Seedwing Merlin

Veci a zariadenia ktoré použí­vame na lietanie, diskusia o počasí, aerodynamike a predpisoch
pegas
Príspevky: 2692
Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
Kontaktovať užívateľa:

Re: Seedwing Merlin

Príspevok od užívateľa pegas »

Spíry môžeš zaistiť hocijako. Už som omylom letel na Aerose aj s nezaistenými spírami na jednej strane. Čím poddajnejšie zaistenie spír, tým tvrdohlavejšie ostáva krídlo v náklone a horšie sa vyberá zo zákruty do horizontu.

Užívateľov profilový obrázok
Indian
Príspevky: 242
Dátum registrácie: Po Okt 22, 2007 8:10 pm
Bydlisko: Banovce n. B.
Kontaktovať užívateľa:

Re: Seedwing Merlin

Príspevok od užívateľa Indian »

Mam na vas jednu otazku, snad mi bude niekto vediet poradit. Jedna sa o Merlina.
Menil som kyl, vsetko mi sedi, diery na mm presne navrtane, tak isto presne su i diery na predne a zadne zalanovanie, ale novy kyl je o daco hrubsi, asi 3mm, a tak je o daco stoziar vyssie a hrazda nizssie(nezohnal som rovnake trubky). Ak zapnem prvu spicu - kyl sa akoby prehne a potom sponujem, vrchne zalanovanie mi nedociahne, a opacne, ak najprv nasponujem kridlo a zaistim vzadu vrch, nedociahne spica, kyl prehnem ale malo lebo ma nepustia lanka. (predtym sa kyl tiez prehybal-koli sposobu zaistovania) Na zaistenie mi chyba asi 1 max. 2 cm.
Zadne zalanovanie hrazdy zacina jednym asi 20cm dlhym lankom. Co by sa stalo ak by som ho predlzil trebars o 2 cm ? Zalanovanie by mi potom dociahlo, hrazda by bola malicko viac v predu a bocne zalanovanie by sa akoby skratilo.

Aky nasledok, resp. zmenu vl. kridla to moze mat ? Bude to mat vobec nejaky vplyv ? Ako by sa to dalo rozumne inak vyriesit ? Radsej sa najprv pytam, nez vyvediem hovadinu..

Užívateľov profilový obrázok
jaro
Príspevky: 4200
Dátum registrácie: Št Sep 20, 2007 12:39 pm
Bydlisko: Prešov
Kontaktovať užívateľa:

Re: Seedwing Merlin

Príspevok od užívateľa jaro »

Indian ty si ale pedant. Vobec sa s tym neondej a predlž lanko, na hrazde ti to bude robiťminimum spočitaj si to podla Pytagora. Gašpi ti to za chvílu určite presne spočita. A budes mat hrazdu viac na speedgliding - supeeerrrrr :D

Užívateľov profilový obrázok
Indian
Príspevky: 242
Dátum registrácie: Po Okt 22, 2007 8:10 pm
Bydlisko: Banovce n. B.
Kontaktovať užívateľa:

Re: Seedwing Merlin

Príspevok od užívateľa Indian »

Diks. uistil si ma v mojom predpoklade.

Laco
Príspevky: 2259
Dátum registrácie: Po Sep 24, 2007 5:35 pm
Bydlisko: Košice

Re: Seedwing Merlin

Príspevok od užívateľa Laco »

Ešte drobnosť. Merlin má vyviazanie antifletrov. A tam vraj môžu rozhodovať aj milimetre...
Pri výmene rúry za hrubšiu by nemali nastať také veľké zmeny, pretože sústava horných lán sa celá "zdvihne" a sústava spodných celá "klesne" (platí pre zadné kovania). Predné vychádzajú z toho "nosového plechu", ktorý polohu nezmenil. Jediné čo by sa malo zmeniť je vzpätie. Ale to by si pri stavbe krídla na zemi nemal pozorovať, lebo bočné lanká máš voľné. Výsledok by mal byť potom taký, že naplno napnuté krídlo bebude až tak napnuté, ako naplno napnuté pred opravou.
Takým jednoduchým "prepočtom" mi vychádza, že keď si dal rúru s priemerom o 3 mm viac, tak každú stranu (hore aj dole) si navýšil o 1,5mm. A keďže zadné lanko sa zdvihlo spolu s rúrou, tak pôvodný stav by si mal dosiahnúť buď zdvihnutím predného lanka o 1,5mm, alebo skrátením antény (hore) resp. trapéz (dole) o ,75mm.
Z toho mi vychádza, že chýbajúce 1-2 cm majú príčinu niekde inde. :shock:
A Gašpi Ti opäť potvrdí, že viem o čom hovorím, mám s tým čerstvú skúsenosť.
(mimochodom, odkiaľ vieš, že rozmery máš na mm presne? zmeral si ich z polámaného, resp. pokrúteného kýlu???)
Naposledy upravil/-a Laco v St Máj 25, 2011 9:43 am, upravené celkom 1 krát.

Užívateľov profilový obrázok
Indian
Príspevky: 242
Dátum registrácie: Po Okt 22, 2007 8:10 pm
Bydlisko: Banovce n. B.
Kontaktovať užívateľa:

Re: Seedwing Merlin

Príspevok od užívateľa Indian »

Mozno to ani nebol 1cm. Oni isli vzdy nasadit tazko na to predne divno vyriesene zapinanie.
Hej meral som to zo zlomeneho kylu, nebol ohnuty. Prasknuty bol iba na jednom mieste (V mieste ako je uchyteny stoziar, mi srob vysekol zarez do strany asi 1cm, nedavno pri rieseni nejakych dalsich veci na dvore, so zbadal prasklinku - asi 2cm od tohoto mieste siriacu sa dalej po obvode, uz som vedel ze je zle. O chvilu pri normalne postavenom rogale a zaveseni prazdneho postroja donho zrazu praskol..) a praskol tak, akoby sa zlomilo drevo, v mieste zlomu nebol vobec ohnuty ani deformovany, iba proste praskol az som sa divil. Takze isiel pekne za pomoci prevlaku naspat spojit. preto pisem ze je to dost presne pomerane - v ramci moznosti samozrejme. Na kyl som pouzil nabezku z Magicku, priemer 45mm a hrubka 1,5mm, pouzil som tu cast kde sa napaja priecnik. Vnutorny prevlak sa dlzkou takmer zhoduje s povodnym, hrubka 1,5mm (spolu 3mm, namiesto povodnych 2x0.7mm), problem je ze som na nej nechal este aj vonkajsi prevlak(asi 30cm), kt. ostal v mieste traperziek a stoziaru. Bol tam nalepeny chemoprenom, tak som s tym nechcel bojovat. Preto sa mi dvihol/klesol iba stred.
Tiez mam obavu o to vyviazanie. Je este napojene na priecnik a klesa spolu so sponovanim kridla (ak spravne tomu rozumiem tzv. pitch compensator, pri plne napnutom kridle by mal byt spagat akurat napnuty, pri povolovani by mal hned zacat dvihat vyviazanie- teda aspon co som nasiel, a vraj je lepsie sa do toho nehrabat.).

Ako tak rozmyslam, mozno by stalo zato podlozit pod zalanovanie hore aj dole, vpredu aj vzadu 2mm podlozku a uvidm co to povie. Podla toho by som sa zariadil dalej. Lana by mali dociahnut, to uvidim.

pegas
Príspevky: 2692
Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
Kontaktovať užívateľa:

Re: Seedwing Merlin

Príspevok od užívateľa pegas »

Ja sa v toľkých písmenkach strácam. Bez obrázku je to ťažké.

Užívateľov profilový obrázok
jaro
Príspevky: 4200
Dátum registrácie: Št Sep 20, 2007 12:39 pm
Bydlisko: Prešov
Kontaktovať užívateľa:

Re: Seedwing Merlin

Príspevok od užívateľa jaro »

Ja som pri stavbe Magicov a XSsa postupoval vždy od napnutého krídla. Za prvé normalne lanovanie, včetne bočneho boli vlastne napnuté. Pri otočenom krídle na stožiar. Potom som naťahal antifletre tak aby zachovali tvar plachty. Samotna geometria posunu priečnika a ťahania kompenzátora je tak vymyslena že pri povolení to určite zaberie a odtokovka pojde hore. Môže byť ale problem v tom či sa nevyžaduje nejaký mrtvý úsek. To môže byť typ od typu rozdielne. Kedže sa v tvojom pripade bavime o 3 mm od kýlu myslim že ti pri postavení krídla na antenu a zachovaní pôvodneho vyviazania pohyb kýlu a napnutie lán samo ukaže na koľko ti to ustrelilo. Na odtokovke skôr zaleži na symetrii. Ked budeš mať odtokovku vyžšie možeš pri pristavaní cítit vyžšiu silu v hrazde a viac stracať rýchlosť po preklopení (na to bacha).
Ja som mal na XSse nastavenie tak že kompenzator mi spustil odtokovku v asi prvej tretine a potom už nemal vplyv na plachtu. Využival som to hlavne pri kružení aby si sa tak nenarobil s hrazdou. Respektive až ked som to takto spustil tak som prestal s krídlom bojovať. Neznamená to že ked si napnutý tak nedosiahneš autostabilný profil pri rýchlom lete. Len o kus pozdejše. A ked už je naozaj zle pri strmhlavom lete tak to tam určite je.

Užívateľov profilový obrázok
Indian
Príspevky: 242
Dátum registrácie: Po Okt 22, 2007 8:10 pm
Bydlisko: Banovce n. B.
Kontaktovať užívateľa:

Re: Seedwing Merlin

Príspevok od užívateľa Indian »

Este ked tak uvazujem nad tym posuvanim vyviazania plachty - na kovani od stoziara je kladka, do kt. prichadza lano zo zadneho kovania. Teda ak posuniem stoziar o dierku vpred al. vzad, tak tiez zmenim vyvsku toho vyviazania(lano sa napne/povoli).
Ako to tak citam, najjdenoduchsia moznost bude znova to postavit a dumat nad tym. Bud skusit to zalanovanie cele povolit, alebo predlzit ten zadny kusok a potom to niekde zaletiet a zistit co to robi.

Užívateľov profilový obrázok
Indian
Príspevky: 242
Dátum registrácie: Po Okt 22, 2007 8:10 pm
Bydlisko: Banovce n. B.
Kontaktovať užívateľa:

Re: Seedwing Merlin

Príspevok od užívateľa Indian »

Takze som to znova rozbalil a popovoloval sroby v predu a v zadu kde drzalo zalanovanie. Kazdy asi o 2 mm a uz to dociahne !!! Takze chyba je v tom vonkajsom prevlaku.
Otazka: Dalo by sa to vyriesit tak, ze by som pod kazde kovanie-vpredu aj vzadu, dal 2mm podlozku, a novy srob samozrejme ? Nemalo by to vplyv na pevnost ? Alebo radsej prelisovat to jedno lanko?

pegas
Príspevky: 2692
Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
Kontaktovať užívateľa:

Re: Seedwing Merlin

Príspevok od užívateľa pegas »

Indián, ťažko ti takto poradiť, keď si to neviem predstaviť. Ja by som to na tvojom mieste ukázal technikovi. Máte tam Miroslava Lisého - chodí aj na školenia technikov, tak by ti mal vedieť poradiť - http://www.laa.sk/ht/personal.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Užívateľov profilový obrázok
Indian
Príspevky: 242
Dátum registrácie: Po Okt 22, 2007 8:10 pm
Bydlisko: Banovce n. B.
Kontaktovať užívateľa:

Re: Seedwing Merlin

Príspevok od užívateľa Indian »

To mi je jasne ze takto sa radi tazko. Dakujem vsetkym za postrehy.
Nakoniec predlzujem spodne zadne zalanovanie - to jedno lanko a nakoniec urcite staci o 1 cm. Najjednoduchsia varianta.

Užívateľov profilový obrázok
matoZA
Príspevky: 460
Dátum registrácie: Ut Nov 06, 2007 9:27 pm
Kontaktovať užívateľa:

Re: Seedwing Merlin

Príspevok od užívateľa matoZA »

Prepacte, ale akosi mam husiu kozu ked to tu citam. V spravach z leteckych nehod sa totiz v zasade uvadza ze k nehode doslo suhrou viecerych nestandardnych situacii (alebo ak chcete hluposti), ktore pred nehodou nasledovali. Je ich v zasade tri, styri, pat.. Indian, po tomto citani mam pocit, ze v tvojom pripade uz budes mat jednu ako defaultne nastavenu, pretoze pravdepodobnost toho ze to 'trafis' a pritom uplne neumyselne cosi nepokasles je (aj ked som presvedceny o Tvojej sikovnosti a zrucnosti) velmi nizka.
Moyes Xtralite 147

Užívateľov profilový obrázok
Indian
Príspevky: 242
Dátum registrácie: Po Okt 22, 2007 8:10 pm
Bydlisko: Banovce n. B.
Kontaktovať užívateľa:

Re: Seedwing Merlin

Príspevok od užívateľa Indian »

Mato urcite mas v niecom pravdu. Ale neboj, uz sme tu nejako to kridlo v BN davali do kopy, ci uz Zk alebo i MZk. Chcel som sa len v niecom uistit - dik Jaro. S pouzitim nabezky s Magicka bola oprava pomerne jednoducha - dobre to pasovalo. Nakoniec to vsetko celkom pekne po predlzeni spodnych zadnych laniek o 1.5cm zapasovalo. Najvacsia chyba bude, ze prvy let bude pravdepodobne z velkeho kopca/ mozno odvijak, kridlo s novym kylom - zmenene lanka, k tomu: posunuty uvaz do predu, jemna zmena nastavenia vyviazania plachty a zmena sponovacieho mechanizmu. Co, teraz to vyzera zle ? Tak este k tomu prirataj novy - druhy postroj. Treba si verit! :D Ale neboj i ja mam pred tym respekt :D :D

Neboj, raz to mozno pochopis ked sa ti na tvojom kridle - Milacikovi zlomi kyl, alebo cokolvek ine a zistis cenu u vyrobcu - mimochodom Buchel opravuje zlomeny kyl na moysa a ziadna sranda tie ich rozmery - tiez tam pojde nakoniec asi ina trubka. A vkonecnom dosledku som rad, ze toto forum okrem ineho je uzitocne aj takymto sposobom.

Brano-TO
Príspevky: 277
Dátum registrácie: Ut Aug 25, 2009 11:22 pm
Bydlisko: Tesáre

Re: Seedwing Merlin

Príspevok od užívateľa Brano-TO »

Neboj sa Šaman! Aj keby zlyhali všetky úpravy na krídle, máš po ruke vlastnoručne prebalený záložný padák vo vlastnoručne vyrobenom kontajneri :lol: :lol: :lol:

Napísať odpoveď