Chvostove plutvy

Veci a zariadenia ktoré použí­vame na lietanie, diskusia o počasí, aerodynamike a predpisoch
juraj
Príspevky: 3423
Dátum registrácie: Št Sep 20, 2007 12:29 pm
Bydlisko: Košice

Chvostove plutvy

Príspevok od užívateľa juraj »

Gaspi, co by si povedal na taketo nieco na aerovleky?
http://www.dfs-kelheim.de/Pro/Schleppbe ... /Finne.htm
http://www.fly-more.com/produkte_drachen.php ň
Ak chceme nieco poriadne nalietat, tej Nyiregyhaze sa asi nevyhneme

Užívateľov profilový obrázok
Norbert
Príspevky: 1510
Dátum registrácie: Št Sep 27, 2007 5:11 pm
Bydlisko: Kosice

Príspevok od užívateľa Norbert »

Tu na aktualnom videu zo Santa Cruz Flats Race je vidiet taky Aeros hned na zaciatku:

http://www.youtube.com/watch?v=TP-jvfFK8J4

pegas
Príspevky: 2692
Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa pegas »

Tiež som na to myslel, keď sledujem ako si Jano lieta kedy chce. To čakanie na správny vietor je nanič. Tú plutvu by som hneď kúpil, a asi aj kúpim. Ja mám problém aj s veĽkými silami na rýchlosť pri povolenom priečniku, ale keď to nebude kráčať, tak to bude zanedbateĽný problém.

Užívateľov profilový obrázok
Norbert
Príspevky: 1510
Dátum registrácie: Št Sep 27, 2007 5:11 pm
Bydlisko: Kosice

Príspevok od užívateľa Norbert »

Myslis Gaspi, ze ju treba kupovat?
Myslis, ze je nejak podstatna presna plocha?
Dalo by sa zhruba odmerat podla priemeru kyla...

A este jedna laicka otazka.
Moze to naozaj vyrazne pomoct proti kracaniu?

juraj
Príspevky: 3423
Dátum registrácie: Št Sep 20, 2007 12:29 pm
Bydlisko: Košice

Príspevok od užívateľa juraj »

Odpoved na laicku otazku: ano moze. DHV (Ch. Kratzner) robil testy v aerovleku a uz mala plutva pri vykonnych kridlach vyznamne obmedzila kracanie. Vrelo to odporucaju pre pilotov, ktori zacinaju s aerovlekmi a pre pilotov, ktori aerovleky lietaju prilezitostne. treba si pri tom davat pozor na jednu vec: predovsetkym pri skracovani sa na pristatie mnohi z nas robia sklzove zatacky. Tam sa plutva moze prejavit tym, ze kridlo ma tendenciu padat dolu nosom. Inak pri korektne lietanych zatackach ziadne negativne javy nezistili

pegas
Príspevky: 2692
Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa pegas »

To potvrdzujem. Už som to niekde písal, že základnou príčinou kráčania v aerovleku je vlastnosť klzáku, ktorej sa anglicky hovorí Dutch Roll Instability. Teoreticky sa dá dokázať, že táto nestabilita je spôsobená hlavne malou smerovou stabilitou. Pri rogalách je to veĽmi výrazné. Pri malej smerovej stabilite potom veĽmi záleží na presnej hodnote vzpätia. Stačí aj centimeter väčšie vzpätie, a už je zle - začína kráčať. Lenže, keď zmenšíš vzpätie, aj to je zle - krídlo ide do špirály, a to je v aerovleku ešte horšie. Riešením je zväčšiť smerovú stabilitu.

Ă

pegas
Príspevky: 2692
Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa pegas »

Už to skoro mám. Tvar som opravil pre skutočný priehyb laminátovej tyče konštantného prierezu, odtoková hrana bola nepraktická. Paradoxne to vyzerá lepšie. Laminátová tyč je v origináli priemeru 9 mm, ale uvažujem, že Ľahšie zoženieme priemer 10 mm. Neviete niekto či sa dajú laminátové tyče kúpiť v Baumaxe a podobných obchodoch? Nechce sa mi to objednávať cez internet.
Obrázok

juraj
Príspevky: 3423
Dátum registrácie: Št Sep 20, 2007 12:29 pm
Bydlisko: Košice

Príspevok od užívateľa juraj »

Gaspi, ja v garazi mam sklolaminatove tyce ale s premenlivym priemerom. Nemam Ti jednu zajtra doniest do klubu?

pegas
Príspevky: 2692
Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa pegas »

Jednu môžeš doniesť, ale:
- nesmie byť dutá (ako sú biče)
- mal by si ich mať viac, lebo predpokladám, že ich budeme chcieť viacerí
- premenlivý prierez sa ohýba skôr do oblúka a nie do paraboly

belani
Príspevky: 444
Dátum registrácie: Po Dec 31, 2007 2:04 pm
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa belani »

Gaspi, mozno by sa dali pouzit uhlikove trubky. Super pomer vaha-pevnost a maju ich v modelarskych predajniach za par eur v roznych priemeroch... Bolo by ale asi dobre vyplnit konce epoxidom.

juraj
Príspevky: 3423
Dátum registrácie: Št Sep 20, 2007 12:29 pm
Bydlisko: Košice

Príspevok od užívateľa juraj »

Gaspi, mam ich asi 6
Jano, nie su tie uhlikove prilis nachylne na zlomenie?,Aky maju priemer? My musime hladat nieco, co mozeme votknut do kylovky
Naposledy upravil/-a juraj v Št Okt 08, 2009 8:34 am, upravené celkom 1 krát.

Užívateľov profilový obrázok
Norbert
Príspevky: 1510
Dátum registrácie: Št Sep 27, 2007 5:11 pm
Bydlisko: Kosice

Príspevok od užívateľa Norbert »

Aj ja aj ja ťem.

pegas
Príspevky: 2692
Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa pegas »

juraj napísal:... nieco, co mozeme votknut do kylovky
Presne tak. Ak porovnám rúrku a tyč s rovnakou ohybovou tuhosťou, tak tyč má menší priemer a preto tak nezoslabí priemer kýlovej rúry (42 mm nie je veĽmi veĽký priemer).

A čo tak zvislá plutva na spôsob Seedwings? Tiež jednoduché, tiež stačí iba jedna diera a nanitovať háčik vpredu. A účinnosť pri vybočení viac ako 10 stupňov bude asi lepšia.

belani
Príspevky: 444
Dátum registrácie: Po Dec 31, 2007 2:04 pm
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa belani »

Co znamena nachylne? Uhlik je krehkejsi ako sklo ale "pevnejsi". Pri rovnakej hmotnosti tie trubky zlomis tazsie ako z niecoho ineho... Su aj plne uhlikove tycky - tie su blbovzdornejsie (pouzivaju sa napr na sarkany). Priemeri su rozne. Podla mna by to bolo vhodne.

juraj
Príspevky: 3423
Dátum registrácie: Št Sep 20, 2007 12:29 pm
Bydlisko: Košice

Príspevok od užívateľa juraj »

Gaspi, z tych nemeckych textov je zrejme, ze ta zvisla plutva na Seedwingsoch nie je velmi ucinna, vraj to priznava aj vyrobca. Na mojom Merline je na konci kylovky diera na tu plutvicku, ale plutvicku som pri kridle nemal. Vobec som nemal pocas letu pocit, ze tam chyba.
Jano, tym, ze je uhlik pevnejsi, je aj krehkejsi, myslim, ze ten lom je pravdepodobnejsi.

Napísať odpoveď