Háj 26.08.2008

Letové dni 2008
pegas
Príspevky: 2692
Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
Kontaktovať užívateľa:

Háj 26.08.2008

Príspevok od užívateľa pegas »

Dnes výprava v zložení:
Laco (30'), MišoG (60'), Gašpi (3:12'), EdoV (15'), ViloG (5')

Ráno to vyzeralo na korekciu predpovede, pretože slnko bolo blokované vlnami altokumulov. Bezvetrie, alebo slabý vietor sa splnil, len termická aktivita sa oneskorila o hodinu. Kým sme prekecávali čas na rampe, začalo sa zadekovávať. MišoG sa nezakecal a mohol tak odštartovať do posledného pekného intervalu (okolo 12:45).

Ja som išiel až po polhodine, keď začalo miestami presvitať slnko. Mišo stále vo vzduchu. Hneď po štarte som zistil, že to nie je dobré - olej vo vzduchu, ale videl som že Miša to drží, tak poď ho pred malú muldu. Doletel som tam 50 m pod výškou rampy, ale očakávaný stupák z trojuholníkového pasienka sa dostavil. Nebolo to na celý kruh, a musel som ladiť optimálnu polohu kruhu, ale po chvíli sa mi podarilo vyhrabať nad hranu. V 300 m nad terénom som dostúpal Miša, ale spolu nám to veĽmi nešlo. Po dotiahnutí sa na stratené jadro som Miša definitívne stratil. Viď situácia:
Obrázok
Vo výške 3350 stôp (1150 m) som nadviazal spojenie s vežou letiska a dostal som požadovaných 5000 stôp (1666 m). OdtiaĽ som zbadal vatu nad Turnianskym rybníkom, tak som veži ohlásil presun na juh.
Obrázok
Pri pohĽade naspäť bol celý svah pri Háji v tieni. Cez stred doliny, naopak, išiel šikmo pekný rad kumulov. Tak som si rádiom vyjednal prelet na Včeláre. OdtiaĽ popri Maďarskej hranici na Jablonov, tam preskok na severnú stranu doliny, zastávka na Soroške a naspäť na Háj. Tam som nevedel nájsť zvozové auto, tak som sa ešte prehĽadal planinu. Bolo to už po 2 hodinách letu, tak som tipoval, že všetci sú v reštaurácii Orgován pri Moldave. Vrátil som sa do Zádielu dotankovať 1760 m nadmorských a veži som oznámil doklz do Moldavy. Tam som doletel v 1050 m a snažil sa zhodiť výšku, aby som v 660 m mohol ukončiť rádiové spojenie. Ako na potvoru, sa pri Orgováne začali objavovať obláčiky a pristál som až po polhodine.

IGC - Gašpi
IGC - Mišo
IGC - Laco

Tak tento pohĽad ma viedol pri prvom preskoku na Turniansky rybník.
Obrázok

PohĽad od Včelárov na dolinu smerom na Jablonov. VĽavo vidno myšiaka, ktorý ma dostúpal.
Obrázok

Nad Včelármi s myšiakom. Kým bol podo mnou skúšal všelijaké akrobatické kúsky (napríklad pretočenie na chrbát a späť). Keď ma prestúpal, ukĽudnil sa (asi zistil že mu nemôžem konkurovať).
Obrázok

PohĽad na lom na Maďarskej strane Včelárov.
Obrázok

Zádiel od Včelárov.
Obrázok

Kvôli tomuto mraku som nakoniec radšej preskočil na severnú stranu doliny pri Jablonove. Mrak bol už v Maďarsku, a ja som za ním chytal iba prdy.
Obrázok

Na severnú stranu doliny som doletel v 830 m (nejakých 200 m nad terénom. Po dotankovaní výšky som sa pozrel aj na Sorošku:
Obrázok

PohĽad na Drienovec a Moldavu. Pristával som oproti Orgovánu, vpravo za železničnou traťou (v strede fotky). ZatiaĽ je tam čisto, o chvíĽu to bolo úplne inak - nosilo to všade.
Obrázok

Užívateľov profilový obrázok
matoZA
Príspevky: 460
Dátum registrácie: Ut Nov 06, 2007 9:27 pm
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa matoZA »

Velmi pekne Gaspi!

Užívateľov profilový obrázok
Norbert
Príspevky: 1510
Dátum registrácie: Št Sep 27, 2007 5:11 pm
Bydlisko: Kosice

Príspevok od užívateľa Norbert »

Krasny let. A coze ostatny neleteli s Tebou?
Ja by som sa hanbil takto nechat nejakeho dochodcu letiet sameho.
Co keby sa Ti nieco stalo??? :wink:

pegas
Príspevky: 2692
Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa pegas »

Bol to posledný možný interval, kedy sa dalo zdvihnúť do dobrej výšky. Potom sa to na polhodinu zatienilo. Laco to už nestihol.

Mišo bol zas nervózny pri točení vo dvojici a nebol si istý či ho vidím. Takže aj pre ostatných dávam na známosť: pri voĽnom lietaní rád natiahnem zákrutu, aby ste sa mohli dostať do stupáku. Ale na súťaži to neplatí - tam hrozí, že keby som stratil jadro, budem to Ľutovať.

Užívateľov profilový obrázok
sidewinder
Príspevky: 2750
Dátum registrácie: St Sep 19, 2007 9:00 am
Bydlisko: Kosice- Toporec - SR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa sidewinder »

gaspi ja asik fakt nemozem chodit s tebou lietat :-D

pegas
Príspevky: 2692
Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa pegas »

:D zatiaĽ to tak vychádza

juraj
Príspevky: 3423
Dátum registrácie: Št Sep 20, 2007 12:29 pm
Bydlisko: Košice

Príspevok od užívateľa juraj »

Gaspi, krasne, ticho zavidim

pegas
Príspevky: 2692
Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa pegas »

Mišo, skúsil som si pozrieť, prečo ti to nešlo tak dobre a zistil som toto:

1. prvá 360-ka, ktorú sme urobili spolu bola OK. Ja som si udržiaval prevýšenie ~70 m presne nad tebou.

2. potom si vypadol na náveternej strane stupáku, ale pokračoval si v tom istom kruhu. To bola tá chyba:
Obrázok
Ja som v tej chvíli dal plné ruky a zákrutu som "odrezal". V takých prípadoch je niekedy nutné urobiť aj "súvratovú" zákrutu. Stratíš tým pár metrov výšky, ale udržíš sa v jadre, a nemusíš ho zase hĽadať, čím stratíš omnoho viacej výšky - stačí si spočítať rozdiel medzi stúpaním v jadre a klesaním okolo stupáku (2+2=4 m/s) a vynásobiť to počtom sekúnd mimo stupáku (4 m/s x 10 s = 40 m). To je výška o ktorú prichádzaš. VeĽa pomôže aj dobré krídlo - Aeros KPL sa dá riadne odtlačiť, bez toho že by padol do vývrtky (bežne lietam 44 km/h a pádovka je niekde okolo 31 km/h). Keď vletíš do úzkeho stupáku s prebytkom rýchlosti, tak to môžeš zalomiť bez straty výšky. Keď to veĽmi prešvihneš, tak ide náklon aj cez 90 stupňov, na to treba dávať pozor. Dá sa to v pohode vybrať, len treba počkať kým nos sám neklesne pod horizont.

3. všeobecne točíš príliš veĽké priemery zákrut - okolo 110 m (u mňa ~70 m). Skús v stupáku čo najviac spomaliť - ale to môže byť problém krídla. Pamätám si že s Moyesom XS som musel lietať tiež rýchlo, inak som musel dávať veĽkú kontra výchylku.

Užívateľov profilový obrázok
Ivan Plucko - NAY
Príspevky: 988
Dátum registrácie: Ut Okt 23, 2007 8:17 pm
Bydlisko: Bratislava
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Ivan Plucko - NAY »

Ja som si to tiez pozrel zbezne. Hlavny problem bol kruzenie s velkym polomerom. Proste to treba tocit ostro.
Do urciteho obdobia som tocil aj ja velke kruhy a az po precitani Pagenovych knih som zacal tocit ostrejsie a hned sa mi zlepsila vykonnost v toceni stupakov.

Michal
Príspevky: 1332
Dátum registrácie: St Okt 24, 2007 9:07 pm
Bydlisko: Košice
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Michal »

kym si bol zizsie , poucne kochal som sa tvojim kruzenim , ked si ma dostupal robil som uhybne manevre - velke kruhy , aby som ti uvolnil cestu - (pravidla vyhybania) a ty nic , stale si isiel za mnou. Potom si sa mi stratil a ja som si isiel krk vykrutit aby som ta nasiel, vykaslal som sa na stupak. Nevedel som ze si dostal 1600m, tak som to skusil na preskok. Aj tak si myslim ze taku trat s tebou by som s merlinom neurobil ani pomalsie. Po tej hodine som mal uz riadne vytahane ruky.

pegas
Príspevky: 2692
Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa pegas »

a ja som si myslel, že centruješ stupák :D To lepšie jadro bolo totiž niekde medzi nami. Keby si letel s menším polomerom, tak by som sa ti nedostal na chrbát - nie že by som to chcel. Ale na súťaži to môže byť výhoda. Napr. keď tvoj "protipilot" kazí stupák (rozťahuje zákruty alebo to ťahá mimo jadra), stačí sa dostať za neho a máš tak väčšiu voĽnosť vo volení zákruty - môžeš tak utiahnuť zákrutu, tým lepšie využiješ jadro a protipilot bohužiĽ zostane odrezaný od jadra.

juraj
Príspevky: 3423
Dátum registrácie: Št Sep 20, 2007 12:29 pm
Bydlisko: Košice

Príspevok od užívateľa juraj »

Gaspi, ake bohuzial, na sutazi je protipilot Tvoj konkurent a treba sa ho zbavit :D Najlepsie ale az v poslednom stupakom pred cielom 8)

pegas
Príspevky: 2692
Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa pegas »

:D poznáme také prípady, že?

Tým "bohužiaĽ" som chcel zdôrazniť, že nejde o akt agresie voči konkurentovi, ale že ide o legitímnu obranu - t.j. keď mi konkurent kazí stupák, nemôže sa diviť mojej reakcii, a na príčine je teda on sám.

(tak sa pozerám, že rečním skoro ako nejaký diplomat - za to môžu tie správy o Gruzínsku :D )

skutak
Príspevky: 174
Dátum registrácie: Št Júl 03, 2008 12:25 am
Bydlisko: K priehrade 788/14 Banovce nad bebravou
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa skutak »

Gaspi pekne od teba ze im neradis.
Ale fotky mas pekne
Tak kukni na Banovce a Jankov Vrsok.
Posledna Letisko BN.Z1000M
Obrázok

Obrázok

Obrázok

Napísať odpoveď