Vlekanie ZK

Veci a zariadenia ktoré použí­vame na lietanie, diskusia o počasí, aerodynamike a predpisoch
bohus
Príspevky: 392
Dátum registrácie: Pi Aug 29, 2008 4:52 am
Bydlisko: Slovenska Lupca
Kontaktovať užívateľa:

Vlekanie ZK

Príspevok od užívateľa bohus »

Prikladám preklad maďarskej príručky pre vlekanie

PRÍRUČKA AEROVLEKANIA

Pravidlá a výcvik aerovlekania v Maďarsku.

A. Pravidlá ( zhrnutie )
Letecké pravidlá č. 45 pre pilotov ZK, vydané Maďarským CAA
v roku 1979.
doplnok 7: Aerovlekanie schválené CAA v r. 1983.

Kapitola 1 : Technické podmienky

Vlekanie môžu prevádzkovať všetky ULLi ak spôňajú nasledovné
podmienky:
a) statický ťah nad 1000 N
b) vypínací mechanizmus schválený NAeC
c) schválenie typu vydané CAA, nezahŕňajúce AV ( aerovlek )
Každý ZK môže byť vlekaný ak spĺňa b) a c).

Kapitola 2 : Potrebná zručnosť pilotov

Pre "ZK - vlekaný pilot" v rozsahu :
- "PII" stupeň minimum ( približne SAFEPRO 4 )
- znalosť týchto pravidiel a metód
- ukončený praktický výcvik

Pre "UL vlekací pilot" v rozsahu :
- nálet 50 hodín na ULLi, alebo zvláštne povolenie od NAeC
- ukončený praktický výcvik

Pre "inštruktorskú školu" v rozsahu :
vedúci pilot školy musí spĺňať podmienky pre oba konce lana.

Praktický výcvik pre ZL a UL pilotov v rozsahu :
Úloha 7/1 - 7/2 : ľavé a pravé okruhy ( min. 4 štarty )
Úloha 7/3 : horizontálne "8"-ky (min. 2 štarty )
Úloha 7/4 : využitie vzdušného priestoru ( nájdenie stúpavého
prúdu, min. 4 štarty ).
Celkove min. 10 štartov, približne 1 hod. letového času.


Kapitola 3 : Praktické aerovlekanie

Podľa zvláštnych " AV štartovacích techník " vypracovaných AV
školami sú schválené v NAeC :
- technika štartu z nôh
- štart pomocou kolies
- ostatné vhodné štartovacie techniky

Kapitola 4 : Spätné vlečenie ( po pristátí v teréne )

Šírka a dĺžka: 2 x väčšia ako pre UL bez ZK.
( približne 200 x 20 m )
Pre spätné vlečenie musí pilot ZK :
- prehliadnuť pole ( chôdzou pozdĺž krok za krokom )
- umiestniť svoj ZK ako pristávaciu značku ( UL pristane
napravo od tejto značky a dotkne sa zeme na úrovni ZK )
- žiadaj vlečný UL ( telefónom alebo vysielačkou )

Kapitola 5 : Signály
signalizátor
a) na zemi 50m


1. červená a biela zástavka UL napni
hore a dole vlečné lano!

2. červená zástavka hore, UL ZASTAV !
biela dole

3. biela zástavka ukazuje ŠTART !
v smere štartu, červená (pilot ZK zakričí!)
ukazuje na UL
b) vo vzduchu
1. ZL pilot ZK vypni sa !
dlaň hore a dole

2. ruka ukazuje nahor ZK choď vyššie

3. ruka ukazuje nadol ZK choď nižšie



Kapitola 6 : Núdzové vypnutie

Ak sa vzájomná poloha oboch lietadiel stáva kritickou, vplyvom
počasia alebo ak niektorí z pilotov urobí chybu a návrat do
normálnej polohy je nemožný, jeden z pilotov sa musí vypnúť a to:

a) UL pilot sa musí vypnúť
- ak UL má závadu a vlečenie sa stáva riskantným
- ak pilot ZK urobí takú chybu, že pokračovať vo vlečení je
nebezpečné
- ak sa mu zdravotný stav zhorší
- ak dáva signál na vypnutie pilotovi ZK ale on sa nevypína

b) pilot ZK sa musí vypnúť
- v každom prípade straty riadenia ZK
- ak ZK dosiahne takú vzájomnú polohu, ktorá je nebezpečná pre UL
- ak sa mu zhorší zdravotný stav

Po vypnutí
- v priamom lete - musí ZK zatočiť 20 stupňov doprava od smeru
letu a UL 20 stupňov doľava a obaja pokračujú v lete
- keď krúžia v termike - UL prejde do priameho letu a opúšťa
termický prúd na klesavej letovej ceste, ZK pokračuje v krúžení
( môže pritiahnuť zatáčku )
- ak vlečné lano zostane na UL - vlečúci pilot musí zhodiť lano
na miesto plánovaného pristátia z výšky väčšej, než je dĺžka
vlečného lana a dokončí malý školský okruh pre pristátie. Len
riadiaci lietania môže dať povolenie na pristátie s vlečným
lanom.
- ak vlečné lano zostane na ZK - pilot ZK musí zhodiť lano
okamžite, alebo ho môže zhodiť z výšky väčšej než je dôžka
lana. Pristátie s lanom je zakázané !

Kapitola 7 : Stále miesta

- dokumentácia : povolenie vlastníka, ochrana prostredia,
pravidlá dopravy na zemi, vzdušný priestor k ploche atď.
- výbava plochy : plátna, zástavky na riadenie plánovaných letov


Kapitola 8 : Zodpovednosť

UL pilot je zodpovedný :
- za lietanie vo vzdušnom priestore povolenom riadiacim lietania
- za vypnutie v prípade nebezpečenstva
- za dodržanie účinného vypnutia na UL

Pilot ZK je zodpovedný :
- za účinné vypnutie na ZK
- za predletovú prípravu na ZK
- za požiadanie o pripnutie na lano až po kontrole závesu
- za vypnutie po signále od pilota UL
- za vypnutie v prípade nebezpečenstva
- za kvalitu štartovej dráhy v teréne, keď žiada o spätný vlek

Riadiaci lietania je zodpovedný :
- za dodržanie leteckých predpisov No. 45
- za dodržanie čistoty miesta od osôb nezainteresovaných na lete
- za povolenie letov nezahlásených na predletovej príprave

Signalizátor je zodpovedný :
- za dodržanie príkazov riadiaceho lietania
- za signalizovanie štartu len keď sú štartovacia dráha a vzdušný
priestor čisté, a
- len potom, čo dostane povel k štartu od pilota ZK

Kapitola 9 : Meteo podmiemky :

Sú upresnené vo zvláštnej "AV štartovacej technike".

B: VÝCVIK

Táto kapitola platí len pre AV vykonané :
- s ULLi (riadené zmenou ťažiska )
- bez vypínacieho zariadenia na vlastnom ZK
- bez štartovacieho vozidla
Toto je informácia týkajúca sa relatívne úzkeho okruhu
existujúcich metód. Hoci viacero súťaží ukázalo, že táto technika
je vhodná zvládnuť majstrovstvá s AV štartom.


1. Príslušenstvo

11.Vypínací mechanizmus
Vypínací mechanizmus na pilotovi ZK musí pracovať :
- keď je aktivovaný len jednou rukou ( v núdzi nie je čas
dosiahnuť ho obomi rukami )
- keď nie je žiadna ťažná sila, vlečné lano je povolené ( napr. v
prípade keď pilot predvída krízu a chce sa vypnúť skôr ako sa
lano znovu napne )
musí byť dosiahnuteľný v každej možnej situácii ! Vyskúšaj to s
každým novým typom na zemi.

V Maďarsku to znamená, že :
- aktivované zariadenie musí byť na tele pilota, alebo pripevnené
k postroju pilota ZK a nikdy nie na ZK
- zvláštne AV vypínacie zariadenia sú odporúčané
- hriadeľové vypínače na hrudi sú povolené, brušné vypínače nie

- Vypínacie zariadenie upevnené ku kostre ZK a aktivované rukou
na hrazde ZK je zakázané

Vypínací mechanizmus na UL musí pracovať :
- pri lineárnej sile každého smeru z polpriestoru za vrtuľou
- pri každej lineárnej sile veľkosti 0 až 2000 N.
Mechanizmus sledujúci automaticky smer lin. sily je dôrazne
odporúčaný. Vlečné lietadlo aj ZK sú obyčajne používané viacerými
osobami. O správnom vypnutí v núdzi je záväzné inštruovať každého
možného pilota o spôsobe aktivácie, hoci štandartizácia v blízkej
budúcnosti je nutná.

12. Postroj
musí byť upevnený za pilotovým chrbtom. Ináč by vlečné lano
zatiahlo pred neho zatiaľ čo sa pilot rozbieha a vypnutie by sa
mohlo stať nedosiahnuteľným. Všeobecne taký problém nie je s
postrojmi POD, častejšie sa to stáva s postrojmi typu zástera.
Riadenie v aerovleku presný a silný impulz od pilota ZK. Ak
je pilot zavesený príliš vysoko, nemôže to vykonávať efektívne.
Pilotovo brucho alebo jeho padák nesmie byť vyššie ako 10 cm nad
madlom hrazdy. Skontrolujte si to kým poletíte !



13. Vlečné lano
by malo byť dlhé 40 až 60 m pre lietanie v termike, pre tréning
môže byť dlhšie. Na oboch koncoch vlečného lana musí byť trhacia
poistka s trhacou silou max. 1000 N. ( Na oboch koncoch pretože,
ak sa vlečné lano zachytí o niektorú časť lietadla pomôže len
efektívna trhacia poistka !)
Pri vypnutí malý padák v strede lana zabráni jeho vystreleniu
do kruhu vrtule. Padák rozdeľuje lano na dve sekcie, zadná časť
musí byť ťažšia ( aby nebol unášaný vetrom do trapézy ZK s
možnosťou uviaznutia tam ).V porovnaní s touto krízovou udalosťou
je pevnosť lana ( ktorá podľa predpisov musí byť väčšia oko 2000
N ) len druhoradou otázkou.
Dobrou prevenciou akýmkoľvek ťažkostiam s vlečným lanom alebo
stratou prístrojov je silne doporučované mať madlo hrazdy čisté,
t.j. upevniť kompas, vário, mapník na trapézy a nie na madlo.

1.4 Zrkadlo
Všetky popisované "AV štartovacie techniky" popisujú použitie
zrkadla na UL. Dobré zrkadlo je trochu konvexné a je namontované
na nosovú trubku UL alebo na trapézy krídla UL.
Pilot musí byť schopný pozorovať :
- rozbeh pri štarte a odpútanie sa od zeme spojite
- let ZK symetricky
- pohyb ostatných lietajúcich objektov ak je to nutné
Vzhľadom na to, že poloha UL sa značne mení v okamžiku odpútania
sa od zeme, zrkadlo musí byť :
- dostatočne konvexné aby zobrazilo veľký priestor, v tomto
prípade môže byť obraz ZK v zrkadle príliš malý, alebo
- ploché ale nastaviteľné , v tomto prípade je okamžik nastavenia
práve v okamžiku priamo nasledujúcom po odpútaní.
V závislosti od polohy bodu upevnenia vlečného lana ( všeobecne v
blízkosti osi hriadeľa vrtule ) riadiace sily UL informujú pilota
UL o polohe ZK. Toto "cítenie ZK" musí byť už naučené, keď sa
trénujú noví piloti UL na vlekanie pri modelovaných limitných
polohách ZK, dorovnávaním, tak aby bol držaný stále v zrkadle.

2. Štart
Piloti ZK pozor ! Sú dva body upevnenia, jeden je vypínač, druhý
je karabína. Prvá musí byť zapnutá vždy karabína ! Výmena môže
byť osudná (keď pilot zabudne zapnúť karabínu ) !
Po štarte UL pilot ZK musí bežať a držať lano stredne
napnuté. Týmto spôsobom štart sa stáva podobným ako štart z
kopca. Často sa stáva , že skúsení navijákoví piloti, keď skúšajú
svoje prvé AV štarty, začnú bežať len pri veľkej sile v lane. To
je špatné. Týmto spôsobom môžu roztrhnúť poistku na lane.
Pred štartom musí pilot UL presne pozorovať signalizátora.
Teraz nie je schopný kontrolovať celý vzdušný priestor, pretože
pozerá zo sedadla a krídlo UL pokrýva veľkú časť oblohy. Pohľad
späť cez zrkadlo alebo vyklonenie von zo sedadla a otočenie
dozadu nie je dostatočné. Najprv čaká na signál ŠTART, len potom
sa môže otočiť k zrkadlu.
Po tom, čo dostane signál ŠTART musí dať pilot UL plný plyn !
Nemôže sa hrať s palivom, musí akcelerovať s odtlačenou hrazdou a
plným plynom.
Po odlepení od zeme musí pilot ZK vystúpať trochu nad UL
(3-4 m) za účelom dostať sa mimo vrtuľový vír. UL musí držať
konštantnú rýchlosť a stúpanie, takže musí letieť pozdĺž priamej
časti dráhy. To znamená, že hneď po odpútaní sa od zeme predvídať
podľa ťahu v riadení rýchlosť stúpania a tak ochrániť pilota ZK
od vrtuľového víru a príliš nízkeho letu (gradient vetra !).
Pravdepodobnosť skoku UL zosilnením vetra (gradient vetra !),
tak štart vo vetre vyžaduje väčšie a rýchlejšie riadiace pohyby.
Ak UL poskočí vyššie, pilot ZK by mal a niekedy musí odtlačiť na
plnú dôžku rúk. Nemal by sa obávať veľkosti odtlačenia, sila v
lane predíde strate rýchlosti. To isté sa stane pri prelete cez
silnú termiku.
Pri štarte z miesta v teréne, kde nie sú k dispozícii žiadni
signalizátori, je treba sledovať nasledovný postup :
- UL zhodí lano, obletí malý okruh, pristane a zaparkuje na dĺžku
lana od ZK
- UL pilot upevní predný koniec lana na vypínač UL a pešo ide so
zadným koncom lana kým ho nenapne
- pilot ZK si stane k zadnému koncu lana s klzákom, zapnutou
karabínou, skúškou závesu, pripne lano do svojho vypinača,
potom
- zaparkuje ZK na hrazdu (na kolesá !) a čaká s nosom krídla
slabo sklopeným
- UL pilot ide späť, nastaví UL do štartovacej pozície, potom
naštartuje motor

- pilot ZK roluje späť kým nie je celé lano napnuté s nosom stále
sklopeným, potom jedným pohybom zodvihne ZK a zaujme
štartovaciu polohu s nosom ZK slabo nahor.
Pre pilota UL znamená ZK v štartovacej polohe signál ŠTART. V
núdzi pilot ZK nemôže položiť krídlo na zem bez predchádzajúceho
vypnutia ! Ak sa to stane celý postup sa musí opakovať od
začiatku.

3.Priame vlekanie
Držať rovnomerné stúpanie, alebo letieť v jednej úrovni koncepcia
A musí byť dodržaná, tak že :
A. UL pilot by mal použiť konštantný plyn a ak je to nutné,
korigovať len pohybom hrazdy. Pri prelete termikou musí pilot UL
pritiahnuť a vrátiť hrazdu späť keď ZK dosiahne tú istú termiku.
Čas medzi týmito riadiacimi pohybmi je 4 až 6 sek. , závisí od
dĺžky vlečného lana ( 40 až 60 m ). Pri prelete opadaním platí
opačný postup.
Pri priamom vlekaní by pilot ZK mal sledovať koncepciu B,
t.j. musí :
B."Držať vrchol antény UL na horizonte !" Prakticky to znamená
základnú vzájomnú polohu dvoch lietadiel, v ktorej je ZK trochu
nad UL. Táto poloha je pohodlná pre pilota ZK s vypínačom
upevneným v úrovni pliec a vhodná aj pre UL pilota, pretože takto
vidí ZK v strede zrkadla. Hoci ZK môže využiť veľký priestor,
tento je obmedzený približne +/- 30 st. uhlom vlečného lana v
porovnaní so základnou polohou.
Prakticky :
- v najvyššej polohe ZK, pilot UL vidí v zrkadle ZK práve sa
strácať nad plachtou ( odtokovou hranou ) a v tom istom čase
pilot ZK vidí zrkadlo strácajúce sa pod plachtou UL
- v najnižšej polohe sa musí pilot ZK prebíjať vrtuľovým vírom,
čo nemusí vidieť pilot UL, pretože väčšinou je ZK v tejto
situácii už mimo zrkadla
Hoci pre ZK je ľahkou úlohou sledovať UL, napriek tomu
koncepcia C musí byť dodržaná, ak :
C. Základnou povinnosťou pilotov ZK je robiť korekcie za účelom
zachovania základnej vzájomnej polohy medzi UL a ZK.
Hoci pilot ZK nemá žiadnu možnosť informovať UL o existujúcich
ťažkostiach ZK :
- letí stále príliš vysoko, znamená automaticky pre UL, že
rýchlosť je príliš vysoká
- letí stále príliš nízko, znamená automaticky pre UL, že
rýchlosť je príliš nízka.
Okrem toho sú typické chyby, na ktoré musí reagovať UL pri
rovnomernom lete polohou hrazdy :
- odtlačená ( starý typ ZK, s malou rýchlosťou )
- pritiahnutá (moderný ZK, s veľkou rýchlosťou )
Aby to nebolo únavné doporučuje sa zosúladiť rýchlostné
charakteristiky oboch lietadiel už na zemi.
Napriek tomu sa niektoré typické chyby vyskytujú pravidelne:

(i) Nie príliš ľahká váha pilota ZL s nie príliš veľkým krídlom,
vyžaduje vždy nie príliš rýchly UL. V tomto prípade pilot ZK musí
vedieť, že tejto situácii môže predísť len pritiahnutím hrazdy na
začiatku stúpania pod koleno tak, že riadiaci pohyb musí byť
silné trhnutie preventívnej povahy.
Proti koncepcii C. ak ZK zmizne v zrkadle nahor, skúsený
pilot UL by mal dať viac plynu ( ak má nejakú rezervu ) a súčasne
musí odtlačiť hrazdu a držať takto hrazdu pokiaľ sa ZK neobjaví
opäť v zrkadle. Vlekací pilot začiatočník by mal len riadiť.

(ii) Dobrý pilot s nie príliš malým krídlom, za nie príliš veľkým
UL klesá vždy do vrtuľového víru. Pilot ZK musí vedieť čo je
horizont. Teraz si on musí uvedomiť, že správna pozícia vlečného
lana nemôže byť definovaná pozorovaním jediného bodu v priestore,
ktorým je len UL. Vzdialená línia, ktorou je horizont, môže byť
referenčnoou v priestore, ktorá pomáha určiť správne polohu.
Pilot UL môže urobiť to, že jednou rukou ukáže nahor bez
mávania, alebo pohybuje rukou dole.

(iii) Zdanlivo dobrý ZK urobí nasledovné korekcie smeru ako
výsledok yaw-kmitov.
Ak je ZK smerove stabilný, potom pilot ZK musí vedieť, že je
to on sám, kto vytvára kmity. Riešením na ukončenie týchto kmitov
za vrtuľou, ak je v priamke za UL, môže byť nerobiť nič, pokiaľ
sa nové korekcie nestanú skutočne aktuálnymi.
Smerove nestabilný klzák, ktorý je :
- nevyladený tak, že nemôže letieť bez riadenia dlhšie ako 30
sekúnd, alebo
- príliš citlivý na stranové riadenie, ktoré nemôže byť
predvídateľné - pri vysokej rýchlosti stranové kmity
musí byť doladený, aby bol :
- aerodynamicky symetrický tak, aby držal smer pri voľnom lete,
alebo
- menej citlivý na stranové riadenie, zväčšenim kladného V
vzopätia povolením napináka, spír alebo plachty.

(iv) UL pilot uberie plyn, keď je ZK približne na maximálnom
stúpaní. UL pilot musí vedieť, že plyn v jeho prípade má vplyv
len na rozsah stúpania, nie na rýchlosť. Ubratie plynu pri
maximálnom stúpaní je úplne opodstatnené a vedie len k zníženiu
možnosti odtrhnutia. Na vysvetlenie pozri (i).

(v) UL má robiť stranové korekcie bez akéhokoľvek zväčšenia
stranových oscilácií. UL pilot musí vedieť, že je to on kto musí
krotiť svoje emócie. Vysvetlením je koncepcia C. Áno on/ona musí
pozorovať ZK v zrkadle a musí ho umiestniť do správneho miesta
(nad horizont) pritiahnutím alebo odtlačením. Môže byť pokušením
prevziať povinnosti za ZK a neurobiť nič, nie je vždy ľahké, hoci
prílišná usilovnosť vedie k odtrhnutiu bez vážnych príčin (napr.
silný termický poryv) a obaja piloti robia súčasne korekcie
smerujúce k zvýšeniu amplitúdy.

4. Točenie

Teoreticky je točenie v poriadku ak ZK sleduje UL pozdĺž kružnice
vytvorenej UL. V tejto polohe nos ZK smeruje za UL ( približne na
jeho vonkajší wingtip ). Môžu nastať dve rôzne situácie :
- ak nos ZK smeruje ďaleko za UL, ZK je potom "von" a letí po
väčšom kruhu oko UL,
- ak nos ZK smeruje na UL alebo trochu pred UL, potom je ZK vo
vnútri a letí po menšom kruhu ako UL.
Tieto rôzne situácie nie sú vyslovene chybou, obe môžu byť
využité ak je dodržaná poloha voči horizontu. Napríklad pre
pomalý ZK letiaci vo vnútri kruhu je to určite pohodlné ! Hoci
je to pilot ZK kto má povinnosť robiť korekcie, ale v prípade, že
pilot ZK je stále von a zápasí so svojou rýchlosťou, potom mu
môže pomôcť pilot UL zväčšením kruhu a opäť utiahnutím zatáčky
len potom čo je ZK s ním v priamke.
Náklon v točení určuje UL, hoci prípustný náklon závisí od
dĺžky vlečného lana. S dlhým tréningovým lanom je povolený len
plytký uhol náklonu ( 5 - 10 st.), s krátkym termickým lanom je
možný strmý náklon ( 20 - 30 st.). Ale UL by nikdy nemal robiť
rýchle strmé kruhy, pretože vo vlečnom lane sa môže uvoľniť ťah a
UL môže zachytiť lano o ZK !
Poľovačka na stupáky pozostáva zo série za sebou
nasledujúcich 360-tok s uhlom náklonu meneným UL pilotom podľa
povahy stúpania. Úloha 7/4 je niečo podobné, UL pilot ( v tomto
prípade inštruktor ) imituje skutočnú situáciu s úmyselnou zmenou
náklonu a rýchlosti, dĺžky a počtu kruhov. Otestovať šikovnosť ZK
vlekaného pilota je najlepšie ísť do skutočných termických
podmienok, hoci skúsený skúšajúci to môže imitovať skutočným
krúžením a v Maďarsku môže byť tento druh imitovanej skúšky
akceptovaný pre ZK vlekaných pilotov.

5. Vypnutie

Pravidlá ( kapitola 6 ) definuje jasne kedy sa treba vypnúť a ako
to urobiť. Hoci sa zdôrazňuje že :
- signál UL pilota v prípade že nemôže byť spozorovaný pilotom
ZK.
- pilot ZK sa môže vypnúť hocikedy, ak neohrozí ostatných, hoci
UL pilot je oprávnený dostať ZK do takej situácie
- Hlučné vario alebo ak vario ukazuje stúpanie viac než 4 m/s je
príznakom termiky. Je to čas keď sa treba vypnúť, iba ak v
súťaži sa chce ZK vytiahnuť vyššie, najmä ak ostatné klzáky
ukazujú stupák. Nechať sa pripustiť k nim je v tomto prípade
ľahšie !

6. Vyučovanie

Pokroky pilota ZK na ceste stať sa "ZK vlekaným pilotom"
naznačuje stále sa znižujúci počet odtrhnutí vzhľadom na počet
aerovlekov. Nezávisle od preukazu "UL vlekací pilot", UL pilot
môže povedať "Áno som skutočný vlekací pilot", ak väčšina pilotov
ZK povie : "Áno on/ona ma vliekol, ja sa mu nevyhýbam". V
Maďarsku sa on/ona môže stať "AV inštruktorom" po absolvovaní
výcviku na oboch koncoch vlekacieho lana.
AV požiadavky na výcvik ! Ak je na jednom konci lana nováčik,
najlepšie je, ak je na druhom konci lana AV inštruktor. Hoci
inštruktor môže pozorovať výcvik zo zeme, v tom prípade ale musí
byť na jednom z koncov lana skúsený pilot a na druhom môže byť
nováčik. Obsadenie oboch koncov lana pilotmi bez skúseností a
výcviku môže zapríčiniť len ťažkosti pri najefektívnejšej metóde
ako dostať do vzduchu ZK.

Užívateľov profilový obrázok
jaro
Príspevky: 4200
Dátum registrácie: Št Sep 20, 2007 12:39 pm
Bydlisko: Prešov
Kontaktovať užívateľa:

Vlekanie ZK

Príspevok od užívateľa jaro »

Pre info:
Vykonávame vlekanie toho času na letisku Nitra.
Od roku 2017 máme jedneho vlekacieho pilota Miloša Paliatku s MZK a inštruktora Jara Sojku. Naviac je k dispozícii Miro Pavelka ktorý má najviac štartov v aerovleku. Robíme aj na jeho inštruktorských papieroch.
V našich predpisoch sú spracované všetky potrebné podmienky pre vlekanie. Naviac, vytvárame si metodiku kde sumarizujeme naše skúsenosti a podľa tej sa aj riadime v priebehu letového dňa. Najviac rozdielov v metodike je v signalizácii.
Máme odskúšané trhacie poistky pre ľahších aj pre ťažších pilotov.
Používame pákové vypínače a upnutie do postroja alebo cez lano dvojitý úväz.
Pre úplných začiatočníkov máme k dispozícii kýlový stabilizátor, letecká rádiostanica, krúžky, trhačky, pákový vypínač.
MZK letí 70-80 km/hod. Krátkodobo aj pod 70.
Pred samotným výcvikom je adept povinný absolovať teoretickú prípravu s vypísaním Osobného listu pilota.
Kvalifikácia vleky sa udeľuje po zvládnutí letov v termických podmienkach.

MilanNR
Príspevky: 699
Dátum registrácie: Št Aug 23, 2012 6:00 pm
Bydlisko: Nitra

Re: Vlekanie ZK

Príspevok od užívateľa MilanNR »

Dnes ja Miro Martin a vlekár Miloš pokračukeme vo výcviku aerovlekov. Vleky v poradí 6.7.9. Čakáme do 18:00 kým sa termika vytraťí. Trenujeme vzlety najskôr na nižšej rýchlosti potom Miloš pridá. Dostávame sa v niektorých momentoch aj cez 80 kmh. Vg je teraz permanentne na 1/2. Vlekanie na menšej rýchlosti bez termiky je uplna brnkačka no už pri vyššej je to viac namáhave na ruky a namáhavé na drzanie sa v správnej polohe za trojkolkou. Všetky zadané úlohy sme splnili na jednotku. T.j príprava - technika - vzlet - let - pristátie.Dnešné vleky sme ukončili pristátim v mojej dedine čo bol môj sen odkedy som začal lietat na rogale :D
Chlapy neváhajte a pripojte sa k nám. Nje je to také strašné ako to vyzerá. Máme drajv máme techniku pravidlá inštruktorov a skúseného vlekára. V podvečerných hodinách sú tie vleky naozaj jednkduché. Mna cakaju este vzlety v termike no verím že s týmto mančaftom to zvládneme do úspešného konca.

Vleku zdar
Wills Wing T2C 144

Užívateľov profilový obrázok
Rebro
Príspevky: 1214
Dátum registrácie: Št Okt 25, 2012 2:49 pm
Bydlisko: Bratislava

Re: Vlekanie ZK

Príspevok od užívateľa Rebro »

Parada Milanko, a to jak ta potom doma vita cela familia je uzasne.
Som zvedavy na tie termicke pokusy.
Monotrike

MilanNR
Príspevky: 699
Dátum registrácie: Št Aug 23, 2012 6:00 pm
Bydlisko: Nitra

Re: Vlekanie ZK

Príspevok od užívateľa MilanNR »

No čakali ma a vítali chlebom a soĺou :-)

https://youtu.be/7LclAlSFJnQ
Wills Wing T2C 144

bohus
Príspevky: 392
Dátum registrácie: Pi Aug 29, 2008 4:52 am
Bydlisko: Slovenska Lupca
Kontaktovať užívateľa:

Re: Vlekanie ZK

Príspevok od užívateľa bohus »

Koľko Vás stojí vlekanie, u maďarov to bolo dosť drahé.

Užívateľov profilový obrázok
eduardo
Príspevky: 2754
Dátum registrácie: St Okt 10, 2007 6:30 pm
Bydlisko: Košice

Re: Vlekanie ZK

Príspevok od užívateľa eduardo »

Paráda Milankóóóóó´!!!

Užívateľov profilový obrázok
jaro
Príspevky: 4200
Dátum registrácie: Št Sep 20, 2007 12:39 pm
Bydlisko: Prešov
Kontaktovať užívateľa:

Vlekanie ZK

Príspevok od užívateľa jaro »

Na budúci týždeň, 29.-30.6. planujeme nejaký malý kemp v Nitre na letisku. Budu tam motoraci a hadam aj lepšie počasie.
Cieľom je urobiť papiere ľuďom čo už majú skúsenosť a prípadne večer riešiť aj nových začiatočníkov.
Dajte vedieť.

MilanNR
Príspevky: 699
Dátum registrácie: Št Aug 23, 2012 6:00 pm
Bydlisko: Nitra

Re: Vlekanie ZK

Príspevok od užívateľa MilanNR »

Ja mám v tento výkend službu v práci. Vzhladom na dovolenkové obdobie musím asi potiahnuť za kolegov. Nvm skúsim dačo poriešiť no skôr to vidím bleďe a do práce sa tiež teším. Mám velký problém v živote keď ta praca a hobby bavia navzájom. To je tažšie ako mať frajerku boha....... Inak pondelok 24.6 vyzerá luxusne
Wills Wing T2C 144

Užívateľov profilový obrázok
jaro
Príspevky: 4200
Dátum registrácie: Št Sep 20, 2007 12:39 pm
Bydlisko: Prešov
Kontaktovať užívateľa:

Re: Vlekanie ZK

Príspevok od užívateľa jaro »

Ráno cestujem do NR, je tam zlet motorákov s prísľubom nejakých vlekov. Meškám asi hodinu, rozkladám a stretávam Petra Suchánka s peknou frajerkou. Tá Amerika má dočo do seba :-)
Mirko sa chystá a ťahať ná bude Peter z Moravy. Vietor sa nám toč kolmo na dráhu, nakoniec to Miro "rozbieha" na JZ. Chytá sa nad letiskom.
Ja sa presuvam na doline ale vietor prifukouje od SZ. ľahám a poo prvom zábere sa mi trhá poistky. Mením za bielu, moju hmotnosť.
Vlek je OK, kus som poladil a inak riadil. Stále cítim nedostatok tréningov, veľmi lietam výškovo. V 650 m sa vypínam a hľadám stúpania. Vyvolívam Mira a nič. Zase sme ofline. Pri Janíkovciach dotáčam 1800 m a vidím Mira. Volím let na sever na kopce kde sú vatičky. Tie dávajú. Mira strácam, napočuť ho ani nevidieť. Na Žibrici som skoro skrachoval ale vrátil som sa pod mrak a dostupal výšku. Letím pozrieť Milánka, jeho veľkú strechu. Už to dobre funguje aj keď sa potratili mraky.Naťahujem rameno na juhovýchod, mohol som aj ďalej ale emám pípnutý bod v cieli tak si netrúfam riskovať dolet v tomto úúúúrodnom kraji, kraji kukurice, repky a žita.
Dolietam v pohode a handrkujem sa s vetroňárom o poradie na finále. Miro to zdola umravňuje a ja pristávam pri kempe "na pána". Darmo, tomu krídlu to netreba kaziť.
Kus ma mrzí že sme nedali to Komárno. Bude na budúce.

https://www.xcontest.org/world/en/fligh ... 2019/11:24

miro
Príspevky: 851
Dátum registrácie: Ne Apr 06, 2008 7:28 pm
Bydlisko: Hlohovec
Kontaktovať užívateľa:

Re: Vlekanie ZK

Príspevok od užívateľa miro »


Užívateľov profilový obrázok
jaro
Príspevky: 4200
Dátum registrácie: Št Sep 20, 2007 12:39 pm
Bydlisko: Prešov
Kontaktovať užívateľa:

Re: Vlekanie ZK

Príspevok od užívateľa jaro »

Od Bertolda som dostal odpoveď ku vlekaciemu kempu koncom júna.

Hallo Jaro,
es ist noch nicht sicher ob die Schleppwoche statt findet, wegen Corona u. Wetter.
Wir entscheiden am Wochenende.
Die Schleppwoche findet zum 4. mal statt.
Ort: Flugplatz 78176 Blumberg Deutschland
Wann: 20.06.-28.06.
Übernachtung: Camping am Flugplatz, evtl. Schlaflager am flugplatz, oder Pension/Hotel in Blumberg
Schleppflugzeug: Dragonfly
Hast Du noch Fragen? Möchtest du gerne kommen?
Lass es mich wissen.
Schöne Grüße
Bertold

Hier noch 2 mails der Vergangenheit:
Liebe Fliegerfreunde,
die Zeichen für unsere Schleppwoche (20.06.-28.06.2020) stehen nicht so schlecht.
Wie ich der heutigen Tagespresse entnehmen konnte wird die Schweiz zum 15.06. die Grenzen öffnen und das Campieren für nicht autarke Camper auf Campingplätzen in Deutschland soll ab dem 29.05. gestatte werden.
Ich denke und hoffe, dass die liberalen Niederländer die Grenzöffnung ähnlich handhaben werden wie die Schweizer.
Ich weiß, es ist alles nur sehr wage planbar. Dennoch würden es die Organisatoren, das Schleppteam und die Luftsportgruppe Blumberg begrüßen, wenn alle Piloten die mit dem Gedanken spielen zu kommen mir kurz bescheid geben.
Gerne dürft ihr diese Info weiterleiten an Fliegerkollegen, Clubs....... ich bitte sogar darum. Es wäre schön, wenn viele Piloten kommen damit sich der Aufwand für Annet und Bernhard lohnt.
Bitte meldet euch unverbindlich bei mir an! bertold@t-online.de
Ich kommen voraussichtlich
Name Vorname von bis Camping am Flugplatz?

Vielen Dank fürs Anmelden und Weiterleiten der Email.

Liebe Freunde der freien Fliegerei,
leider ist unsere Fliegerei zur Zeit nicht mehr ganz so frei wie wir das gewohnt sind. Aber es kommen sicher auch wieder andere Zeiten.
Sollte das der Fall bis 20.Juni sein, wird wieder eine UL-Schleppwoche stattfinden.
Annet hat es geschafft einen Piloten und ein ein Flugzeug zu organisieren, und sie würde gerne von 20.6. bis 28.6. auf dem Flugplatz Blumberg eine Schleppwoche durchführen.
Die Luftsportgruppe Blumberg heißt uns wieder herzlich willkommen. Auch kurzfristig. Noch sind unsere Fliegerfreunde in Blumberg gegroundet, da die Schweizer nicht ausreisen dürfen.
Die Grenzöffnung ist das Haupthandicap. Ohne Annet und ohne die Schweizer Vereinsmitglieder der Luftsportgruppe kann die Schleppwoche nicht stattfinden. Hoffen wir, dass die Grenzen bald geöffnet werden.
Dies als Vorabinformation, in der Hoffnung, dass sich die Lage weiter normalisiert.
Vielen Dank an die Luftsportgruppe Blumberg und an Annet und den UL-Piloten, dass ihr uns das wieder möglich machen wollt.
Schöne Grüße, happy landings
Bertold

Napísať odpoveď