Strana 1 z 1

Test uhlíkového nosníku

Napísané: Po Dec 07, 2015 6:05 pm
od užívateľa Karel Haman
Právě jsem úspěšně testnul jeden starší uhlíkový příčník (myslím ze Xtralite) a na inspektorském setkání na to taky přišla řeč. Takže:
Pokud občas mlátíte s rogalem o zem, nebo máte křídlo z druhé ruky, u kterého nemůžete znát historii, důrazně doporučuji test uhlíkového nosníku. Test stojí 40,- E . U Quasarů je v tom mont. a demont, u ostatních majitel vyjme a dodá nosník.
Většinou pilot nedokáže přesně určit k jakému rázu při špatném přistání došlo. Test lze určitě doporučit při zlomení obou trapézek, nebo při jakémkoli podezření pilota na poškození.
Testy jsem začal dělat po zhlédnutí videjí, kde se křídla rozpadají ve vzduchu bez extrémního namáhání a dělám je už velmi dlouho. Stroje jsou dimenzované na namáhání za letu a některé špatné přistání nemusí vydržet. Na rozdíl od duralu nemusí být poškození kompozitu zjevné.

Všechny zdravím.

Re: Test uhlíkového nosníku

Napísané: Ut Dec 08, 2015 8:55 am
od užívateľa jaro
Karol, napíš niečo o veľkosti zaťaženia a zaujímali by ma nejaké čísla koľko sa to poddá pri takom zaťažení. Ako by sa prejavil načatý kus pri zaťažení, robíš aj nejakú kontrolu povrchu? Je to aj nejako časovo obmedzené?

Re: Test uhlíkového nosníku

Napísané: Ut Dec 08, 2015 12:18 pm
od užívateľa Karel Haman
Ahoj Jaro. Mě to naučili v Compotechu, kde vyvíjeli a vyrábí kompozitový nosník pro Airwave a pro mne a pořád jej odebírám od nich. Není to jednoduché a nechci to veřejně šířit. Mám s tím za dlouhou dobu co dělám rogala velmi špatné zkušenosti. Někdo to pak udělá špatně a řekne že jsem mu to tak poradil. A když k tomu pak přičtu, že je to moje práce, má to nakonec jen negativní dopad. Můžu k tomu napsat, že se to nezatěžuje úplně maximální silou, na kterou je nosník zkonstruovaný a správně se sledují reakce.

Re: Test uhlíkového nosníku

Napísané: Ut Dec 08, 2015 12:28 pm
od užívateľa Karel Haman
Příčníky různých výrobců se liší jak tuhostí, tak reakcemi, podle toho jaké jsou nosníky konstrukce. Zkouška vyhovuje pro všechny. Někteří výrobci tuto zkoušku nedělali před montáží do křídel ale myslím, že už se poučili a že už snad u nového křídla nebezpečí nehrozí.
Jo a kontrola povrchu je taky důležitá.

Re: Test uhlíkového nosníku

Napísané: Ut Dec 08, 2015 10:16 pm
od užívateľa jaro
Mne išlo len o predstavu čo sa s nami vo vzduchu robi. Su tam kila alebo tony? Samozrejme vo vzduchu je to dosť kombinované namáhanie.

Re: Test uhlíkového nosníku

Napísané: St Dec 09, 2015 12:51 pm
od užívateľa Karel Haman
Příčník, který používám na Quasarech je navrhovaný tak aby vydržel na konci zatížení 160 kg. Z toho pak vyplývá jednoduchým výpočtem, že na na čepu uprostřed je střihové zatížení řádově v tunách, podle toho, jakou má profil nosníku výšku. Pak je tam ještě namáhání torzní, podle toho, jak jsou na kostře upevněné podpěrky a jak je řešený uzel náběžka/příčník.

Re: Test uhlíkového nosníku

Napísané: St Dec 09, 2015 1:38 pm
od užívateľa jaro
To je 6 vreciek lepidla a ešte kúsok :shock:
Pochopil som že v priečniku ne je chyba. Je to v pilotovi :D

Re: Test uhlíkového nosníku

Napísané: St Dec 09, 2015 5:46 pm
od užívateľa Karel Haman
Jaro, sebekritika je vždycky dobrá a mezi rogalisty je to vyloženě úctyhodná záležitost :D . Učíme se pořád a řekl bych, že právě bezmotorové létání obzvláště na rogale je právě nekonečná výuka. Myslím, že je to jeden z důvodů proč to některé z nás tak baví..

Re: Test uhlíkového nosníku

Napísané: So Jan 30, 2016 8:40 pm
od užívateľa sidewinder
na rogallbyziral.cz sa objavil spionazny zaber z testovania uhlikoveho priecnika:
Obrázok
:D

Re: Test uhlíkového nosníku

Napísané: Ne Feb 28, 2016 8:17 pm
od užívateľa jaro
Tak fták S5 je ready for fly.