Letecké rádio - AM frekvencie, komunikácia s vežou, anténa
-
- Príspevky: 2692
- Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
- Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
- Kontaktovať užívateľa:
Po včerajšom lietaní na Háji som zistil, že po vyše 3 hodinách komunikácie mojim ICOM-om IC-A6E zostalo v batérii okolo 1/3 kapacity. Takže teoreticky by mala batéria vydržať 4 hodiny.
Používam štandardnú batériu 7.2 V, 1650 mAh, a možno by bolo dobre zohnať vymeniteĽný aku-pak, do ktorého sa dajú vložiť štandardné tužkové akumulátory. Tie sa dajú zohnať aj s vyššou kapacitou.
Používam štandardnú batériu 7.2 V, 1650 mAh, a možno by bolo dobre zohnať vymeniteĽný aku-pak, do ktorého sa dajú vložiť štandardné tužkové akumulátory. Tie sa dajú zohnať aj s vyššou kapacitou.
V pondelok som bral vysielacku, ktora nebola dobijana asi od zaciatku jula. Po lietani som ju vypol a nasledne v utork rano som ju zapol a pocuval letisko, (aby som ju docista vybil). Toto sa opakovalo aj v stredu a az vo stvrtok vecer dosla docita. Nabijal som ju od vecera a nabtie do plna mi zahlasilo az rano (teda tesne pred desiatou)pegas napísal:Po včerajšom lietaní na Háji som zistil, že po vyše 3 hodinách komunikácie mojim ICOM-om IC-A6E zostalo v batérii okolo 1/3 kapacity. Takže teoreticky by mala batéria vydržať 4 hodiny.
Používam štandardnú batériu 7.2 V, 1650 mAh, a možno by bolo dobre zohnať vymeniteĽný aku-pak, do ktorého sa dajú vložiť štandardné tužkové akumulátory. Tie sa dajú zohnať aj s vyššou kapacitou.
- jaro
- Príspevky: 4200
- Dátum registrácie: Št Sep 20, 2007 12:39 pm
- Bydlisko: Prešov
- Kontaktovať užívateľa:
NiekoĽko krátkych poznatkov ku novej leteckej ručke ICOM A15S:
- je dobrá
- je výborná
- je super
- pre ovládanie len 4 tlačitka, PTT, squelch, svetlo a keylock
- po naprogramovaní a pomenovaní frekvencii sa len jednym stlačením šipky mení kanál (nie kombinácia kláves)
- nastavitelný príposluch pri vysielaní
- možnoť vypnutia interneho MIC pri zapojení externých sluchadiel (hluky)
- malá do ruky a na postroj
- možnosť akupaku s AA člankami
- šikovná nabíjačka
- cena cca 250 EUR s DPH
Ked som ju mal v postroji alebo na bruchu v kapsičke bolo poznať vazbu tela a zhoršnie príjmu ako u ostatných rdst. Pri nalepení na plece to bolo výborné aj so zrozumitelnosťou. Myslím že je to vhodná poloha pre pripojenia sluchatka a vysielanie rukou.
- je dobrá
- je výborná
- je super
- pre ovládanie len 4 tlačitka, PTT, squelch, svetlo a keylock
- po naprogramovaní a pomenovaní frekvencii sa len jednym stlačením šipky mení kanál (nie kombinácia kláves)
- nastavitelný príposluch pri vysielaní
- možnoť vypnutia interneho MIC pri zapojení externých sluchadiel (hluky)
- malá do ruky a na postroj
- možnosť akupaku s AA člankami
- šikovná nabíjačka
- cena cca 250 EUR s DPH
Ked som ju mal v postroji alebo na bruchu v kapsičke bolo poznať vazbu tela a zhoršnie príjmu ako u ostatných rdst. Pri nalepení na plece to bolo výborné aj so zrozumitelnosťou. Myslím že je to vhodná poloha pre pripojenia sluchatka a vysielanie rukou.
-
- Príspevky: 2692
- Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
- Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
- Kontaktovať užívateľa:
Pche, moja ma s anténou 420g. Som lepší. Klips nepoužívam, lebo by mi prekážal v postroji.
Ja ten príposluch na mojej A6E neviem nastaviť, ale ani som nepociťoval potrebu. Je to dobré tak ako to je. Je to výborná spätná väzba, že naozaj vysielam.
Oprava:
Už som to objavil aj na svojej A6E. Volá sa to "Side tone function" a nastavuje sa to pri stlačenom vysielaní otočným voličom.
Ja ten príposluch na mojej A6E neviem nastaviť, ale ani som nepociťoval potrebu. Je to dobré tak ako to je. Je to výborná spätná väzba, že naozaj vysielam.
Oprava:
Už som to objavil aj na svojej A6E. Volá sa to "Side tone function" a nastavuje sa to pri stlačenom vysielaní otočným voličom.
Naposledy upravil/-a pegas v Pi Apr 01, 2011 10:21 pm, upravené celkom 1 krát.
-
- Príspevky: 2692
- Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
- Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Letecké rádio - AM frekvencie, komunikácia s vežou
Dnes som pre Jara pozeral ako mám v postroji spravenú anténu na letecké rádio.
Popis materiálu:
- koaxiál 50 Ohm, 2 metre (koaxiál musí mať kvalitné jadro z teflonu, lebo lacné jadro z penového plastu sa rýchlo rozláme)
- BNC konektor (jedine krimpovací - čo som skúšal závitové, nestáli za nič)
- gumená duša na bicykel - treba vyskúšať tak, aby pasovala na hlavný popruh (musí byť trochu voľná - pôjde do nej ešte koaxiál).
Koniec koaxiálu treba oholiť od bužírky - len táto holá časť bude vysielať. Medený oplet jadra neodrezávajte - treba ho namotať okolo popruhu do podoby cievky. Podľa Jara majú byť závity navzájom izolované, tak som to dnes rozbalil, omotal PE fóliou na potraviny a znova zamotal. Načo slúži tá cievka, vie vysvetliť Jaro. Mne to robil Antti Numelin, takže môj nápad to nebol.
Dĺžka oholenej časti koaxiálu má zodpovedať vlnovej dĺžke na ktorej prebieha letecká komunikácia. Pri 136 MHz (čo je najvyššia letecká frekvencia) je dĺžka vlny 2.2m, teda štvrtinová anténa ("lambda-štrvrť") by mala mať 55cm. Takú dĺžku popruhu však nemáme asi nikto, preto sa k tejto dĺžke treba čo najviac priblížiť. Ja mám 45cm, to zodpovedá frekvencii asi 170 MHz, napriek tomu mi to funguje dobre aj na leteckých frekvenciách.
Popis materiálu:
- koaxiál 50 Ohm, 2 metre (koaxiál musí mať kvalitné jadro z teflonu, lebo lacné jadro z penového plastu sa rýchlo rozláme)
- BNC konektor (jedine krimpovací - čo som skúšal závitové, nestáli za nič)
- gumená duša na bicykel - treba vyskúšať tak, aby pasovala na hlavný popruh (musí byť trochu voľná - pôjde do nej ešte koaxiál).
Koniec koaxiálu treba oholiť od bužírky - len táto holá časť bude vysielať. Medený oplet jadra neodrezávajte - treba ho namotať okolo popruhu do podoby cievky. Podľa Jara majú byť závity navzájom izolované, tak som to dnes rozbalil, omotal PE fóliou na potraviny a znova zamotal. Načo slúži tá cievka, vie vysvetliť Jaro. Mne to robil Antti Numelin, takže môj nápad to nebol.
Dĺžka oholenej časti koaxiálu má zodpovedať vlnovej dĺžke na ktorej prebieha letecká komunikácia. Pri 136 MHz (čo je najvyššia letecká frekvencia) je dĺžka vlny 2.2m, teda štvrtinová anténa ("lambda-štrvrť") by mala mať 55cm. Takú dĺžku popruhu však nemáme asi nikto, preto sa k tejto dĺžke treba čo najviac priblížiť. Ja mám 45cm, to zodpovedá frekvencii asi 170 MHz, napriek tomu mi to funguje dobre aj na leteckých frekvenciách.
- jaro
- Príspevky: 4200
- Dátum registrácie: Št Sep 20, 2007 12:39 pm
- Bydlisko: Prešov
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Letecké rádio - AM frekvencie, komunikácia s vežou
Gašpi to tienenenie neizoluj, podľa fotky to robil kvoli upevneniu a zaroven to služi ako protiváha, akoby si to držal v ruke. 45 cm je dobré lebo skracovací činiteľ kooxi je okolo 0,6-0,8, podľa typu kooxu a odpovedá to tomu. Kvoli transormácii impedacii je to pre danu frekvenciu miesto napájania s impedanciou cca 50 ohm, to je to dobré. Takže maš super antenu.
-
- Príspevky: 2692
- Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
- Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Letecké rádio - AM frekvencie, komunikácia s vežou
Zistil som, že s tým prechodom na odstupy frekvencií 8.33kHz v leteckom pásme to nebude až také horúce. Zatiaľ je to povinné iba vo vzdušných priestoroch, ktoré začínajú od výšky 6000m vyššie. A definitívny prechod v nižších hladinách na odstup 8.33 nastane až v roku 2018.
Tu je výcuc zo stránky http://www.eurocontrol.int/vhf833/publi ... epage.html
1999-10-01 - 8.33 kHz nad výškou FL245 (7500m) v oblasti ICAO EUR
2007-03-15 - 8.33 kHz nad výškou FL195 (6000m) v oblasti ICAO EUR
2012-01-01 - už sa budú dať kúpiť iba 8.33kHz stanice
2014-01-01 - IFR lety v ICAO EUR povinne 8.33kHz
2018-01-01 - všetci v ICAO EUR povinne 8.33kHz
Aktualizácia 2012-05-22:
Európska verzia vysielačky Icom IC-A6E (E=európska) je už v predaji s frekvenčným odstupom 8.33kHz:
http://shop.aeroweb.cz/icom-ic-a6e
Tu je výcuc zo stránky http://www.eurocontrol.int/vhf833/publi ... epage.html
1999-10-01 - 8.33 kHz nad výškou FL245 (7500m) v oblasti ICAO EUR
2007-03-15 - 8.33 kHz nad výškou FL195 (6000m) v oblasti ICAO EUR
2012-01-01 - už sa budú dať kúpiť iba 8.33kHz stanice
2014-01-01 - IFR lety v ICAO EUR povinne 8.33kHz
2018-01-01 - všetci v ICAO EUR povinne 8.33kHz
Aktualizácia 2012-05-22:
Európska verzia vysielačky Icom IC-A6E (E=európska) je už v predaji s frekvenčným odstupom 8.33kHz:
http://shop.aeroweb.cz/icom-ic-a6e
Naposledy upravil/-a pegas v So Jún 02, 2012 11:55 am, upravené celkom 1 krát.
- jaro
- Príspevky: 4200
- Dátum registrácie: Št Sep 20, 2007 12:39 pm
- Bydlisko: Prešov
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Letecké rádio - AM frekvencie, komunikácia s vežou
Pekny material na vysvetlenie principu. PLatí naozaj rok 2015 s 3 roky prechodným obdobím do 2018. V princípe ani výrobcovia zatial nemajú hendheldy pre tieto širky pásma. Takža zaujemcovia čo najskôr kupujte aby sa vam aj teno rok započítal do amortizácie.
http://www.eurocontrol.int/vhf833/galle ... ochure.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Vypadá to tak že až od roku 2012 budu mať výrobcovia povinnosť vyrabať nové rádia s týmto kanálovým odstupom.
Momentalne nie su výrobcovia s vhodnými handheledovými rádiami, v našom prípade je použitie do roku 2018 ekonomické aj keby som ju mal teraz kúpiť (cca 250€/7 rokov).
Na budúci rok sa ešte len ukáže ktorý výrobcovia zvladnu techniku uzkeho pásma v hendheldoch.
Takže ja kupujem až v roku 2017 zatial A15S zvladne čo treba.
Doporučujem A15S, ma možnosť vysielanie len 1,5 W čo je očiň fasa na vydrž bateriek. To moja nemá.
http://www.eurocontrol.int/vhf833/galle ... ochure.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Vypadá to tak že až od roku 2012 budu mať výrobcovia povinnosť vyrabať nové rádia s týmto kanálovým odstupom.
Momentalne nie su výrobcovia s vhodnými handheledovými rádiami, v našom prípade je použitie do roku 2018 ekonomické aj keby som ju mal teraz kúpiť (cca 250€/7 rokov).
Na budúci rok sa ešte len ukáže ktorý výrobcovia zvladnu techniku uzkeho pásma v hendheldoch.
Takže ja kupujem až v roku 2017 zatial A15S zvladne čo treba.
Doporučujem A15S, ma možnosť vysielanie len 1,5 W čo je očiň fasa na vydrž bateriek. To moja nemá.
-
- Príspevky: 2692
- Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
- Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Letecké rádio - AM frekvencie, komunikácia s vežou, anté
Kopírujem sem Janov link:
http://www.aerocorsair.com/id100.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
(schéma zapojenia headsetov Icom, Yaesu, ...)
http://www.aerocorsair.com/id100.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
(schéma zapojenia headsetov Icom, Yaesu, ...)
- jaro
- Príspevky: 4200
- Dátum registrácie: Št Sep 20, 2007 12:39 pm
- Bydlisko: Prešov
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Letecké rádio - AM frekvencie, komunikácia s vežou, anté
Už rok premýšľam nad niečim takýmto a oni si to jednoducho uverejnia
http://ozreport.com/antenna.php
Frekvencia dlžka v mm
119 MHz 599,3310252 mm
120 MHz 594,3366 mm
121 MHz 589,4247273 mm
122 MHz 584,593377 mm
123 MHz 579,8405854 mm
124 MHz 575,1644516 mm
125 MHz 570,563136 mm
126 MHz 566,0348571 mm
127 MHz 561,5778898 mm
128 MHz 557,1905625 mm
129 MHz 552,8712558 mm
130 MHz 548,6184 mm
131 MHz 544,4304733 mm
http://ozreport.com/antenna.php
Frekvencia dlžka v mm
119 MHz 599,3310252 mm
120 MHz 594,3366 mm
121 MHz 589,4247273 mm
122 MHz 584,593377 mm
123 MHz 579,8405854 mm
124 MHz 575,1644516 mm
125 MHz 570,563136 mm
126 MHz 566,0348571 mm
127 MHz 561,5778898 mm
128 MHz 557,1905625 mm
129 MHz 552,8712558 mm
130 MHz 548,6184 mm
131 MHz 544,4304733 mm