Aerodynamika rogala

Veci a zariadenia ktoré použí­vame na lietanie, diskusia o počasí, aerodynamike a predpisoch
Michal
Príspevky: 1332
Dátum registrácie: St Okt 24, 2007 9:07 pm
Bydlisko: Košice
Kontaktovať užívateľa:

Aerodynamika rogala

Príspevok od užívateľa Michal »

presuvam sa z knihy navstev , aby to tam niekoho neotravovalo

takze ak ten podstatny odpor nieje v lankach ( bocne lanka +-5N) kde asi je ? gaspi naznacil indukovany odpor kridla. Tak som to zase zadal:

plocha S=14m2;
rozpatie L=11m;
stihlost ga = L^2/S = 8,64;
hmotnost G=130kg;
sucinitel vztlaku len ? 0,14; - aby vysla aspon minimalna rychlost
to odpoveda rychlosti :
V = odmocnina((2 * G) / (ro * S)) * (1/odmocnina(Cy)) = 10,5 m/s;
z toho indukovany odpor kridla cxi ,pri idealnom rozlozeni vztlaku (elipickom) ==> sig = 0;
cxi = V^2 / (Pi * ga) * (1 + sig) = 0,00072219; len ??

pre predstavu ak by na rogale nebol ziaden iny odpor iba indukovany tak by rogalo malo klzavost = cy / cx = 0,14 / 0,00072219 = 193 !!
-- a to sme niekde okolo minimalky ked je cy a aj indukovany odpor najvacsi

------- kua , kua , kua , zdlhavo a namahavo kontrolujte a hladajte kde ten odpor asik moze byt -----------
.... zeby v nohaviciach ?....

Užívateľov profilový obrázok
eduardo
Príspevky: 2754
Dátum registrácie: St Okt 10, 2007 6:30 pm
Bydlisko: Košice

Príspevok od užívateľa eduardo »

No konecne ze si to presunul. :wink: Mna to uz otravovalo. :) Take nepodstatne veci pre nase lietanie. :lol: :wink:

pegas
Príspevky: 2692
Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa pegas »

Uz tie tvoje vstupy sa mi nezdaju. E-mailom som ti poslal moje hodnoty, ktore som pouzil aj pri modelovani doklzu s prizemnym efektom.

Co sa tyka vypoctu, tak zasadna chyba je v tom, ze pri minimalke musis pocitat cy_max (po anglicky CLmax), a ostatne odpory mozes zanedbat. Pri vacsej rychlosti uz musis pocitat aj parabolu indukovaneho vztlaku, aj ostatne odpory. Vzorec mas v tom istom subore.

Michal
Príspevky: 1332
Dátum registrácie: St Okt 24, 2007 9:07 pm
Bydlisko: Košice
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Michal »

zatial mi mail neprisiel, ale aj tak som opravil graf - odpor laniek, kde boli zle zobrazene vysledky.
Opraveny graf:


Obrázok

Cx valca sa moze podstatne menit s drsnostou povrchu v rozsahu zhruba 80%.

miro
Príspevky: 851
Dátum registrácie: Ne Apr 06, 2008 7:28 pm
Bydlisko: Hlohovec
Kontaktovať užívateľa:

Re: Aerodynamika rogala

Príspevok od užívateľa miro »

http://www.youtube.com/watch?v=ftq8jTQ8ANE" onclick="window.open(this.href);return false;

pegas
Príspevky: 2692
Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
Kontaktovať užívateľa:

Re: Aerodynamika rogala

Príspevok od užívateľa pegas »

Pekne vysvetlené. Ale ten experiment platí iba pre nulový uhol nábehu profilu, alebo pre nekonečne dlhé krídlo.

Pri nekonečne dlhom krídle by si mal podobne malý odpor aj pri vyšších uhloch nábehu - odpor zhruba menej ako jednu stotinu vztlaku. Ale keď krídlo skrátiš, tak ti to prefukuje okolo koncov a vztlak sa skloní dozadu a začína ťa brzdiť. A to je ten indukovaný odpor. A ten je u nás rádovo jedna desatina vztlaku (pri pádovke).

Užívateľov profilový obrázok
Chefo
Príspevky: 1075
Dátum registrácie: Ut Feb 23, 2010 3:50 pm
Bydlisko: Brezno
Kontaktovať užívateľa:

Re: Aerodynamika rogala

Príspevok od užívateľa Chefo »

Ucim sa na skusky a udrelo mi do oci v knizke nasledujuce a nevedel som, kde to pripnut na forum, tak to davam sem:

Kód: Vybrať všetko

Klouzavost je významný kvalitativní ukezatel kluzáku a je závislý
pouze na aerodynamických hodnotách kluzáku tedy na poměru vztlaku k
celkovému odporu a nikoliv na zatížení kluzáku.
Znamena to teda, ze pri n-nasobnom zvyseni hmotnosti pilota (o rovnakom odpore plochy tela) kridlo nezmeni klzavost a teda vzdy doleti taku istu dialku? Je mi to nejak divne len preto sa pytam :)

Laco
Príspevky: 2259
Dátum registrácie: Po Sep 24, 2007 5:35 pm
Bydlisko: Košice

Re: Aerodynamika rogala

Príspevok od užívateľa Laco »

Mythbusters dokonca robili pokus s betónovým lietadlom a... naozaj to je pravda. (Len rýchlosť sa "kapánek" zmení... :wink: )

Užívateľov profilový obrázok
jaro
Príspevky: 4200
Dátum registrácie: Št Sep 20, 2007 12:39 pm
Bydlisko: Prešov
Kontaktovať užívateľa:

Re: Aerodynamika rogala

Príspevok od užívateľa jaro »

Na tu betonovu plachtu sa tešim :lol:
U nas je problem s flexibilným tvarom plachty. Kto a ako určí ž je to teraz rovnaké?
Stačí že sa na kopci nalôchaš vody a potom vidíš tú preletovú rýchlosť :o
To zato Noro aj Laco chodia 3x za kríčky aby boli lepší v termike.

Laco
Príspevky: 2259
Dátum registrácie: Po Sep 24, 2007 5:35 pm
Bydlisko: Košice

Re: Aerodynamika rogala

Príspevok od užívateľa Laco »

Áno, aj. Žeby? Ale ako pekne poprosíš otca na záhorí?
(pros tata?) :lol: :lol:

pegas
Príspevky: 2692
Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
Kontaktovať užívateľa:

Re: Aerodynamika rogala

Príspevok od užívateľa pegas »

Ak je geometria krídla tuhá (pri rogale platí len približne), a zanedbáme vplyv Reynoldsovho a Machovho čísla (pri rogale sa to dá úplne), tak kĺzavosť závisí iba na uhle nábehu.

Ak pri zväčšení zaťaženia dodržíš rovnaký uhol nábehu (približne poloha hrazdy voči telu), tak poletíš síce rýchlejšie, ale pod rovnakým uhlom.

Užívateľov profilový obrázok
Chefo
Príspevky: 1075
Dátum registrácie: Ut Feb 23, 2010 3:50 pm
Bydlisko: Brezno
Kontaktovať užívateľa:

Re: Aerodynamika rogala

Príspevok od užívateľa Chefo »

Diky za vysvetlenie chlapci. Takze ak to dobre chapem, zvysenim hmotnosti zvysim gravitacnu tiaz a tym sa kridlo rychlejsie rozbehne (v smere naklonenej roviny). Zvysenim rychlosti, ale narastie vztlak, teda vztlakova a tiazova sila sa vyrovnaju a uhol klzania je teda taky isty. :)

pegas
Príspevky: 2692
Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
Kontaktovať užívateľa:

Re: Aerodynamika rogala

Príspevok od užívateľa pegas »

Tak. Zvýšením rýchlosti narastie vztlak aj odpor - ich pomer, teda kĺzavosť, zostane rovnaký.

Napísať odpoveď