winglety

Veci a zariadenia ktoré použí­vame na lietanie, diskusia o počasí, aerodynamike a predpisoch
kelek
Príspevky: 266
Dátum registrácie: Pi Nov 09, 2007 10:28 am
Bydlisko: Banovce n/Bebr.

winglety

Príspevok od užívateľa kelek »

caute piloti.
Ja ako bývalí modelár (cca.8-10rokov aktívneho lietania na MSR-F3J vetrone) už dlhšiu dobu rozmýšlam o vylepšení rogala wingletom.
Ako modelári sme vyskúšali rozne finty pri výrobe nových modelov vetroňov a fungovalo to. Konkurovali sme aj seniorom ktorí mali čisté laminátové modely.
Mal som aj niejaké profily na winglety spoločne s rôznymi technickými údajmi o konštrukcii z NASA , ale bohužial som to nechal na klube (kde to už není) a teraz nemám nič.

Neviete niekto poradiť ?
Viem že má byť tak 60% z hlbky koncového profilu a má byť približne tak vysoký ako je hlbka konc.profilu.
Viem že musí byť osadený približne tak aby s krídlom zvieral uhol cca.70-80 stupňov atď. Viem to len približne , no aby to fungovalo ako má potrebujem presné čísla a k tým sa nemôžem dopátrať ani na nete.
Nezaujímajú ma vlastnosti , ale konštrukcia a techn.údaje.

Neviete niekto poradiť ? Nemáte niejakú literatúru alebo článok z časopisu ?

Gašpi ? :idea: Karel H. ?

Prosím :(

Užívateľov profilový obrázok
jaro
Príspevky: 4200
Dátum registrácie: Št Sep 20, 2007 12:39 pm
Bydlisko: Prešov
Kontaktovať užívateľa:

Re: winglety

Príspevok od užívateľa jaro »

Kelek, šak to na aerose maš a je to to čo rogalo dovoli a potrebuje. Svojho casu pri rozhovore so Sergejom Drobiševom ako konstrukterom sme rozoberali aj toto. On tvrdí že winglet je dobrý na dopravaku ktorý lieta vacsinu konstantnou rýchlostou na ktoru je winglet konstruovaný, rogalo nevie využit jeho vlastnosti. Myslim že gašpi to potvrdi. Ine by bolo keby fungoval ako Jurova smerovka. to teda neviem a potom by som aj ja o takom uvazoval. Ked to budeš mat vymakane potom ti pomozeme s testovanim a urobime eshop na predaj zazraku :o :) V kazdom pripade rogal s niecim takym je veeelmi malo a neviem ci to stoji za namahu.
Gaspi napis nieco o fungovani aj ma to zaujima.

Inak, dam mozno temu na prispevok. V tej debate so Sergejom, v čase PDB kedy sme na slovensku videli preve Aerosy Stealth, Sergej hovoril že chce skonstruovat kridlo ktore pristava ako lietadlo, postupne sada na podvozok a zastavuje. System odtrhavania prudnic sa mu zdal nenormalny pre lietadlo, lebo on, na rozdiel niektorych na SK, považuje rogalo za lietadlo a lietadlo nemoze pristavat tak ako vtedy pristavalo. (a niekedy aj teraz, skoro ako ja... buch o zem). Cas mu dal za pravdu ze technika sa tak zdokonalila ze dnes pristávate s dobehnutím ( na podvozok) a zastavením. Keby si bol videl pristavať v 97om prve aerosy na predmajstrovstvach mal by si z toho hrôzu ako my. chvalabohu to dopadlo tak ako pišem. (asi sa to treba aj naučiť).

Takže aj winglety možno budu.

Laco
Príspevky: 2259
Dátum registrácie: Po Sep 24, 2007 5:35 pm
Bydlisko: Košice

Re: winglety

Príspevok od užívateľa Laco »

http://www.delta-club-82.com/bible/phot ... &langue=en" onclick="window.open(this.href);return false;

pegas
Príspevky: 2692
Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
Kontaktovať užívateľa:

Re: winglety

Príspevok od užívateľa pegas »

To, čo je na koncoch krídel Aerosov nie sú žiadne winglety. Oceňujem na nich jedinú funkciu - pri manipulácii s krídlom na zemi sa mi vďaka nim nenaberá hlina do plachty. :) Inak majú už iba samé nevýhody. Aerodynamicky nemajú žiadny zmysel (Fero pred štartom jeden stratil a za letu to ani nezbadal), a pri zmene náklonu pridávajú 11% k momentu zotrvačnosti. Preto uvažujem, že ich prestanem používať.

Winglety určite majú význam - ale nie vždy. Vo všeobecnosti, umožňujú zmenšiť indukovaný odpor bez toho, že by sa zväčšil klonivo tlmivý moment (obratnosť v náklone), priestor pre hangárovanie, alebo ohyb nosníka. Na šípových samokrídlach je ešte dôležitejšia smerová stabilita, ktorú poskytujú. Ale pre ťažiskom riadené kláky prevažuje jedna nevýhoda - pridáva veľkú hmotnosť na koniec krídla a teda zhoršuje stranovú obratnosť..

Čím menšia štíhlosť krídla, tým väčší zisk z wingletov sa dá očakávať. U aerodynamicky veľmi čistých lietadiel, napríklad u vetroňov, sa dlho myslelo, že winglety nemôžu pomôcť. Veľmi malé zlepšenie indukovaného odporu pri veľkých uhloch nábehu, rádovo v zlomkoch percent, je totiž eliminované škodlivými odpormi, hlavne pri väčších rýchlostiach, kde indukovaný odpor malý, a winglet predstavuje zbytočný odpor navyše. Treba počítať aj s interferenciami wingletu s krídlom a s veľmi malým Reynoldsovým číslom, ktoré všetko ešte viac zhoršuje. Pri väčších rýchlostiach treba počítať s rizikom trepotania (flutter) pretože ťažisko wingletu je veľmi vzadu.

To, čo popisuje Kelek, je klasický dizajn podľa známeho aerodynamika, Richarda Whitcomba, popísaný v NASA reporte NASA-TN-D-8260 z roku 1976. Ten skúšalo viacero výrobcov, ale na vetroňoch sa neosvedčil.

Úspešný bol až dizajn na ktorom od roku 1987 pracovali Peter Masak a aerodynamik z Penn State University - Mark D. Maughmer. Od deväťdesiatych rokov ich štandardne používajú aj výrobcovia, napr. Schempp-Hirth. Celé je to dosť komplikované, ale filozofia dizajnu je dobre popísaná v článkoch, na ktoré odkazuje wikipédia pri Maughmerovi - http://en.wikipedia.org/wiki/Mark_D._Maughmer

Opakujem, môj záver je - tieto veci na rogale nemajú zmysel.

Michal
Príspevky: 1332
Dátum registrácie: St Okt 24, 2007 9:07 pm
Bydlisko: Košice
Kontaktovať užívateľa:

Re: winglety

Príspevok od užívateľa Michal »

Aj tak, jedno rogalko s wingletami na European Hang Gliding Championship 2010 sa mihne v zabere. Kelek, ako byvaly modelar mozno mas starsie casopisy modelar kde navrh wigletu je popisany. cislo si nepamatam , no matne si spominam ze to bolo dost komplikovane a pre jednu rychlost. skor ako "zisk" na vykone to moze mat vacsi vplyv na stabilitu. ale balit nejake pevne winglety si neviem predstavit. jedine ze nejake wigletacky :)

pegas
Príspevky: 2692
Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
Kontaktovať užívateľa:

Re: winglety

Príspevok od užívateľa pegas »

Jediné, kvôli čomu by som bol ochotný uvažovať nad wingletmi je zväčšenie smerovej stability. Tej na rogalách nie je nikdy dosť - hlavne v aerovleku.
Ale to zhoršenie obratnosti za to nestojí. Že sa s tým niekto blysne na súťaži - a čo? Už som videl aj väčšie vtákoviny, napr. profilované lanká :) Ale verím, že na mnohých to môže mať psyhologický účinok :D

Zoberme si to z druhej strany - po tom, ako je krídlo ZK prekrútené, aby sme mali nejakú stabilitu a pridávame si tak desiatky percent odporu, pričom maličké spustenie podpierok o pol závitu má za následok úspory odporu rádovo v percentách ...

... má ešte zmysel "namáhavo a zdĺhavo" vyvíjať nejaké winglety, keď úspory sú rádovo v zlomkoch percent?

A to nehovorím o tom, že winglet musí byť optimalizovaný zvlášť pre každý klzák (tak ako pri vetroňoch), a nejaký univerzálny winglet môže veľmi ľahko dopadnúť ako vzdušná brzda (stačí malá odchýlka v zbiehavosti wingletov a výkon je fuč).

miro
Príspevky: 851
Dátum registrácie: Ne Apr 06, 2008 7:28 pm
Bydlisko: Hlohovec
Kontaktovať užívateľa:

Re: winglety

Príspevok od užívateľa miro »

Je to hlavne dizajn.
Prílohy
je_to_bomba_jokertrike_b_a8e73.jpg

kelek
Príspevky: 266
Dátum registrácie: Pi Nov 09, 2007 10:28 am
Bydlisko: Banovce n/Bebr.

Re: winglety

Príspevok od užívateľa kelek »

Chcel som vedieť aj iný názor a samozrejme viac hláv = viac skúseností a rozumu :idea:

To všetko mám premrskané a ďakujem hlavne Gašpimu za jeho názor.
To že na Aerosoch na koncoch krídiel tie opachy sa nedefinujú ako winglety som vedel už pri kúpe a som takého názoru ako Gašpi. Možno by letelo krídlo lepšie bez ako s nimi alebo to je skoro za jedno. :roll:
Možno sú tieto trošku účinné v ostrých zátačkách.
No ja mám na mysli , originál winglety , ktoré sú učinné a samozrejme najmä pri velkej štíhlosti krídla a väčších cestovných rýchlostiach(väčšie R.číslo).
Ako modelári sme to vyskúšali a fungovalo to. Musí byť ale poriadne presne urobený , aby nerobil viac zla ako dobra.
Ak je všetko ako má byť tak , ževraj podla výpočtov je potom to isté krídlo ako keby s väčšou plochou cca. o plus 10-20% plochy a tým pádom väčší vztlak .....
Ja mám trochu problém na vyžších rýchlostiach so stranovou stabilitou a myslím si že by mi to mohlo v tomto smere trochu pomôcť.
Nechcem lediť krídlo s podperkami na vyžšie rýchlosti, lebo do 70 km/h som s ním viac než spokojný a od 75-80 km/h mi začína kráčať. Myslím aj na bezpečné aerovleky , ale to stačí do 70km/h.
Myslím že taký winglet na rogale hlavne pomôže hlavne pri úzskych zatáčkach , kde bude málinko stabilnejšie a možno sa posunie min. rýchlosť o 2-5km/h nižšie a tým pádom dokážem urobiť menší polomer a využiť lepšie jadro stupáku a v druhom rade by to malo zase pomôcť hlavne pri vyžších rýchlostiach na stranovej stabilite (pomerne bude velký) a o málinko by sa mala zlepšiť aj klzavosť pri vysokých rýchlostiach.

Čo ty na to Gašpi ako odborník. Potvrdíš mi moju teoriu alebo vyvrátiš.
No nečakám od toho zázraky , kvôli štíhlosti ZK, ale dúfam že o niečo sa to zlepší a odstránim doterajšie nepotrebné konce a zlepším stranovú stabilitu pri vyžších rýchlotiach.
Niečo podobné ako tá vaša žraločia plutva kvôli zlepšeniu stranovej stability. O tej som už tiež uvažoval, ale mám ešte lepšie riešenie. Ak to budem mať , hodím foto na forum . Túto zimu to chcem zmáknuť :shock:

Užívateľov profilový obrázok
sidewinder
Príspevky: 2750
Dátum registrácie: St Sep 19, 2007 9:00 am
Bydlisko: Kosice- Toporec - SR
Kontaktovať užívateľa:

Re: winglety

Príspevok od užívateľa sidewinder »

A co tak skusit plutvu, juro s tym uz lieta..

kelek
Príspevky: 266
Dátum registrácie: Pi Nov 09, 2007 10:28 am
Bydlisko: Banovce n/Bebr.

Re: winglety

Príspevok od užívateľa kelek »

hups 2x som to tam bachol.
Siewinder , prosímťa zmaš jeden príspevok , dík.

To je dosť velká opacha a nelôbi sa mito , hoci je to fakt účinné.

Ja mám lepší variant , no trošku ťažší ( cca. do 1kg sa chcem zmestiť). :x
No bude viac účeloví. :idea: a pre mňa asi aj výhodnejší.

Užívateľov profilový obrázok
sidewinder
Príspevky: 2750
Dátum registrácie: St Sep 19, 2007 9:00 am
Bydlisko: Kosice- Toporec - SR
Kontaktovať užívateľa:

Re: winglety

Príspevok od užívateľa sidewinder »

Nerozumiem
Funkcnu, lahku, rychlu a skladnu, overenu variantu zahodis... len preto ze sa ti nepaci
a radsej zabijes cas s vecou ktora bude zjavne na rogale takmer neucinna, zabije ti to cas material a bude to neskladne..
hmmmmm.. to je asik vyssia logika ako zvladnem ja :?

pegas
Príspevky: 2692
Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
Kontaktovať užívateľa:

Re: winglety

Príspevok od užívateľa pegas »

Marián, ty nerozumieš perpetuálnej rekurzii?

kelek
Príspevky: 266
Dátum registrácie: Pi Nov 09, 2007 10:28 am
Bydlisko: Banovce n/Bebr.

Re: winglety

Príspevok od užívateľa kelek »

Ok chlapci , aby ste rozumeli , tak tá moja varianta na kýle bude zvyšovať stranovú stabilitu a súčastne aj horizontálnu - proti dumblu a ešte bude pri pristáti slúžiť ako brzda namiesto môjho brzdiaceho padáčika. :shock:
Hou dohovoril som aby niekto s tým neprišiel ako prvý :wink:
Ešte sa ti zdá tá Jurajova plutva lepšia ? :idea:

winglety sú u mňa samostatná kapitola a verím že to dokážem presne spraviť a vylepšiť let.vlastnosti môjho Combata.
Gašpi poraď ako mám zmerať a o kolko znížiť podberky aby som moc neriskoval na priečnej stabilite , ale aby som znížil o niečo odpor. Potom niečo dopomôžu winglety, dúfam a bude to. :)

miro
Príspevky: 851
Dátum registrácie: Ne Apr 06, 2008 7:28 pm
Bydlisko: Hlohovec
Kontaktovať užívateľa:

Re: winglety

Príspevok od užívateľa miro »

To je predsa jasné, že tam chceš dať VÉČKO
Prílohy
relief-strx-08-004wm1.jpg

raf3
Príspevky: 1212
Dátum registrácie: Št Júl 09, 2009 9:15 pm
Bydlisko: Ďurďošík

Re: winglety

Príspevok od užívateľa raf3 »

to bude T-čko alebo U-čko alebo TU-čko, to bude šrumec! :lol:

Napísať odpoveď