Tlaky QNH a použitie v našich pristrojoch

Veci a zariadenia ktoré použí­vame na lietanie, diskusia o počasí, aerodynamike a predpisoch
Užívateľov profilový obrázok
jaro
Príspevky: 4200
Dátum registrácie: Št Sep 20, 2007 12:39 pm
Bydlisko: Prešov
Kontaktovať užívateľa:

Tlaky QNH a použitie v našich pristrojoch

Príspevok od užívateľa jaro »

Môj príspevok nie je myslený ako filozofovanie nad problémom. Je to skôr popis poznania a možného použitia. AJ pre ostatných. Tuto moju uvahu a tiež experimenty s prístrojom vyvolala včerajšia debata s Edmondom o údajoch tlaku pri poskytovaní info z letiska.
Priznám sa že aj keď mi je jasny mechanizmus použitia v aeroplánoch s klasickým budíkom, použitie v našich prístrojoch som si nevedel predstaviť.
:arrow: :idea:
Mam Digilfy Cartesio s troma výškomermi A1, A2, A3. Výškomery A2 a A3 sa dajú z klávesnice vynulovať. Používam v podstate jeden pre nastavenie výšky štartu a druhy pre nastavenie výšky pristatia. Treba sa sústrediť na výpočet prevýšenia nad budúcim cieĽom, pri používaní našich OB s údajom dekadickej výšky je to v celku jednoduché.
Keďže lietam podĽa výšky QNH (výška nad úrovňou mora) ten A2 v podstate nevyužívam, občas na sledovanie výšky v slabých a mizerných stúpakoch.
Výškomery A1,2,3 sa nastavujú na zemi v setupe posunutím na správnu požadovanú výšku.
Na základnom displeji si viem zaroveň aj zobraziť aktuálny tlak v mieste kde sa nachádzam (QFE).
A všetko funguje teda takto. Prístroj ma vlastne absolútny výškomer ktorým sa zobrazuje tlaková výška a prispôsobuje sa nastavením v setupe podĽa aktuálnej výšky. Alebo naopak, nastavením aktuálneho oblastného tlaku sa vyskočením zo setupu zobrazí správna nadmorská výška a aktualny baro tlak. Je to urobené tak že vždy funguje len jedna premenná, teda naše výškomery sú kalibrované na štandardnú atmosféru.
Výškomery A2,3 sú len odvodením A1 so samostatným zobrazením.
Dajú sa vlastne využiť aj tak že si na A2 nastavím inú cieĽovu polohu s iným QNH tlakom podĽa metaru a na A3 zase inú polohu s iným tlakom. A môžem cestovať. Po nahláseni alebo vstupe do iného teritoria môžem zmeniť oblastný tlak prepnutím výškomeru. V prípade cesty bezmotorovým rogalom tato voĽba zrejme odpadá.
Praktické použitie je asi takéto. Na kopci si zavolám Edovi ten mi dá aktuálny oblastný tlak, nastavím A1 a viem ako som vysoko. Alebo podĽa GPS, respektíve mapy a vrstevníc terénu určím nadmorskú výšku a tú nastavím. :) Také Ľahké. A môžem fičať do letových hladín.
NiekoĽko čísel. Dnes o 13:00 som si podĽa Metaru zistil že na Slovensku bol na letiskách tlak od 1017 do 1024 hPa. Vo výške to znamenalo rozdiel 55 m. Pre naše pristátia a lietanie to nie je veĽa, ale napríklad tento prístroj vie navigovať do cieĽa s metrovou presnosťou, prakticky je nastavená rezerva 20 m a pokiaĽ by niekto bol taký dobrý a presný mohlo by mu to chýbať.
:lol: Teda je stále dobré lietať aj hlavou. :lol:
Som rád že som sa aj napriek včerajšiemu náročnému dňu, dnes toĽko venoval lietaniu.

Napísať odpoveď