Prebaľovanie záchranných padákov

Veci a zariadenia ktoré použí­vame na lietanie, diskusia o počasí, aerodynamike a predpisoch
Užívateľov profilový obrázok
Edmond PP
Príspevky: 1010
Dátum registrácie: Ut Júl 29, 2008 5:29 pm

Re: Prebaľovanie záchranných padákov

Príspevok od užívateľa Edmond PP »

Ešte mi napadlo, že by to mal byť samozrejme autožeriav s plošinou - nie iba lano s hákom, aby sa dal pilot zavesiť v predozadnej osi pod plošinou v dvoch bodoch. Bolo by nevhodné aby sa pilot v závese počas točenia nadstavby ešte i sám otáčal (v horizontálnom smere). To by nebolo ono!
Thalhofer GT
Bautek Fizz

pegas
Príspevky: 2692
Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
Kontaktovať užívateľa:

Re: Prebaľovanie záchranných padákov

Príspevok od užívateľa pegas »

"Po zemy"? Edmond, preboha :D

Padák V-021, ktorý som mal kedysi v rybe, mal celkovú dĺžku 10.2 m (6m - stredová šnúra od vrchlíku + 4.2m - predlžovacie lano). U novších padákov to bude podobné.

Netuším, ako by ste to chceli spraviť - zdvihnúť a točiť ako na kolotoči, alebo použiť ako hojdačku? Každopádne, visieť nad zemou 10 m a byť v rukách nejakého žeriavnika, to je dobrý adrenalín.

peterb
Príspevky: 139
Dátum registrácie: Št Mar 06, 2008 6:11 pm
Bydlisko: Presov

Re: Prebaľovanie záchranných padákov

Príspevok od užívateľa peterb »

Ja by som si to tiež chcel skúsiť aspoň 2x.
Prvýkrát by som "za jazdy" nechal kontajner len voľne padnúť bez odhadzovania, prípadne by som pomaly plynule spustil kontajner tak aby sa padák pri spúšťaní nevybral a až potom by žeriavnik začal hýbať žeriavom, a druhý by som ho skúsil poriadne odhodiť. Celé by to niekto točil zo zeme alebo z kabíny žeriava a zo záznamu by sme sledovali časy otvorenia.
Minulý víkend som si prebalil padák, tak aspoň by som zistil, či môj spôsob balenia je dobrý.
Keď som pozeral manuály k padákom od rôznych výrobcov zistil som, že sú takmer identické, líšia sa len v dvoch krokoch, možno by bolo dobré poskladať jeden padák na viac spôsobov a zistiť ktorý spôsob je lepší.
Prvý rozdiel je zahnutie rohov ako je to na tomto obrázku http://www.postimage.org/image.php?v=PqDCTNr, vôbec netuším načo je to dobré, v návode na prebalenie môjho padáku to nie je.
Druhý rozdiel je zloženie padáku do seba http://www.postimage.org/image.php?v=gxT6zzi, v mojom návode je padák poskladaný do tvaru písmena "S". Ja som sa držal môjho návodu.

(stredová šnúra=5,22m)+( "apexlines"=0,445m)+(spojovací popruh=4m)=9,665m

pegas
Príspevky: 2692
Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
Kontaktovať užívateľa:

Re: Prebaľovanie záchranných padákov

Príspevok od užívateľa pegas »

Peťo, základný princíp balenia je rovnaký. To čo uvádzaš sú prkotiny, ktorým by som neprikladal veľký význam. Dôležité je hlavne nepomiešať šnúry, keď ich ukladáš do slučiek. Parašutisti mali na to špeciálne háky. Keď to robíš iba rukou, ľahko ti môže vykĺznuť jedna šnúra a zamiešať sa medzi ostatné.
Ak neurobíš chybu, tak sa padák bez problémov vymotá z kontajneru a natiahne sa (šnúry aj vrchlík).
Ďalšia fáza je kritická, lebo už padáš pomerne rýchlo (a strácaš veľa výšky), ale padák stále nie je otvorený. Je síce pekne natiahnutý v smere prúdenia, ale ešte potrebuje nejaký impulz, aby sa pootvoril spodný okraj vrchlíka, cez ktorý sa naplní vzduchom. Tu môže mať veľký vplyv zlepenie padáku - tvarová pamäť tkaniny v dôsledku dlhej doby od posledného prebaľovania. Veľké výsadkové padáky mávali na spodnom okraji našité malé náberové vrecká. Tie sa nafúknu veľmi rýchlo a roztiahnu od seba jednotlivé naskladané vrstvy vrchlíka. Tieto vrecká mal aj starý záchranný padák, čo som mal v rybe (V-021R z roku 1984). Novšie padáky od Justry a Metamorfosi už tieto veci nemajú (neviem prečo). Spôsob balenia na tvojom obrázku, s preložením spodnej hrany o 45 stupňov, zrejme zabraňuje tomu, aby sa jeden okraj prehol popod všetky ostatné spodné okraje a sťažil tak nafúknutie vrchlíka. Nepoužívajú ho všetci výrobcovia (našiel som ho napr. pri padáku Metamorfosi).

Myslím si, že pri rôznych spôsoboch balenia nezistíš žiadny rozdiel v rýchlosti otvorenia. Rozdiel by si zistil, iba keby si porovnával padáky zbalené pred týždňom a pred troma mesiacmi.

Užívateľov profilový obrázok
Edmond PP
Príspevky: 1010
Dátum registrácie: Ut Júl 29, 2008 5:29 pm

Re: Prebaľovanie záchranných padákov

Príspevok od užívateľa Edmond PP »

pegas napísal: ... Edmond, preboha :D
...
Netuším, ako by ste to chceli spraviť - zdvihnúť a točiť ako na kolotoči, alebo použiť ako hojdačku? Každopádne, visieť nad zemou 10 m a byť v rukách nejakého žeriavnika, to je dobrý adrenalín.
Hanbím sa, spätná kontrola pri písaní cez klávesnicu je stále aktuálna!

Určite točenie ako na kolotoči. Na hojdanie sa dá nájsť aj jednoduchší a celkom bezplatný spôsob.
Z popisov udalostí (Tvoj posledný preklad prípadu z Austrálie) i z mnohých videí je zrejmé, že sa v prípade mimoriadnej udalosti za letu ZK s pilotom zvyčajne dostane do rotácie v horizontálnej rovine. Neviem, či existuje lepší spôsob simulácie takýchto podmienok, než je ten navrhovaný.
Možno by sa dalo spočítať (pre spokojnosť majiteľa autožeriavu i istotu pilota v podvese), aké sily na autožeriav môže vyvolať rotujúci pilot (nech má spolu s postrojom a padákom 100 kg!) v podvese autožeriavu a aké otáčky by musel mať, aby na roztiahnutom ramene do výšky cca 15 m mohlo vzniknúť riziko nestability celého autožeriavu. Vieme, že pri každom dvíhaní bremena sa autožeriav najprv stabilizuje vysúvaním 2 ramien po oboch stranách vozidla. Neviem, koľko môže vážiť bežný autožeriav. Myslím, že odstredivá sila pilota by na statiku žeriava v pracovnej konfigurácii nemala mať veľký vplyv, ale exaktné údaje by pre jednoznačné posúdenie bezpečnosti akcie boli vhodné a žiadúce. Peťo, Ty to určite zvládneš "ľavou zadnou"! Nepozrieš sa na to? Slovenské závesné lietanie Ti to ... ...a ja Ti garantujem ešte aspoň 50% zľavu z poplatku.
Thalhofer GT
Bautek Fizz

Užívateľov profilový obrázok
jaro
Príspevky: 4200
Dátum registrácie: Št Sep 20, 2007 12:39 pm
Bydlisko: Prešov
Kontaktovať užívateľa:

Re: Prebaľovanie záchranných padákov

Príspevok od užívateľa jaro »

Edmont, až ti to firma a jej BOZP dovolí budeš frajer. Aj ked v principe tak funguje aj skakanie na gume, asi bude treba pre majitela zeriavu aj nejaky podpis od zufalca na lane.
Co keby sme natiahli lano nad zadielskou dolinou a ako na lanovke sa spustili to by bolo ono. :shock: :shock: :D

juraj
Príspevky: 3423
Dátum registrácie: Št Sep 20, 2007 12:29 pm
Bydlisko: Košice

Re: Prebaľovanie záchranných padákov

Príspevok od užívateľa juraj »

Pani radsej navrhujem angazovat retiazkovy kolotoc. Ten sa kruti dostatocne rychlo a odstrediva sila by mala zabezpecit, ze sa padak otvori, kym dopadne na zem. Ale hlavne, mozeme tam naraz visiet viaceri :D (efektivita nado vsetko!)

peterb
Príspevky: 139
Dátum registrácie: Št Mar 06, 2008 6:11 pm
Bydlisko: Presov

Re: Prebaľovanie záchranných padákov

Príspevok od užívateľa peterb »

jaro napísal:Co keby sme natiahli lano nad zadielskou dolinou a ako na lanovke sa spustili to by bolo ono. :shock: :shock: :D
No to by bol fakt adrenalín čakať či ťa zastaví padák alebo strom :lol:

Užívateľov profilový obrázok
Edmond PP
Príspevky: 1010
Dátum registrácie: Ut Júl 29, 2008 5:29 pm

Re: Prebaľovanie záchranných padákov

Príspevok od užívateľa Edmond PP »

Medzičasom som oslovil iného majiteľa autožeriavu s plošinou. To vozidlo stojí na parkovisku jedného autobazáru v Poprade s reklamou na prenájom. S majiteľom sa mám stretnúť koncom týždňa. Cena na 1 hod. prenájmu by mala byť do 60 EUR.
Ak prvotné nadšenie pre vykonanie cvičných odhodov záchr. padákov u pilotov ešte stále trvá, bolo by dobré vedieť predbežné počty záujemcov. Predpokladám, že by sa akcia dohodla na niektorý víkendový deň tak, aby vyhovovala čo najväčšiemu počtu záujemcov.

Povolené max. saťaženie plošiny pri jej max. krajných polohách je 300 kg. Myslím, že pri 10 - 15 ot./min. ostredivá sila podveseného pilota azda takým kovovým kolosom nepohne. Predpokladám, že nám takáto rýchlosť bude celkom stačiť. Pri dvojhodinovom prenájme plošiny by sa 10 pilotov mohlo pohodlne vystriedať. V takomto prípade by cena jedného odhodu (padáka, nie pilota!) určite vyšla pod 15 EUR.
Následné balenie padákov by sa mohlo uskutočniť v Poprad Aréne, kde sme si t. r. s Marekom padáky už balili.
Ak by sa akcia naplánovala na doobedie v deň, keď bude predpoveď na južný vietor, mohlo by sa poobede stihnúť i lietanie na Dubine.
Tak ako, páni piloti? Nájde sa medzi nami aspoň 10 statočných a so serióznym záujmom?
Thalhofer GT
Bautek Fizz

peterb
Príspevky: 139
Dátum registrácie: Št Mar 06, 2008 6:11 pm
Bydlisko: Presov

Re: Prebaľovanie záchranných padákov

Príspevok od užívateľa peterb »

U mňa nadšenie pretrváva aj naďalej, ale pri cene 15€ za odhod pomaly upadá. Jeden pilot by podľa mňa nemal stráviť na žeriave viac ako 5 minút, lebo viac tam ani nemá čo robiť. Myslím, že hodina by mala byť viac než dosť. Ak sa nájde dostatok ľudí na to aby cena bola primerane nízka môžeš so mnou počítať, rozhodne ale nie najbližší víkend.

juraj
Príspevky: 3423
Dátum registrácie: Št Sep 20, 2007 12:29 pm
Bydlisko: Košice

Re: Prebaľovanie záchranných padákov

Príspevok od užívateľa juraj »

Edmond, napad je super. Kedze to mate doma, navrhujem, aby ste si to zorganizovali len pre Deltaklub Poprad, prip. SNV (ako pilotny projekt) a dali info ostatnym, ako to dopadlo. Ked budu vysledky dobre, skor presvedcime ostatnych, aby za tym boli ochotni cestovat.

Užívateľov profilový obrázok
Edmond PP
Príspevky: 1010
Dátum registrácie: Ut Júl 29, 2008 5:29 pm

Re: Prebaľovanie záchranných padákov

Príspevok od užívateľa Edmond PP »

Určite sa chcem s majiteľom o cene ešte porozprávať. Ak by vozidlo nemuselo ísť z parkoviska na akciu príliš ďaleko, tak opotrebenie stroja bude mizivé a náklady budú iba na vodiča + nafta - samozrejme aj s nejakým ziskom majiteľa. Určite sa bude dať dohodnúť nejaká rozumná cena, aj keď by celá akcia trvala o čosi dlhšie - predpokladám!
Ak majiteľ plošiny zostane pri tej istej cene aj pri prenájme na 1 hod., tak je kalkulácia aj tak jednoduchá. Ak rátam 2 os. z PP a 2 os. zo Sp.N.V, tak sme stále iba štyria. Aby nás to vyšlo pod 10 EUR/os., je nás aj na 1-hodinový prenájom málo. Možno na tú "srandu" dokážem zlanáriť aj niekoho od PG.
Nemyslím si, že 5 min. na osobu stačí. Ak sa to má urobiť so všetkou zodpovednosťou a s dodržaním bezpečnosti, tak nie je miesto na naháňanie času. Je to dobré akurát tak na nejaku mimoriadku! To predsa nie je plnenie fliaš na bežiacom páse!
Mne to aj tak objektívne vychádza na 10 min.
Samozrejme, akciu urobíme, ak bude istých aspoň 6 osôb. Napokon, plošiny sa určite nájdu aj v KZ!
Na 1. mája sa sadia "grule" a do 10. mája mnohým aj tak treba stíhať agrotechn. termíny, takže reálne uskutočnenie akcie predpokladám až po 10. máji.
Thalhofer GT
Bautek Fizz

Napísať odpoveď