Zmena sirky pasma z 25kHz na 8,33 kHz

Veci a zariadenia ktoré použí­vame na lietanie, diskusia o počasí, aerodynamike a predpisoch
Laco
Príspevky: 2259
Dátum registrácie: Po Sep 24, 2007 5:35 pm
Bydlisko: Košice

Re: Kniha navstev

Príspevok od užívateľa Laco »

Luskam ten internet... zjavne Jaro o tom vie vac ako ja :?

Zdroj wikipedia:
The audio quality in the airband is limited by the RF bandwidth used. In the newer channel spacing scheme, the largest bandwidth of an airband channel might be limited to 8.33 kHz, so the highest possible audio frequency is 4.165 kHz.[16] In the 25 kHz channel spacing scheme, an upper audio frequency of 12.5 kHz would be theoretically possible.[16] However, most airband voice transmissions never actually reach these limits. Usually, the whole transmission is contained within a 6 kHz to 8 kHz bandwidth, corresponding to an upper audio frequency of 3 kHz to 4 kHz.[16] This frequency, while low compared to the top of the human hearing range, is sufficient to convey speech. Different aircraft, control towers and other users transmit with different bandwidths and audio characteristics.

Užívateľov profilový obrázok
jaro
Príspevky: 4200
Dátum registrácie: Št Sep 20, 2007 12:39 pm
Bydlisko: Prešov
Kontaktovať užívateľa:

Re: Kniha navstev

Príspevok od užívateľa jaro »

Laco, toto si popísal šírku pásma nie kanálové odstupy. Tak ako sme to včera prebrali.
Tu dávam foto z manualu A6/24. ked si to poštudujeme vidno krásne rozdiely.
Tá pravá tabuľka to vysvetľuje. berte ale základ v tom že rádio sa nastaví bud na jeden alebo na druhý odstup. Oba dohromady namôžu byť.
Preto pravá tabulka ukazuje že pri 8,33 budem vysielať rovnakú frekvenciu ale na displeji bude zobrazované pre dva nastavenia aj dva rúzne čísla. Toto vysvetľuje to že frekvenčné pásmo bude rozdelené sekvenčne po 8,33 kHz a nebude existovať na násobkoch blízkych 25 kHz zaokrúhľovanie. Tým sa to pre nás skomplikovalo a systém nás núti kupovať nové zariadenia. Ale až potom to bude naozaj fungovať a nebudú konflikty.
Prílohy
tabulka nastavenia frekvencie 833-25.JPG

Užívateľov profilový obrázok
jaro
Príspevky: 4200
Dátum registrácie: Št Sep 20, 2007 12:39 pm
Bydlisko: Prešov
Kontaktovať užívateľa:

Re: Kniha navstev

Príspevok od užívateľa jaro »

Urobil som si prepočty porovnania zhody frekvencii.
priamo zhoda frekvencie medzi 118 až 136 MHz nenastane. Po asi 0,5 MHz dochádza ku priblíženiu frekvencii s rozdielom menším ako 400 Hz (3-4 frekvencie) čo by teoreticky ešte mohlo zabrať na nejaké počutie pri ešte vyššom výkone. Je to ale len v polohe teorie muselo by sa to realne odskúšať.
Teda ak nevyhlásia to že sa to na 25 kHz násobkoch nebude zaokrúhľovať a podľa tabuľky frekvencii toto nehrozí, dôjde ku prideleniu noveho kmitočtu (kanálu) každému pôvodnému kmitočtu na letisku na TWR, Infe a podobne. A riadne sa dohovoríme len s novým rádiom.
A staré rádia použijeme tak akurát pod kopcom na pokec o počasí.
Iba ak sa Mišo napichne na číp v A15ke a preprogramuje ho ako to pôjde.
A prečo to tak urobili? Asi preto lebo ked kompjutru v radiu dajú krok ladenia 8,33 treba len zaokrúhliť displej a nič iného netreba riešiť. Úradníci si predsa za stolom poradia s tabulkami a pridelením nových kanálov pre letiská. Aspoň majú robotu. A fyzikálne je to najlepšia voľba.

Ešte ku Lacovej poznámke. Aj A15 aj A24/A6 majú definovanú rovnakú šírku prenosového pásma (kanálu) 7,5 kHz / 6 dB a 25 kHz / 60 dB
- úroveň 3 db sa používa pri výkonovom porovnávaní teda 10*log P2/P1
- úroveň 6 dB sa používa pri napäťovom porovnávaní teda 20*log U2/U1
Výsledok je vzhľadom na matematický aparát rovnaký.
Tak si to môžeš porovnať čo sa stane, koľko parazitného výkonu sa ti dostane do susedného kanálu. Proste málo ale aj tak sa to nerobí lebo matematika je jedno a parametre sériového obvodu z Číny môžu byť druhé. A práve na toto sú dobrí tí súdruhovia v kancelárii aby si s tým poradili.
Teda výsledkom našej družnej debaty zo včera je že bez "nich" si proste nemôôôôôžeme poradiť. :-)

Napísať odpoveď