4x4

Veci a zariadenia ktoré použí­vame na lietanie, diskusia o počasí, aerodynamike a predpisoch
Hlebasko
Príspevky: 292
Dátum registrácie: So Nov 24, 2007 9:27 pm

4x4

Príspevok od užívateľa Hlebasko »

Robi,a keby si mal Mosquito,tak by si sa nezatazoval takymi banalitami,ako vyjst s autom na kopec... :D Prid sa niekedy pozriet medzi nas neortodoxnych.Mozno bude za chvilu dalsie na predaj!(snad sa spozna dotycny ftak...)

Užívateľov profilový obrázok
matoZA
Príspevky: 460
Dátum registrácie: Ut Nov 06, 2007 9:27 pm
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa matoZA »

Trosku na obhajobu Haldexu.. Na novom passate to funguje velmi dobre, na Stranik ma to vyviezlo bez zavahania, pricom sme boli v aute traja + kridlo a bolo tam snehu.. no neviem.. vela.. (ked som pri hangari vysiel, vytiahol kridlo zbalene na dva metre zo zatvoreneho kufra a dal ho na chrbat, neuvedomil som si, ze som zaboreny do snehu pod kolena a nedokazal som vyrovnat balanc, takze ma kridlo prevratilo dozadu, padol som do perinky aj s kridlom na chrbte a motal sa tam jak korytnacka na chrbte :lol: :lol: :lol: takze asi tak vela snehu..)
Cus, stastny pouzivatel tohto vozidla spominal, ze uz vysiel aj vacsie stupaky v snehu.. Haldex je, tak ako Gaspi pise elektronicky ovladana, takze zavisi od toho, ako ma dany vyrobca zvladnute el.riadenie..
Velmi sa mi to riesenie paci, pretoze vyuzitie 4x4 je pri beznom pouzivani auta skutocne minimalne a permanentne 4x4 robi priblizne liter na 100km :(

Nevyhoda je podvozok, ktory je do skutocnych terenov mozno trosku nizky.. riesi to allroad, ktory ma nastavitelnu vysku..

No ak pokukujes po japoncoch, potom asi urcite skoncis pri subaru, co je sprava dobra :D Pozeral som aj po Vitare, CRV alebo RAV4, ale z praxe o nich neviem.

pegas
Príspevky: 2692
Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa pegas »

matoZA napísal:... permanentne 4x4 robi priblizne liter na 100km ...
Never tomu. Tento blud som počul už veĽmi často. Veď počítaj:

- Pri rýchlosti 90-100 km/h ide ~2/3 potrebného výkonu do aerodynamického odporu.

- Väčšina z tohoto zostatku (nejakých 6kW) ide do valivého odporu a len 10% z tohoto zostatku ide do odporu ozubení (priame zuby v prevodovke, hypoidné ozubenie v prednom diferenciáli), pretože počítam 90% účinnosť prevodov (v skutočnosti bude ešte lepšia).

- To znamená, že do všetkých ozubení ide iba 3% výkonu. A väčšinu týchto odporov má aj obyčajné auto. Plnohodnotné 4x4 má navyše:
- jeden medzinápravový diferenciál s priamymi zubami (t.j. s účinnosťou 90% a viac)
- jeden zadný diferenciál s hypoidným súkolesím (t.j. s trochu horšou účinnosťou).

- Keby aj tieto dve ozubenia na 4x4 žrali toĽko isto výkonu ako všetky tie ostatné časti spoločné s dvojkolkou (prevodovka, poloosi, predný diferenciál), čo strašne preháňam, stále je to iba 3% viac. Lenže o liter vyššia spotreba - to by mal byť rozdiel +13% navyše.

A skúška správnosti:
Subaru Forester s automatickou prevodovkou a elektronickým pripájaním 4x4 žerie iba o 0,1 liter/100km viac ako verzia s manuálom a trvalým 4x4. Takže tern rozdiel nebude ani 3%, ale skôr niekde pri 1% výkonu. Subaru s automatom je skoro ako Haldex, akurát že na zadnej náprave je stále 5% výkonu. Na nepoháňanej náprave máš totiž záporný preklz, takže 4x4 pohon dokonca znižuje valivý odpor za cenu zvýšenia odporu ozubení (ideálne z hĽadiska valivého odporu je, keď všetky kolesá dostanú výkon úmerný ich zaťaženiu váhou na náprave).

Ten liter na 100km podĽa mňa vznikol tak, že sa Ľudia snažia porovnávať dve rôzne autá s rovnakým objemom motora - jedno nízke kombi 2x2 na normálne cesty a druhé 4x4 - vysokú krabicu do terénu.

Nikdy never nikomu (ani mne nie). Iba svojmu rozumu. :-)

Užívateľov profilový obrázok
matoZA
Príspevky: 460
Dátum registrácie: Ut Nov 06, 2007 9:27 pm
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa matoZA »

Suhlasim s tym vypoctom aj s tym, ze liter na 100km je JPP. Podla stranok vyrobcov je to tak cca. 3dcl.

Chcel som podrzat haldex, zazil som to nazivo a je to neuveritelne.. Z tejto diskusie som mal pocit, ze jej je krivdene. Mne to pripada ako velmi dobry krok dopredu. Uvidime co ukaze cas ;)

Symetricky 4x4 z dielne subaru je jednoznacne rokmi overeny a kvalitny, myslim ze by to chybne rozhodnutie nebolo.

Užívateľov profilový obrázok
Ivan Plucko - NAY
Príspevky: 988
Dátum registrácie: Ut Okt 23, 2007 8:17 pm
Bydlisko: Bratislava
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Ivan Plucko - NAY »

Nech zije Vitara. Poriadny off road 4x4=16
Naposledy upravil/-a Ivan Plucko - NAY v So Máj 16, 2009 2:43 pm, upravené celkom 1 krát.

robo-b
Príspevky: 148
Dátum registrácie: Št Okt 23, 2008 4:18 pm

Príspevok od užívateľa robo-b »

Stále je to o tom ako často do terénu, a do akého terénu. Ak sa jedná o relatívne spevnenú vozovku s väčším sklonom a troška priečnych nerovností, tak je haldex dobrý aj pri klzkom povrchu. Ak sa však pridajú väčšie výmole, prípadne vyjazdené koĽaje a značný sklon potrebuješ svetlú výšku/SUV/ ale aj minimálne redukciu. A to má z SUV pokiaĽ viem iba nová Vitara /iba dlhá verzia/. Kvalitné haldexy majú zase iba relatívne nové autá, takže sme zase pri tom koĽko vlastne do toho investovať. To by bol zaujímavý pohĽad, ako sa po zablatenej ceste trepe na kopec zánovné SUV za pol mega, kolesá rozrucujú blato na všetky strany, z haldexu sa dymí, na streche štyri rogalá, dnuka štyria vysmiatí rogalisti a piaty spotený šofér.

Užívateľov profilový obrázok
Ivan Plucko - NAY
Príspevky: 988
Dátum registrácie: Ut Okt 23, 2007 8:17 pm
Bydlisko: Bratislava
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Ivan Plucko - NAY »

robo-b napísal:Stále je to o tom ako často do terénu, a do akého terénu.
U mna je to jednoznacne.
Aktivne chodim lietat, skolit. Takze ja poriadny off road vyuzijem a nemusim sa potit pri kazdom vyjazde ze suchnem spodok ako to bolo na zaciaku ked som este "ofroadil" s feliciou alebo fabiou po kopcoch za lietanim.
Uz by som nechcel nicit osobaky na tych nasich teronoch.
Ja som si zvolil dobry kopromis. Mensi plnohodnotneho off roadu s malou spotrebou (s porovnanim s inymi plnohodnotnycmi ofroadami) s 5 dverami s mesim kufrom a trvdsimi a trochu vacsimi pneumatikami.
A inac off road vlastnosti vyuzijem dost casto aj na tych nasich Bratislavskych cestach.
Prejazd obrudnikov uz ani nehovorim.
Este planujem dat minimalne podlozky pod tlmice aby som trochu zvacsil priestor medzi kolesami a karoseriou lebo pri nalozenom auto a trochu vacsom krizeni kolies mi to sucha od podblatniky.

Aj ked moj sen je mat velke terene aspon sedem miestne auto napriklad Nissan Patrol GR ale to uz je ina rozpravka...
To ked budem velky tak si kupim :wink:

pegas
Príspevky: 2692
Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa pegas »

Ivan, lepšie ako podložky, sú tvrdšie tlmiče Ironman (Pišta Malák ich vie zohnať).

Maťo, ten Haldex by som bral, ale iba na krátky terén. Nikde nezistíš podrobné parametre, len vieme že to tí Ĺ védi dodávajú spúste značiek v rôznych verziách. Je to ako kupovať mačku vo vreci. Hlavne pri ojazdenom aute.

Ktovie ako vyzerala tá cesta na Straník. Polmetrový prašan pretlačím tiež, ale 15-centimetrový mokrý sneh je už problém, keď nemáš na pneumatikách poriadne štuple. Naposledy sme sa tak zapotili v apríli na SĽubici, keď sme museli prešlapávať stopu v snehu pre Forestera, pretože sneh na Ľavej strane tak brzdil, že mi každú chvíĽu otáčalo zadok na okraj cesty (nedalo sa tam otočiť, a vedĽa cesty bol prudký zráz). Prešli sme, ale bolo to o chlp.

Keď s tým vyjdeš na SĽubicu, Krásnu lúku, Tri chotáre tak to bude jednoznačný dôkaz plnohodnotnosti Haldexu pre realitu nášho lietania. Nemusí byť ani sneh. :-)

Užívateľov profilový obrázok
Ivan Plucko - NAY
Príspevky: 988
Dátum registrácie: Ut Okt 23, 2007 8:17 pm
Bydlisko: Bratislava
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Ivan Plucko - NAY »

pegas napísal:Ivan, lepšie ako podložky, sú tvrdšie tlmiče Ironman (Pišta Malák ich vie zohnať).
Podlozky su ale ovela lacnejsia alternativa mometnalne vzhladom na moje financie.

juraj
Príspevky: 3423
Dátum registrácie: Št Sep 20, 2007 12:29 pm
Bydlisko: Košice

Príspevok od užívateľa juraj »

Chlapi, zuby su zuby. Ten Haldex je asi dobry na obcasne pouzitie v nie velmi tazkom terene nie pri vysokom zatazeni na nie po dlhu dobu. Skusam si predstavit ten Passat so 4 rogalami na streche a piatimi pasaziermi ako pravidelne chodi v tazkom terene do strmych kopcov. Neviem, ale fatazia mi nestaci....

Užívateľov profilový obrázok
matoZA
Príspevky: 460
Dátum registrácie: Ut Nov 06, 2007 9:27 pm
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa matoZA »

juraj napísal:Chlapi, zuby su zuby. Ten Haldex je asi dobry na obcasne pouzitie v nie velmi tazkom terene nie pri vysokom zatazeni na nie po dlhu dobu. Skusam si predstavit ten Passat so 4 rogalami na streche a piatimi pasaziermi ako pravidelne chodi v tazkom terene do strmych kopcov. Neviem, ale fatazia mi nestaci....
Presne tak Juraj, ked si vsak spocitam, ze ak pouzivam auto na sluzobne ucely (cca. 25-30 000 km rocne), na kopec vybehnem, nech prezeniem 50x rocne, pricom vyjazd na kopec znamena povedzme 3km po terene (v pripade Stranika urcite menej) je to spolu 150km v terene rocne, takze 0,6%

Samozrejme v pripade kluboveho auta, alebo Pluca je to jasne a netreba dalsiu diskusiu, hovorime tu ale o aute aj pre domacnost aj pre pracu aj pre lietanie.. Hlavny problem passata a pod. vidim vo vyske podvozku. Potom je otazna spolahlivost haldexu, co ukaze iba cas. Teraz by som to aj vzhladom k nadobudacej cene urcite nechal na forestra. V buducnosti ale predpokladam presadenie sa konceptu dynamicky odpajatelnych stvorkoliek, ci uz na principe haldexu alebo ineho..

pegas
Príspevky: 2692
Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa pegas »

Okrem toho, Passat je už veĽmi veĽké auto. :wink: Keď som sa dnes pozrel dole na parkovisko, videl som, že vedĽa stojaca limuzína BMW má zadné kolesá tam, kde môj Forester končí.

Proste, mám rád moje malé auto :-)

Užívateľov profilový obrázok
matoZA
Príspevky: 460
Dátum registrácie: Ut Nov 06, 2007 9:27 pm
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa matoZA »

pegas napísal:Okrem toho, Passat je už veĽmi veĽké auto. :wink: Keď som sa dnes pozrel dole na parkovisko, videl som, že vedĽa stojaca limuzína BMW má zadné kolesá tam, kde môj Forester končí.

Proste, mám rád moje malé auto :-)
v mm..

Passat Variant (najnovsi)
rozmery 4774 / 1820 / 1517
razvor 2709
rozchod vpredu/vzadu 1552/1551

Forester (najnovsi)
rozmery 4 560 x 1 780 x 1 700
razvor 2,525
rozchod vpredu/vzadu 1,495 / 1,485

tych 20cm na dlzku myslim nerozhoduje vobec, skor super pre pohodlie a necelych 20cm v razvore je vyhoda forestra, nemyslim vsak ze rozhodujuca

skutak
Príspevky: 174
Dátum registrácie: Št Júl 03, 2008 12:25 am
Bydlisko: K priehrade 788/14 Banovce nad bebravou
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa skutak »

Tak tu je nieco pre porovnanie Subaru Forester vs Toyota Rav4



http://eddison.fpe.zcu.cz/~dizzy/subaru ... aprav_test

pegas
Príspevky: 2692
Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa pegas »

Ĺ kuty, to by sme nezvládli. To jedno koleso vo vzduchu ukradne všetku oporu krútiacemu výkonu. Na to treba aspoň jeden nápravový diferenciál - ako má Forester Turbo.

Nový Forester (ročník 2009) je úplne iné auto. Možno dávajú teraz zadný LS diferenciál aj do atmosférických benziňákov.

Napísať odpoveď