Strana 1 z 1

Rotor pre zalozak

Napísané: So Feb 21, 2009 8:34 pm
od užívateľa matoZA
Nazdar. Chcel by som sa opytat na nazory a skusenosti (budem prekvapeny ak sa niekto so skusenostami najde) ohladom rotora na zalozak. Info o co ide najdete na http://www.finsterwalder-charly.de/html ... ung_hg.php
Mate to niekto nainstalovane?
Dakujem 8)

Napísané: So Feb 21, 2009 8:59 pm
od užívateľa jaro
tak sa skusim pridat. :lol:
Urcite z pohladu funkcnosti je to super vec. Nevahaj.
Ale,... posledne debaty aj na ceskom fore su strasne orientovane na problemy za letu, zachranu, padaky, tumble a tuky. Pripada mi to ako by sme sa vsetci chceli stat kaskadermi. POdstatné je lietat tak aby si to nepotreboval. V kazdom prípade treba investovať do takychto veci, ide predsa o zivot a budes to pouzivať dost rokov. Potom budes na krídle spokojnejsie spekulovat kade letiet a nie ako. :lol:

Napísané: Ne Feb 22, 2009 12:31 am
od užívateľa pegas
A ja že, načo chce ten Maťo dávať Rotor do padáku - však padák ide do Rotora (Rotor ako značka postroja) :-)

Neviem ako to nazvať po slovensky - snáď: otočná spojka, otočný čap, pivotovacie oko, obrtlík, alebo "rotátor". Ale nie rotor.

V podstate ti je to zbytočné. Uvádzam dôvody prečo nie:
- je to ďalšia komplikácia záchranného systému (čím jednoduchšie, tým spoĽahlivejšie)
- problém s umiestnením (ak je to blízko vrchlíku, je to váha ktorá môže spôsobiť, že kontajner padá rovnako rýchlo ako ty, a padák sa ti neotvorí)
- skoro všetky otvorenia padáku sú v malých výškach, takže sa padák nestihne zakrútiť
- lepšia voĽba je dostatočne veĽký padák - ten ťa spomalí natoĽko, že rogalo nemá dostatok vztlaku na zakrútenie šnúr padáku

Napísané: Ne Feb 22, 2009 9:33 am
od užívateľa matoZA
pegas napísal:Neviem ako to nazvať po slovensky - snáď: otočná spojka, otočný čap, pivotovacie oko, obrtlík, alebo "rotátor". Ale nie rotor.
Hehe, cakal som, ze sa pustis do terminologie Gaspi, preto som Ti nechal cely priestor a nazov som prebral priamo z nemciny ;) Rotator sa mi zda najlepsi (v ramci toho, aby sme nevymyslali nieco co sa moc lisi od medzinarodnych vyrazov).

pegas napísal: - je to ďalšia komplikácia záchranného systému (čím jednoduchšie, tým spoĽahlivejšie)
Suhlasim, aj ked rotator tiez nie je extremne zlozite zariadenie, prave naopak. Komplikovanost systemu to vsak zvysuje to mas pravdu.
pegas napísal:- problém s umiestnením (ak je to blízko vrchlíku, je to váha ktorá môže spôsobiť, že kontajner padá rovnako rýchlo ako ty, a padák sa ti neotvorí)
Tomu nerozumiem :?: Montaz je odporucena hned pod vrchlik.. Ale aky to ma vplyv na rychlost padania kontainera nerozumiem.. (vaha ma vplyv na rychlost padania?) Okrem toho, vaha rotatora je 120g, teda pri beznej vahe zalozaku 2.5kg to je necelych 5%.
pegas napísal:- skoro všetky otvorenia padáku sú v malých výškach, takže sa padák nestihne zakrútiť
Moze byt, no nespoliehal by som sa na to.. co ak motyka vystreli.. prave na 'strielanie z motyky' je zalozak, nie?
pegas napísal:- lepšia voĽba je dostatočne veĽký padák - ten ťa spomalí natoĽko, že rogalo nemá dostatok vztlaku na zakrútenie šnúr padáku
Suhlasim, no tienista stranka velkych padakov je prave pomalsie otvorenie a kedze "skoro všetky otvorenia padáku sú v malých výškach..." nie je velky padak az takou super vyhodou, rovnako plati, ze velky padak = velka hmotnost..

Napísané: Ne Feb 22, 2009 10:38 am
od užívateľa jaro
Dodam jednu skusenosť z otvarania záložáku.
Bolo to v čase 82-83 kedy som aktivne parašutistoval. V ramci uloh výcviku sme mali aj cvicne otvaranie zalozaku. Robi sa to po otvorení hlavného vrchlíku v asi 200 m n ad zemou takto.
Založak maš na bruchu pred sebou, rukami ho chitíš, potiahneš uvolnovač, uchopíš samotný vrchlík a vyhodíš ho smerom do rotacie šikmo hore. Skus sa ale zavesiť a hod bremeno asi 6 kg (hmotnosť vtedajsieho padaka paragana). Ked som akosi vrchlik metol, ten takým salamovým sposobom opísal oblúk a padol podomna. Aj pri opadaní asi 4 m/s. Musel som hodne chvílu bojovať a tahať za šnúry aby som ho dostal do najakeho nepravidelneho tvaru aby sa nafukol. POdarilo sa to ale z tohoto výkonu som bol hodne vyšťavený aj psychicky. Robili sme to v Raznanoch a druhý vrchlík aj pri relativne malom vetre ma stiahol východne ku korytu Torysy a hrozilo že tam skoncim.
Na rogale to vidím tak že pri probleme máme o trocha vacsiu rýchlosť, zvlast pri tumbly. Mozes tam kmitat, rotovat, ... hrozne veci a sus teda popritom chytat a smerovat padak. Z rozprávania jedneho nemenovaneho rogalistu myslim že je treba sa zachytiť o pevnú časť krídla, trapeza kýl, lanká a potom to hadzať. Vidno to na jednom videjku kedy sa aj klzak po zachytení pilota trochu skludnil aj ked uz na chrbte.

Napísané: Ne Feb 22, 2009 10:38 am
od užívateľa belani
Mates naco spekulujes jak Beta s ... ? :) Keby to na zalozke bolo treba tak to tam je...

(vaha ma vplyv na rychlost padania?) - to myslis vazne? :roll:

Napísané: Ne Feb 22, 2009 12:20 pm
od užívateľa pegas
matoZA napísal:Tomu nerozumiem :?: Montaz je odporucena hned pod vrchlik.. Ale aky to ma vplyv na rychlost padania kontainera nerozumiem.. (vaha ma vplyv na rychlost padania?) Okrem toho, vaha rotatora je 120g, teda pri beznej vahe zalozaku 2.5kg to je necelych 5%.
Vplyv vyplýva z toho, že nepadáme vo vákuu, takže na padajúce veci pôsobí okrem gravitačného zrýchlenia aj aerodynamický odpor. A Jarov príklad ukazuje, prečo musí byť padák vyrobený z Ľahkých materiálov. Rotátor môže spôsobiť, že kontajner začne padať pod teba, namiesto aby sa vznášal vedĽa teba a postupne sa rozmotával. (A môj padák váži presne 2 kg, takže 120g navyše je dosť.)
matoZA napísal:Suhlasim, no tienista stranka velkych padakov je prave pomalsie otvorenie a kedze "skoro všetky otvorenia padáku sú v malých výškach..." nie je velky padak az takou super vyhodou, rovnako plati, ze velky padak = velka hmotnost..
Riešením sú nové padáky, ktoré majú rovnaké opadanie ako omnoho väčšie staré padáky. Z tohto pohĽadu je rotátor dobrá vec na starý malý padák. Lepšie je však kúpiť si stredne veĽký moderný padák s nízkym opadaním. Nehrozí ani problém s pomalým otváraním. Viac v tomto článku.

Napísané: Ne Feb 22, 2009 8:30 pm
od užívateľa matoZA
Dakujem moc za reakcie.

Predsa mi neda a aj ked oproti vam som uplny luzer v pocitani a fyzike, musim sa ozvat. Stale si myslim, ze rychlost padania nie je zavisla na hmotnosti.. V siedmej ludovej mi tlacili do hlavy, ze "vé rovnasa gé krát té". Ano plati to vo vakuu a u nas v atmosfere k tomu treba uvazovat s aerodynamickym odporom. Ten vsak zavisi od hustoty vzduchu, tusim kvadratu rychlosti a sucinitela odporu a mozno este cohosi.. ale nespominam si tam na hmotnost.. Tvar kontajnera nejaky rotator asi tazko zmeni, preto myslim ze na rychlost vypadnutia alebo smer to vplyv mat nebude.

Faktom ostava, ze sa clovek pri namontovanom rotatore bude musiet popasovat s 0,12 kg navyse. Priznavam v plnej miere.

Inak Gaspi ten Tvoj clanok som cital uz davnejsie, je dobry.

Napísané: Ne Feb 22, 2009 10:28 pm
od užívateľa pegas
matoZA napísal:Inak Gaspi ten Tvoj clanok som cital uz davnejsie, je dobry.
Ja viem :-). Ale vážne - nechcel som tu znova písať tie isté veci.

K tej rýchlosti:

Ten vzorček "v=g*t" platí iba vo vákuu a keďže je to obyčajná algebra, učí sa to aj na strednej škole.

V atmosfére sa to nedá použiť, lebo gravitácia nevyvoláva zrýchlenie, ale gravitačnú silu a tá (spolu s inými silami - aerodynamickou, ...) vyvoláva zrýchlenie. T.j. musíš použiť rovnicu zmeny hybnosti (2. Newtonov zákon) v podobe diferenciálnej rovnice:
dv/dt=(vsetky_sily)/m
t.j.:
dv/dt=(g*m + X)/m

V prípade vákua ti zmizne aerodynamický odpor "X", a hmotnosť "m" môžeš vykrátiť. Dostaneš teda tú prvú rovnicu (len v diferenciálnej podobe):
dv/dt=g
kde hmotnosť nehrá rolu. Ale v prípade, že tam odpor ostane, rýchlosť mení asymptoticky a závisí na hmotnosti. A rieši sa to numericky.

(Pri Ľahkom telese tvorí aerodynamický odpor nezanedbateĽnú časť celkovej sily a zrýchĽovanie je menšie. A tento pomer sa stupňuje s rýchlosťou - takže zrýchĽovanie je menšie a menšie až napokon pri "terminálnej rýchlosti" je zrýchlenie nulové.)

Napísané: Ne Feb 22, 2009 11:47 pm
od užívateľa belani
Mates podla mna mas pravdu, ten rotator (ci co to je) podla mna nema moc vplyv na vyhodenie zalozaku. Ale stale to pokladam za zbytocnost a hlavne dalsi prvok ktory moze mozno poddat, zamotat sa alebo co -a hlavne preto by som to ja nechcel...

K tej rychlosti "padania": Dufam ze si len robis prdel :!:
Ak nie tak by z teba mal Galilei radost a mozno aj Scott (ci ako sa volal) ktory dokazal Tvoje tvrdenie pokusom, ale na mesiaci!
Nepotrebujes na to ziadne vzorce, ani strednu :D ... Skus urobit pokus na panelaku: kup si dve rovnake :!: vrecka cementu a z jedneho ten cement vysyp ale nafukni ho aby bolo rovnako velke ako to druhe. Potom ich zhod z balkona....

Napísané: Po Feb 23, 2009 11:40 am
od užívateľa Laco
A aj ja si rypnem... Mato, to by si mohol vediet ze G sa pouziva uplne inde ako vo vypoctoch ... :lol: :lol: :lol:

Napísané: Po Feb 23, 2009 9:41 pm
od užívateľa matoZA
Pekne Gaspi! Dostal si ma par rockov naspat, kedy ma matematika zivila (nie ze by som si nou zarabal, ale ked uz nebolo na rozky... muselo sa odvodzovat :D:D:D a to bola nasa jedina obziva). Nevedel som, ze v Cx je aj hmotnost, preto ma to pomylilo ale rozpisane na tej elementarnej urovni to dava zmysel.

Ano Janci, s tym pokusom mas pravdu, no je to extremny pripad. Keby si do toho prazdneho vrecka dal polovicu cementu, tak tazko rozpoznas rozdiel.. nehovoriac o rozdielnej hmotnosti 5 - 10%
Inak vychadzal som prave z toho pokusu na mesiaci.. Aj v kazdom technickom muzeu co som navstivil v nemecku to maju urobene ako pokus vo vakuovej tube dlhlej niekolko metrov. Maju tam napr.pierko a ocelovu gulicku.. oba predmety padnu vzdy jak sutre na zem..

Kazdropadne odvolavam tvrdenie, ze v nasej atmosfere rychlost nie je zavisla od hmotnosti. Asi sa radsej pustim do hladania toho zahadneho Lacovho Gcka (teda nie Lacovho :oops: ) :lol: