Komunikácia cez vysielačku....

Veci a zariadenia ktoré použí­vame na lietanie, diskusia o počasí, aerodynamike a predpisoch
raf3
Príspevky: 1212
Dátum registrácie: Št Júl 09, 2009 9:15 pm
Bydlisko: Ďurďošík

Komunikácia cez vysielačku....

Príspevok od užívateľa raf3 »

Gašpi, Juraj a ostatní .....
Prosím Vás o kratučký návod ako komunikovať cez vysielačku, aby to na kopci nebola "čistá amatérčina", ale aby to malo hlavu a pätu.
Ako je to s "volacími znakmi" keď je vo vzduchu viac ľudí s rovnakým menom a pod.

Ďakujem.

Užívateľov profilový obrázok
jaro
Príspevky: 4200
Dátum registrácie: Št Sep 20, 2007 12:39 pm
Bydlisko: Prešov
Kontaktovať užívateľa:

Re: Komunikácia cez vysielačku....

Príspevok od užívateľa jaro »

Môžeš použiť 3 typy rádiostaníc.
PMR je občianske pásmo a tam si kvakaj čo chceš aj ked radiokomunikačný zákon o tom čo to hovorí. To pásmo je na kopcoch tak počutelne že budeš mať dosť starosti nasť niečo volnejšie. Použitie vo vzduchu predlžuje dosahy 1é-20 násobne. Hlavne na príjem.
radia FM v pásme 136-170 MHz. Je to ľudovo povedané amaterska radiostanica aj ked pásmo je 144-146 MHz. Tam nevysielaj budeš veľmi skoro odchytený. Tam to žije. Ostatné frekvencie sú zase černota. Prakticky sa využívajú niektoré frekvencie ktoré su pravdepodobne platené firmami a cez víkend je logicky pásmo tiché. Tu sa ti môže stať že pri trocha otvorenej komunikácii sa na teba "posvieti" autíčko s anténkami na streche. Už som take videl ale neviem o niekom čo by mal zatial skusenosť s nalapaním. Zrejme je toho veľa a neprišlo ešte k veľa pruserom aby za tým dôsledne šli z TU.
radia AM v pasme 118-136 MHz. Je to letecké pásmo, stačí niekedy počúvať a jednoduché previdlá pochopíš. Tu je to ale o kejhák lebo je to kvoli bezpečnosti leteckej prevádzky silne sledované a komunikácia je nahrávaná.

Teda aby som aj niečo mudre povedal. Vzdy platí že najprv voláš volaného a potom sa predstavuješ svojou volačkou. Volačky pre letecke pasmo mame definované ako poznavaciu značku eroplanu. Potom su definovane niektore predpísané formulácie a postupy ale to nech ťa nestraší vždy sa druhá strana opýta pokial niečo chýba, netreba zabúdať na potvrdzovanie komunikácie.

V tom našom "black" vysielaní FM je všetko na dohode, nie je nas tak vela aby sme sa nepoznali a charakter komunikácie je nezávezný a neformálny. Skôr rozprávame vela ako málo. Myslím že polhodinka praktickej ukažky s radiom všetko vyrieši. Ked o niečo pojde tak sa to aj na kopci náležite dohodne.
Nechaj si poradiť v prvom rade druh rádia vzhľadom na potrebu jeho použitia a ostatné sa naučíš online.

Ten PUXING PX-777 plus je tvoje rádio? dufam že nie PMR.
Overil som si to je to očiň fasa radio aj keď 70 cm u nás nevyužiješ. Je mala a hlavne FM, si v našom klube, namontuj si sluchatko a počuvaj.

raf3
Príspevky: 1212
Dátum registrácie: Št Júl 09, 2009 9:15 pm
Bydlisko: Ďurďošík

Re: Komunikácia cez vysielačku....

Príspevok od užívateľa raf3 »

Ďakujem. :)
.....namontuj si sluchatko a počuvaj......
Pripomenulo mi to staré časy .... "POZOR! Nepřítel naslouchá! :lol:

Užívateľov profilový obrázok
Maroš
Príspevky: 58
Dátum registrácie: Št Apr 24, 2014 5:34 pm
Bydlisko: Šamorín

Preukaz rádiofonistu

Príspevok od užívateľa Maroš »

Prave som dopisal clanok na nasom internom fore o tom ako si spravit preukaz radiofonistu. Myslim ze by to mohlo byt zaujimave pre viacerych tak ho davam este raz do placu.

Caute, zima sa blizi a s nou aj dlhsia prestavka v lietani. Pravdepodobne kazdy z vas bude mat teraz viacej volneho casu, ktory by sme mohli rozumne vyuzit a zaroven sa posunut trochu dalej v nasom lietani. Postupne sa rozrasta nas klub o potencionalnych termickych lietacov a tym aj "narusitelov" riadenych vzdusnych priestorov. Aby sme mohli beztrestne a bezbolestne lietat v tychto priestoroch ktorych mame v nasich koncinach pozehnane, je viac nez namieste otazka ci si nespravit preukaz radiofonistu a moct tak legalne kvakat do radia na leteckych frekvenciach. Neobnasa to nic specialne. Staci sa naucit teoriu ktoru najdete na linku uvedenom nizsie, prihlasit sa na telekomunikacnom urade na preskusanie, absolvovat skusku a zaplatit smiesnyh 16 eur (zatial!!!). S telekomunikacnym uradom ako som zistil sa da komunikovat pravdepodobne iba pisomne (postou). Tak isto sa dozviete aj termin skusky (malo by vam to prist min. 2 tyzdne pred skuskou) ktore sa organizuju podla vsetkeho 3-4 krat do roka. Z osobnej skusenosti viem ze to takto nemusi fungovat naveky. Pred casom sa dali takto jednoducho spravit kapitanske skusky na vodcu maleho plavidla. Stacilo sa prihlasit na plavebnu spravu prist na preskusanie (teoreticke) a po uspesnom odfajkani testu (formou A-B-C) ste mali kapitanske papiere. :) Kym som sa rozhybal, zmenil sa zakon a dnes uz musi kazdy zaujemca absolvovat kurz aby mohol ist na to iste preskusanie za ktory zacvaka radovo 200-300 Eur. Preto netreba spekulovat a kto nad tym aspon trochu uvazoval ma idealny cas aby sa cez zimu naucil teoriu a na jar moze mat papiere. Nestoji to nic viac len ochotu sa to naucit a ist na skusky. ;)


Vsetky potrebne veci najdete tu:

Skripta: http://www.vrtulniky.sk/download/uvod-d ... vadzky.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Ziadost na vykonanie preskusania: http://www.vrtulniky.sk/2012/05/15/navo ... lefonistu/" onclick="window.open(this.href);return false;

Adresa na zaslanie ziadosti: Telekomunikačný úrad SR, Odbor správy frekvenčného spektra, Továrenská 7, P. O. Box 40, 828 55 Bratislava 24.

Skusky sa vykonavaju v Bratislave na Telekomunikacnom urade (Tovarenska ulica, nedaleho AS Mlynske Nivy)

Poplatky: 16 Eur (zatial) ;)

Typy osvedceni: Prihlasit sa mozete na hocijaky level, ale tomu potom zodpoveda aj narocnost skusky. ;)

A - vseobecne (viacmenej pre pilotov ppl)

B - Obmedzene osvedcenie - medzinarodne (s anglictinou, treba sa naucit frazy ktore su uvedene v skriptach), piloti vetronov, rogalisti,...

c - obmedzene osvedcenie - platne iba na Slovensku (to iste ako B-ckove, len bez anglistiny)


Vsetky informacie su pekne zhrnute na stranke:

http://www.vrtulniky.sk/2012/05/15/navo ... lefonistu/" onclick="window.open(this.href);return false;

Napísať odpoveď