Strana 2 z 2

Napísané: Po Mar 09, 2009 1:17 am
od užívateľa pegas
ĂŹakujem za pochvalu
Hlebasko napísal:tak rotor je roztacany pri negativnom uhle nabehu listov,takze tam nemoze vzniknut dostatocne pozitivny vztlak ,aby ho udrzal v nejakej vyske.
Žeby sa dali listy na RC modeloch dali nastaviť nábežnou hranou dole (pod rovinu otáčania)? Pochybujem, že majú taký rozsah riadenia - ale aj keby, to ešte neznamená, že sú ofukované pri zápornom uhle nábehu.

Pri "dospelých" vrtuĽníkoch je to takto: Rotor sa otáča stále tým istým smerom, iba vzduch nepriteká zhora, ale zdola - tým sa uhol nábehu veĽmi zvýši. Takže uhol nábehu je stále kladný a je tam aj vztlak. Treba ale znížiť uhol nastavenia (stačí pár stupňov), inak aerodynamický odpor listov zastaví otáčanie rotoru (vztlak ho stále roztáča). Možnože problém RC modelov je v tom, že rotor sa kvôli malej zotrvačnosti tak rýchlo zastaví, že potom dlho padá s malými otáčkami a malým vztlakom.
Hlebasko napísal:zvysene otacky motora uz odbrzdia vrtulu - podla tvojich vypoctov by to malo byt pri 4270ot./min motora.
Na vrtuli by to malo byť 1200 ot./min. pri 50 km/h alebo 950 ot./min. pri 40 km/h.

---------------
P.S.
Pri tých mojich výpočtoch som neuvažoval s indukovaným odporom listov. Ten sa prejaví iba pri brzdení hriadeĽa, takže tých 7 kg záporného ťahu treba vynásobiť x 1.2-1.5.

Napísané: Po Mar 09, 2009 10:05 am
od užívateľa Michal
Pegas, ak to chces doviest do dokonalosti, mal by si tu pre ozrejmenie hodit nejaky graf uhol nabehu - vztlak, prip. uhol nabehu - vysledna aero sila, lebo nieje kazdemu jasne ze zaporny uhol este neznamena zaporny vztlak (resp. kladny uhol zabrzdi autorotaciu).
Pri lietani v termike by roztocena vrtula asik vadila v riadeni - gyro moment.

Pegas ,ak si myslis ze mas vsetko spocitane a ze sa nieco neda , tak modelari hoci bez vypoctov to maju vyskusane :)

http://video.google.com/videoplay?docid ... 2901911766

http://www.youtube.com/watch?v=C2m451SbvhE&hl=sk

Napísané: Po Mar 09, 2009 10:17 am
od užívateľa sidewinder
Cele to sledujem len okrajovo ale myslim ze gyro moment z volneho tocenia vrtule mozme kludne pri mosquite zanedbat..

Napísané: Po Mar 09, 2009 10:31 am
od užívateľa pegas
Miso_G napísal:mal by si tu pre ozrejmenie hodit nejaky graf uhol nabehu - vztlak, prip. uhol nabehu - vysledna aero sila, lebo nieje kazdemu jasne ze zaporny uhol este neznamena zaporny vztlak
To nemá cenu. Už teraz sú tie grafy neprehĽadné. Chcelo by to nejakú animáciu v priestore. Lepšie to vysvetlím rukami :wink:

Druhé video na konci je dobré - najprv autorotácia na chrbte (ako vrtuĽa - bez vztlaku, nulový až záporný uhol nábehu), a potom to pretočí tesne nad zemou. Dva rôzne režimy autorotácie.

Napísané: Po Mar 09, 2009 10:51 am
od užívateľa Michal

Re: Autorotácia vrtule bez motora

Napísané: Po Nov 30, 2015 9:31 pm
od užívateľa pegas
Pred pár týždňami sme sa vadili, či je treba vrtuľu zabrzdiť aby nekládla odpor. Ja som tvrdil, že niekedy stačí iba voľnobežka. Teraz som našiel dôkaz. Pozrite si výskumnú správu z roku 1938 - NACA-TR-641, strana 18, obrázok 15 - podľa meraní je pri nastavení listu vrtule na 15 stupňov a viac výhodnejšia voľnobežka.

Re: Autorotácia vrtule bez motora

Napísané: Ut Dec 01, 2015 6:34 am
od užívateľa juraj
Gašpi, a keď tá vrtuľa nie je za letu nastaviteľná a nemá práve tých požadovaných 15 stupňov?

Re: Autorotácia vrtule bez motora

Napísané: Ut Dec 01, 2015 5:32 pm
od užívateľa pegas
Keď je to pevná vrtuľa s uhlom nastavenia listov na menej ako 15 stupňov, treba ju zabrzdiť, inak má pri samovoľnom pretáčaní príliš veľký odpor. V extrémnom prípade sa dá tento odpor prirovnať k odporu plochej dosky s rovnakým priemerom.
(Uhol nastavenia sa väčšinou meria na 70-75% polomere vrtule.)

Re: Autorotácia vrtule bez motora

Napísané: Ut Dec 01, 2015 11:09 pm
od užívateľa juraj
No vidíš, veď o tom bol náš spor, preto sa na Mosquito dáva brzda na vrtuľu :D

Re: Autorotácia vrtule bez motora

Napísané: Ut Dec 01, 2015 11:49 pm
od užívateľa pegas
Ale ty asi nemáš menej ako 15 stupňov. To, že Mosquito robí brzdu, neznamená že to tak má byť. Nemôžeš sa spoliehať, že niekoľkočloveková firma vie vždy prečo robí to čo robí. To nie je Lockheed ani NASA. Tipujem, že budeš mať uhol niekde medzi 15 a 45 stupňov, a tam je brzda zbytočná.

Re: Autorotácia vrtule bez motora

Napísané: St Dec 02, 2015 12:11 pm
od užívateľa jaro
Od čoho závisí voľba vrtule a uhol nábehu?

Re: Autorotácia vrtule bez motora

Napísané: St Dec 02, 2015 3:44 pm
od užívateľa pegas
Od pomeru V/(nD), od požadovaného ťahu, od dostupných otáčok a od kriviek účinnosti vrtule. Ale neviem to vysvetliť stručne.

Re: Autorotácia vrtule bez motora

Napísané: St Dec 02, 2015 4:23 pm
od užívateľa juraj
pegas napísal:Od pomeru V/(nD), od požadovaného ťahu, od dostupných otáčok a od kriviek účinnosti vrtule. Ale neviem to vysvetliť stručne.
Ta to si aký učiteľ? :D

Re: Autorotácia vrtule bez motora

Napísané: St Dec 02, 2015 6:24 pm
od užívateľa pegas
:D Ta ... taký