náš technik z technickej sály, by sa dĺžka antény (1/4 vlnovej dĺžky) pre kábel RG-58 s pleteným jadrom a pleteným tienením mala vyrátať podľa nasled. vzorca:
(300 : prísušná frekvencia) : 4 x skracovací činiteľ.
Skracovací činiteľ pre kábel RG-58 je tam uvedený 0,76.
Pre frekvenciu Taty Veža 121,350 MHz to teda vychádza nasledovne:
Dĺžka vlny: 300 : 121,350 MHz = 2,472 m
1/4 vlnovej dĺžky: 2,472 m : 4 = 0,618 m
Dlžka antény upravená o skracovací činiteľ: 0,618 m x 0,76 = 0,469 m
Ja som Jarovi M. podľa uvedeného návodu urobil anténu z 2 m kábla RG-58 s dĺžkou žiariča 0,47 m. Takú istú dĺžku (0,47m) má aj protiváha urobená z opletu tienenia, ktoré je chránené zmršťovacou bužírkou. Anténu má zavesenú na závese postroja; protiváha je umiestnená fakticky kolmo na anténu v chrbtovej časti postroja.
Známemu PG som urobil anténu s dĺžkou žiariča 0,48 m. Za letu mu anténa voľne visí z PG postroja; protiváhu má umiestnenú v PG postroji pozdĺž tela smerom k nohám. Pri meraní na prístroji to malo výkon viac ako 1 W a spätný výkon nemej než 0,2 W! Anténu známy odskúšal nasledujúci deň pri lete vo V. Tatrách a počuteľnosť jeho rádia bola na TWR výborná.
Podľa technika rozdiel v dĺžke antény +- 1 cm nie je závažný. Myslím, že Jaro Sojka má žiarič dlhý až 0,49 m, a tiež mu to fachčí dobre.
srdecna vdaka za info.
Neviem si to vysvetlit, ale vcera ked sme lietali na Baranove som mal problemy so spojenim s vezou Sliac. Skusal som volat z vysky ca.1800m.n.m, dohladnost priamo na vezu ca. 10km vzdialenu. Radio umiestnene na plecnom popruhu PG sedacky. Stav baterky cerstvo nabita (druhy krat po zakupeni) Antena standart, squelch nastaveny na 4. Pri vyslielani som hovoril priamo do vysielacky. RLP hovoril ze to bolo necitatelne. Nehovoril som s nim uz potom ako necitatelne to bolo- ci to rusenie bol len sum vzduchu obtekajuci radio, alebo nieco ine. Vychadzam z tej prvej moznosti, a viem uz teraz ze integrala prilba s poriadnym headsetom je nevyhnutnost. Takze sa dostavame k otazke c. 2: AKE HEADSETY POUZIVAJU ROGALISTI PRI RADIACH ICOM A15??? Vyroba "samodomo", alebo nieco profi? Kde zaupene? Link na webku?
Vsetkym vdaka za odpoved.
Robo
Re: Letecké rádio - AM frekvencie, komunikácia s vežou, anté
Joj, kamarát, bez headsetu si na rogale ani nešrtneš... Nejaké riešenia nájdeš aj kdesi tuna na fóre, ale to čo naozaj funguje, je tu : http://www.paratronic.fi/kyparasetti.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Icaro robí tiež súpravy, Jaro Mucha to má. Vyzerá to super, prevedenie fantastické, akurát počuteľnosť je na ...
Icaro robí tiež súpravy, Jaro Mucha to má. Vyzerá to super, prevedenie fantastické, akurát počuteľnosť je na ...
-
- Príspevky: 1332
- Dátum registrácie: St Okt 24, 2007 9:07 pm
- Bydlisko: Košice
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Letecké rádio - AM frekvencie, komunikácia s vežou, anté
- Hmm, ten 1W ma prekvapil, tak som si pozrel parametre. Pri napajani z baterie 7,2V ma vystupny vykon 1,5W a pri napajani cez externy konektor 11V, vystupny vykon 5W. Takze pani ,vy co pocujete vezu a oni Vas nie, mozete si namontovat autobaterie.Edmond PP napísal: Pri meraní na prístroji to malo výkon viac ako 1 W a spätný výkon nemej než 0,2 W! Anténu známy odskúšal nasledujúci deň pri lete vo V. Tatrách a počuteľnosť jeho rádia bola na TWR výborná.
Re: Letecké rádio - AM frekvencie, komunikácia s vežou, anté
Mišo, takže to závisí aj od napätia na batérii? Myslel som, že vysielačka beží normálne na nejakom "rovnakom" napätí, ktoré je nižšie ako min. nabitá batéria a je tam nejaký člen, ktorý do vysielačky púšťa iba toľko...
Inak u A15 počítaj s napätím od 8,3 do 7,9V.
Inak u A15 počítaj s napätím od 8,3 do 7,9V.
Re: Letecké rádio - AM frekvencie, komunikácia s vežou, anté
...tak to si ma potesil....Michal napísal:- Hmm, ten 1W ma prekvapil, tak som si pozrel parametre. Pri napajani z baterie 7,2V ma vystupny vykon 1,5W a pri napajani cez externy konektor 11V, vystupny vykon 5W. Takze pani ,vy co pocujete vezu a oni Vas nie, mozete si namontovat autobaterie.Edmond PP napísal: Pri meraní na prístroji to malo výkon viac ako 1 W a spätný výkon nemej než 0,2 W! Anténu známy odskúšal nasledujúci deň pri lete vo V. Tatrách a počuteľnosť jeho rádia bola na TWR výborná.
Dobru noc.
Re: Letecké rádio - AM frekvencie, komunikácia s vežou, anté
Jaro M má kúpenú integrálnu helmu od ICARA aj s ich headsetom pre rádiostanicu A15 - http://www.icaro2000.com/products/helme ... models.htm" onclick="window.open(this.href);return false;.
Hovorenie za letu priamo do vysielačky s obtekaním vzduchu okolo nej robí komunikáciu v smere pilot - TWR nezrozumiteľnú. Takto som posledné 2 razy lietal na Dubine a môžem poveda, že je to pre obe strany "na nervy" - zvlášť pri lete na ZK, kde je rýchlosť určite vyššia. Najlepším riešením je určite integrálna helma. Nie som odborník na túto problematiku, ale viem, že jedným z faktorov ovplyvňujúcich zrozumiteľnosť komunikácie je aj technika vysielania vrátane polohy mikrofónu voči ústam pilota. Najlepšie je, ak sa poloha mikrofónu dá za letu meniť a overiť zrozumiteľnosť vysielania pri jeho viacerých polohách.
Mám osobnú skúsenosť zo služby z 1.5. s pilotom PG, ktorý mal namiesto normálneho mikrofónu tzv. "krkafón". Vysielanie pilota bolo fakticky nezrozumiteľné. Pritom ostatných pilotov PG s rádiostanicami ICOM A15 rozumieť skoro 5x5.
Je odskúšané, že vysielanie s originálnou "gumkáč" anténou a umiestnením rádiostanice pri tele pilota nie je vhodné - telo totiž značnú časť anténou vyžarovanej energie pohlcuje. Je nevyhnutné dať anténu od tela preč.
V návode pre ICOM A15/A15S je uvedený výkon 1,5W (CW) a 5W (PEP). Nikde v návode sa však nepíše, kde a ako sa na tejto rádiostanici prepne nastavenie na jednotlivé výkony. Vie k tomu niekto niečo povedať?
Hovorenie za letu priamo do vysielačky s obtekaním vzduchu okolo nej robí komunikáciu v smere pilot - TWR nezrozumiteľnú. Takto som posledné 2 razy lietal na Dubine a môžem poveda, že je to pre obe strany "na nervy" - zvlášť pri lete na ZK, kde je rýchlosť určite vyššia. Najlepším riešením je určite integrálna helma. Nie som odborník na túto problematiku, ale viem, že jedným z faktorov ovplyvňujúcich zrozumiteľnosť komunikácie je aj technika vysielania vrátane polohy mikrofónu voči ústam pilota. Najlepšie je, ak sa poloha mikrofónu dá za letu meniť a overiť zrozumiteľnosť vysielania pri jeho viacerých polohách.
Mám osobnú skúsenosť zo služby z 1.5. s pilotom PG, ktorý mal namiesto normálneho mikrofónu tzv. "krkafón". Vysielanie pilota bolo fakticky nezrozumiteľné. Pritom ostatných pilotov PG s rádiostanicami ICOM A15 rozumieť skoro 5x5.
Je odskúšané, že vysielanie s originálnou "gumkáč" anténou a umiestnením rádiostanice pri tele pilota nie je vhodné - telo totiž značnú časť anténou vyžarovanej energie pohlcuje. Je nevyhnutné dať anténu od tela preč.
V návode pre ICOM A15/A15S je uvedený výkon 1,5W (CW) a 5W (PEP). Nikde v návode sa však nepíše, kde a ako sa na tejto rádiostanici prepne nastavenie na jednotlivé výkony. Vie k tomu niekto niečo povedať?
Thalhofer GT
Bautek Fizz
Bautek Fizz
-
- Príspevky: 1332
- Dátum registrácie: St Okt 24, 2007 9:07 pm
- Bydlisko: Košice
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Letecké rádio - AM frekvencie, komunikácia s vežou, anté
Edmond PP napísal: Mám osobnú skúsenosť zo služby z 1.5. s pilotom PG, ktorý mal namiesto normálneho mikrofónu tzv. "krkafón".
Aky krkafon pouzil ? Ja som vyskusal krkafon s PMR a fungoval OK.
Vykon sa tam neprepina. Pri oznaceni 1,5W (CW) je poznamka (z baterie).Edmond PP napísal: V návode pre ICOM A15/A15S je uvedený výkon 1,5W (CW) a 5W (PEP). Nikde v návode sa však nepíše, kde a ako sa na tejto rádiostanici prepne nastavenie na jednotlivé výkony.
-
- Príspevky: 2692
- Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
- Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Letecké rádio - AM frekvencie, komunikácia s vežou, anté
Aktualizoval som svoj príspevok zo dńa 2010-12-21:
vysielačky s frekvenčným odstupom 8.33kHz konečne v predaji.
vysielačky s frekvenčným odstupom 8.33kHz konečne v predaji.
-
- Príspevky: 851
- Dátum registrácie: Ne Apr 06, 2008 7:28 pm
- Bydlisko: Hlohovec
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Letecké rádio - AM frekvencie, komunikácia s vežou, anté
Od tejto firmy som kupoval náhlavnú súpravu, zatiaľ som spokojný.
W najbliższy weekend (od piątku 23 listopada od godziny 18:00 do poniedziałku 26 listopada do godz. 8:00) wszyscy zarejestrowani klienci sklepu http://www.navcomm.eu" onclick="window.open(this.href);return false;, którzy do tej pory wydali w nim minimum 50zł będą upoważnieni do zakupu innych, dowolnie wybranych produktów z naszej oferty z 20% zniżką. Rabat zostanie im automatycznie naliczony w procesie składania zamówienia.
W najbliższy weekend (od piątku 23 listopada od godziny 18:00 do poniedziałku 26 listopada do godz. 8:00) wszyscy zarejestrowani klienci sklepu http://www.navcomm.eu" onclick="window.open(this.href);return false;, którzy do tej pory wydali w nim minimum 50zł będą upoważnieni do zakupu innych, dowolnie wybranych produktów z naszej oferty z 20% zniżką. Rabat zostanie im automatycznie naliczony w procesie składania zamówienia.
- jaro
- Príspevky: 4200
- Dátum registrácie: Št Sep 20, 2007 12:39 pm
- Bydlisko: Prešov
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Letecké rádio - AM frekvencie, komunikácia s vežou, anté
Rozprával som s Andym o radiostaniciach, dačo som pozeral na nete a tak davam zatial tieto zavery:
1. Treba nam za 6,5 E kolok urobiť prihlasenie radia.
2. Za 9,65 E poplatok za vydanie povolenia na zriadenie a prevádzkovanie rádiových zariadení leteckej pohyblivej služby. Treba typ a číslo preukazu radiotelefonistu, techničak lietajuceho zariadenia. Napísať prehlásenie o súkromnom využivaní rdst inak je to raz toľko.
3. Týmto nám telekomunikačný urad pridelí značku ktorá je použivana na akomkoľvek lietajucom zariadení. Andy pri prvom prihlasení dal značku padaku a podľa toho mu dali aj volačku.
4. Treba to v roku urobiť do 15.1. Ja ak nestihnem budem sa tvariť že som si to kupil pozdejšie.
5. Treba tam ešte nejake prehlasenia a maju tam aj učet na poplatky a kolky tak neviem či stači platiť na učet alebo davať do obalky kolky. Skusim to cez víkend naformulovať a dam to na server.
Prosím ineternetových kecalkov a koko.. nech sa k tejto odbornej problematike nevyjadrujú v zmysle ich spamových úvah a iných koko... a názorov.
1. Treba nam za 6,5 E kolok urobiť prihlasenie radia.
2. Za 9,65 E poplatok za vydanie povolenia na zriadenie a prevádzkovanie rádiových zariadení leteckej pohyblivej služby. Treba typ a číslo preukazu radiotelefonistu, techničak lietajuceho zariadenia. Napísať prehlásenie o súkromnom využivaní rdst inak je to raz toľko.
3. Týmto nám telekomunikačný urad pridelí značku ktorá je použivana na akomkoľvek lietajucom zariadení. Andy pri prvom prihlasení dal značku padaku a podľa toho mu dali aj volačku.
4. Treba to v roku urobiť do 15.1. Ja ak nestihnem budem sa tvariť že som si to kupil pozdejšie.
5. Treba tam ešte nejake prehlasenia a maju tam aj učet na poplatky a kolky tak neviem či stači platiť na učet alebo davať do obalky kolky. Skusim to cez víkend naformulovať a dam to na server.
Prosím ineternetových kecalkov a koko.. nech sa k tejto odbornej problematike nevyjadrujú v zmysle ich spamových úvah a iných koko... a názorov.
Re: Letecké rádio - AM frekvencie, komunikácia s vežou, anté
Ja som v máji 2012 podával na TÚ takúto žiadosť so 6 EUR kolkom. K žiadosti som priložil kópiu technického preukazu ZK a číslo licencie rádiotelefonistu + údaje o rádiostanici. Žiadosť bola zaevidovaná 18.5.2012 a schválené rozhodnutie TÚ má dátum 22.5.2012.
Podľa rozhodnutia za právo používať pridelené frekvencie a identifikačný znak je podľa sadzobníka opakovaná úhrada 18,00 EUR ročne. Túto sumu za rok 2013 mám uhradiť na účet TÚ do 15.01.2013.
Za rok 2012 (obdobie od 1.6.2012 do 31.12.2012) som podľa rozhodnutia uhradil na ich účet čiastku 10,50 EUR.
Platnosť rozhodnutia je do 31.12.2017 - teda na 5 rokov.
Podľa toho, čo píšeš, neviem, či sa zmenil cenník, alebo to Andy z rozhodnutia len zle vyčítal. Podľa mňa je poplatok za vydanie povolenie práve tá hodnota kolkov (6,00 resp. 6,50 EUR); suma 18 EUR ročne je "úhrada za právo používať frekvencie a identifikačný znak". Toľko na upresnenie Jarovej informácie.
V máji minulého roka sme si žiadosti dávali spolu traja žiadatelia (ja + dvaja PG piloti), ktorí sme si v jednej objednávke kupovali 3 ks rádiostaníc Icom IC A15. Nešpekuloval som, či je suma za povolenie vysoká, či nie. Je 18 EUR za rok za povolenie veľa, ak za kávu v meste miniem podobnú sumu za mesiac?!
Podľa rozhodnutia za právo používať pridelené frekvencie a identifikačný znak je podľa sadzobníka opakovaná úhrada 18,00 EUR ročne. Túto sumu za rok 2013 mám uhradiť na účet TÚ do 15.01.2013.
Za rok 2012 (obdobie od 1.6.2012 do 31.12.2012) som podľa rozhodnutia uhradil na ich účet čiastku 10,50 EUR.
Platnosť rozhodnutia je do 31.12.2017 - teda na 5 rokov.
Podľa toho, čo píšeš, neviem, či sa zmenil cenník, alebo to Andy z rozhodnutia len zle vyčítal. Podľa mňa je poplatok za vydanie povolenie práve tá hodnota kolkov (6,00 resp. 6,50 EUR); suma 18 EUR ročne je "úhrada za právo používať frekvencie a identifikačný znak". Toľko na upresnenie Jarovej informácie.
V máji minulého roka sme si žiadosti dávali spolu traja žiadatelia (ja + dvaja PG piloti), ktorí sme si v jednej objednávke kupovali 3 ks rádiostaníc Icom IC A15. Nešpekuloval som, či je suma za povolenie vysoká, či nie. Je 18 EUR za rok za povolenie veľa, ak za kávu v meste miniem podobnú sumu za mesiac?!
Thalhofer GT
Bautek Fizz
Bautek Fizz