Strana 1 z 1

zakončenie krídla - koncové lamináty

Napísané: So Okt 09, 2010 9:58 pm
od užívateľa pegas
Dnes som na Kohúte odštartoval bez nasadených koncových laminátov. Naschvál.
Chcel som si potvrdiť teóriu, že nijako neprispievajú k letovým vlastnostiam, a slúžia len na okrasu a aby sa mi pri manipulácii na zemi nenaberala hlina do plachty. Sľuboval som si od toho aj zlepšenie obratnosti v náklone, lebo som spočítal, že lamináty pridávajú 10% k momentu zotrvačnosti okolo pozdĺžnej osi.

Výsledok:
Krídlo malo snahu ísť do špirály. Neviem, kvôli čomu to je. napadajú ma tieto možné príčiny:
- vnútorný koniec má vďaka otvoru väčší odpor v sklze (veľmi pravdepodobné)
- koncový laminát vďaka dohora zahnutému tvaru značne prispieva k efektívnemu vzpätiu (o tom pochybujem)
- plachtou sa preháňa vzduch takou rýchlosťou, že to mení tvar spodného poťahu (to sa mi tiež nezdá)
Prejavovalo sa to tak, že aj pri úplne povolenom priečniku som musel držať kontru na trapéze, čo sa mi normálne stáva iba pri napnutom krídle. Mal som problémy zmeniť smer zákruty už pri malých náklonoch, lebo som bol celý čas nalepený na vonkajšej trapéze. Moment zotrvačnosti som síce zmenšil, ale čo z toho, keď bolo výsledkom plytvanie silou na udržanie náklonu, a zmenšenie dostupnej páky na zmenu náklonu, a teda výsledné zhoršenie obratnosti.

Re: zakončenie krídla - koncové lamináty

Napísané: Ne Okt 10, 2010 12:16 am
od užívateľa kelek
:idea:

Re: zakončenie krídla - koncové lamináty

Napísané: Ne Okt 10, 2010 8:57 pm
od užívateľa pegas
Dnes som letel naschvál iba s ľavým koncovým laminátom. Pri zachraňovaní sa v malej výške som si nevšimol, že by to išlo do špirály na niektorú stranu. Vo väčšej výške som to skúšal zas a znova nič. Ľavý náklon - OK, pravý náklon - OK, rozdiel žiadny. To som nečakal. Chce to ešte jeden pokus ale v pokojnom vzduchu - možno sa ešte dočkáme svahovania na Kapušianskom hrade. Skúšal som aj minimálku a išlo to úplne rovno.

(Keby si náhodou niekto nevšimol, tak téma o wingletoch je niekde inde.)