Kalibrovať treba pre konkrétne umiestnenie sondy na rogale, pre konkrétnu rýchlosť, pre konkrétnu výšku letu (to posledné neplatí pre pitotku). Chyba rýchlosti v danom mieste na rogale sa mení s uhlom nábehu. Dajme tomu, že rýchlomer máte v rohu hrazdy a trapézy. Pri nulovom uhle nábehu (zodpovedá letu strmhlav) máte skoro nulovú chybu. Čím väčší uhol nábehu (t.j. čím menšia rýchlosť), tým menšia rýchlosť prúdenia pod krídlom. O koľko? Kedysi som to počítal (
Skyfly - Kam s rýchlostnou sondou), a tu sú chyby rýchlosti pri rôznych režimoch:
- -18% pri pádovke
- -12% pri rýchlosti vyváženia (~40km/h, v stupáku)
- -4% pri preskokovej rýchlosti (~70km/h)
Ak si skalibrujete rýchlomer tak, že vám bude ukazovať presne pri rýchlostiach používaných pri krúžení v stupáku, tak chyby budú nasledovné:
To znamená, že pri pádovke vám bude ukazovať menej (namiesto 33km/h bude ukazovať 31km/h) a pri maximálke vám bude ukazovať viac (namiesto 70km/h bude ukazovať 76km/h). Keď vás zaujíma pádovka, tak myslite na to, že s nižšou výškou je vzduch hustejší, takže o 300m nižšie je pádovka nižšia o 0.5km/h, a pri zemi funguje aj prízemný efekt, ktorý dovolí krídlu letieť o ďalšie 2km/h pomalšie.
A ešte to najdôležitejšie - ako kalibrovať. Ja to robím takto: idem lietať večer na Kapušiansky hrad, kde nehrozí že ma bude vyrušovať termika. Nastavím si GPS na jednosekundový interval tracklogu. Pri svahovaní si odletím pred kopec, urobím peknú plynulú zákrutu, a snažím sa držať rýchlosť 44km/h počas celého kruhu (hlavne proti vetru a po vetre). To opakujem dovtedy kým sa dá. Doma si zobrazím tracklog v programe, ktorý nevyhladzuje záznam (dobrý bol napr. Maxpunkte). A sledujem max. a min. rýchlosti v kruhoch. Keď si urobím priemer z maxima a minima, to je rýchlosť ktorou som naozaj letel voči vzduchu. Odchýlka max. a min. GPS rýchlosti od priemeru je rýchlosť vetra.
Ak ste si istí smerom vetra, môžete to urobiť tak, že letíte 44km/h proti vetru (veeeľmi dlho), potom to stočíte po vetre a znova letíte 44km/h (za pár sekúnd ste znova na svahu, tak sa musíte snažiť letieť plynulo od samého začiatku - hneď ako to stočíte povetre).