18.3. Dubina

Letové dni 2012
Užívateľov profilový obrázok
jaro
Príspevky: 4200
Dátum registrácie: Št Sep 20, 2007 12:39 pm
Bydlisko: Prešov
Kontaktovať užívateľa:

18.3. Dubina

Príspevok od užívateľa jaro »

http://www.xcontest.org/world/en/flight ... 2012/13:36

Na to že to bolo zo zapadneho štartu a tak pozde to bolo dobré.
Stále sa učím lietať na novom krídle, asi ešte zarezáva vľavo. Ale klže to jak divé. Compeo ma dosť metie, zlaté Cartesio. Vela nových vecí naraz.
S vežou sme pekne komunikovali, len by ste sa chalani mali zamyslieť a naozaj investovať do tych radii.
Záverečná turbulencia mi bola podozrivá, všetky krídla na zemi a ja vo výške štartu. Aj som sa rozzipsoval ale bordel jak sviňa. No bal som sa čo bude dole a ako to zvladnuť. Reku poolietam to dookola a najdem klesanie. Po par zatačkach som mal + 300 m, už som premyšlal že idem do Sp.Štvrtku po vetre. Odrazu, ale naozaj odrazu, laminár bez naaajmenšieho nárazu a ručička varia ako ked otočíš volume na radiu na 3,5-3,8 m. Od 2 tisic mi bola zima. Ešte som kus čakal čo to bude robiť a ked to neprestávalo tak som v 2200 otočil po vetre smer Branisko. Samozrejme som dotiahol tých 2500 ale pálil som preč, volal som vežu aby o mne vedeli. Za Štvrtkom prišiel další rotor a ďalšie stúpanie, to som pridaval lebo mi bola zima, už som videl hrad a tak to šlo až za Sp.hrad kde som sa už dosť zaoberal výškou lebo som stale klzal od 10 do 18 a slnko padalo dole. AJ ked výška bola, volil som istotu za svetla pred Braniskom.
Na buduce to dam, ale naozaj za svetla.
Som unavený a urobený ale zažil som niečo čo som za 28 rokov lietania nezažil.

Užívateľov profilový obrázok
Chefo
Príspevky: 1075
Dátum registrácie: Ut Feb 23, 2010 3:50 pm
Bydlisko: Brezno
Kontaktovať užívateľa:

Re: 18.3. Dubina

Príspevok od užívateľa Chefo »

Jardo genialny prelet plny mimozemskych javov :D, skoda, ze som ti nestihol uz ten zdroj odovzdat. Ale to este dotiahneme :)

Užívateľov profilový obrázok
marek pp
Príspevky: 214
Dátum registrácie: Po Okt 01, 2007 6:56 pm
Bydlisko: Poprad-Matejovce
Kontaktovať užívateľa:

Re: 18.3. Dubina

Príspevok od užívateľa marek pp »

Jarooooo, dnes si fakt zahviezdil. Som rád, že Dubina nesklamala.

Ja dnes dva štarty. Prvý krát po zime, takže to tak aj vyzeralo. 1. štart okolo 14:00 som riadne odsral.Po pár zákrutách som bol štartom a ostávalo mi už len pristáť. Až potom sa to naštartovalo a ostatní do toho poskákali.
Rýchlo som pobalil a urobil reparát. 2. let sice len pol hodiny, ale na začiatok poteší.

Laco
Príspevky: 2259
Dátum registrácie: Po Sep 24, 2007 5:35 pm
Bydlisko: Košice

Re: 18.3. Dubina

Príspevok od užívateľa Laco »

Jednoznačne z toho vychádza, že na Dubinu treba ísť najskôr o 14.00 :wink: :lol:
Jarova a aj všeobecná nervozita z laxne organizovaného lietania je dúfam nadobro zahojená. :D
Pekné polietanie, aj sa mi začala zlepšovať tá moja slabá "pevná vôľa". Na Marekovu obranu dodám, že uchytenie nebolo zadarmo, ako najväčší bojovník sa ukázal Robo. Viem že Edmond sa bude na mňa hnevať, ale nový štart by bol aj dnes výhodnejší. :lol: Samozrejme objektívne príčiny a slabé terénne auto rozhodli. (A drsoňom to musí byť aj tak jedno.)

A záver bol zrejme normálny scénar mimozemských civilizácii. ONI nás nechali pekne pristávať jedného po druhom s rozostupmi 1-2 min. Keď som ako predposladný pristál, a mal nasledovať Jaro, (už s rozopnutým postrojom) tak zasiahli. A keď sme zo zeme pozorovali vzdiaľujúci sa bod, tak som si pripadal ako na Floride pri pozorovaní raketoplánu po štarte. Našťastie som nechal zapnuté rádio, - Jaro má pravdu, treba rádio, aby ste ho mohli počúvať.

Jaro: Tatry veža, tu OMH-500.
TWR: OMH-500, Dávajte.
Jaro: Všetky rogalá popristávali, Je tu nejaký divný bordieľ, idem pristáť. Žiadam o ukončenie spojenia.
TWR: Potvrdzujem.
...
Jaro: Neviem čo, ale mám tu stúpanie 3,5m/s. Žiadam o povolenie stúpať do 6000ft.
TWR: Povoľujem.
Jaro: Stúpanie neprestáva, žiadam o povolenie stúpať vyšie a pokračovať smerom na východ.
TWR: Stúpajte do 8000 ft.
...
Jaro: Výška 8000 ft, pokračujem smerom na Levoču, je mi zima jak sviňa.
TWR: Rozumel.
...................... :lol: :lol: :lol:

Prepis komunikácie nebol autorizovaný, ostatné pikošky (typu aj 498 je vaša stará volačka?) si nechám pre seba
:lol:

Užívateľov profilový obrázok
Norbert
Príspevky: 1510
Dátum registrácie: Št Sep 27, 2007 5:11 pm
Bydlisko: Kosice

Re: 18.3. Dubina

Príspevok od užívateľa Norbert »

Lietanie bolo super ale aj napriek tomu ze sa to prebudilo neskor (aj ked podla mna ked startoval Marek to uz fungovalo presne tak isto) ma to nepresvedcilo ze sme boli na kopci skoro. Ovela viac krat som zazil situaciu ze sme sa dovalili (pani rogalisti) na kopec a ked sme postavili kridla tak sme uz len mohli povedat ze sme dosli neskoro. Treba si brat priklad s pilotov ktory lietaju 10-nasobok nasho rocneho naletu - Stano, Vyparinovci a pod. Stava sa ze za cely den pride jediny interval na odlet a vtedy treba byt pripraveny nie este len staviat kridlo...
Ked ideme lietat je to na cely den tak ci tak teda nevidim dovod preco nebyt na kopci o hodinu skor. Len kvoli istote ze nedojdem neskoro.

Užívateľov profilový obrázok
Edmond PP
Príspevky: 1010
Dátum registrácie: Ut Júl 29, 2008 5:29 pm

Re: 18.3. Dubina

Príspevok od užívateľa Edmond PP »

Ja som robil včera "iba" technickú podporu, ktorá sa pri lietaní neráta, ale určite má svoju , niekedy aj nezaplatiteľnú hodnotu. :wink: Marek by bez nej ten druhý let neurobil.

Aj ja som úprimne rád, že Dubina dva dni za sebou bola k pilotom "štedrá". Aladin nikdy nie je taký, aká je napokom samotná skutočnosť. ... ale po 14,00 podľa predpovede ten vietor očakávané grády naozaj nabral . Vtedy aj západný štart funguje ako výťah (Marekov druhý štart). Škoda len, že po polhodine po Marekovom štarte (štart cca o 16,10) v prízemnej vrstve vietor slabol a fungovalo to až od cca 500 m nad zemou (Jarova výška pred začiatkom plynulého stúpania). Neviem, kto fundovane a presne dokáže povedať, či Jarov "výťah" bol v rámci podvečernej termiky nad Hornádskou dolinou alebo kombinácia podvečernej termiky a vlnového JZ prúdenia od Nízkych Tatier.
V každom prípade, včerajšia skúsenosť chlapcov je úžasným zistením, ako to nad Dubinou za určitých poveternostných podmienok funguje. Jaro, klobúk dole! Z Tvojej strany je Tvoj včerajší let svojím spôsobom priekopníckym počinom - zistil si niečo, čo sa doposiaľ nepodarilo na Dubine nikomu z nás! Za Tvoje vymrznutie tam hore počas preletu máš u mňa pri najbližšom stretnutí v hranovnickej Delte veľký (R)UM. :D
Rád by som pridrukoval Jarovu pripomienku - mať v riadenom vzdušnom priestore leteckú rádiostanicu, je ako mať ešte ďalšie krídla. Vtedy sa pilot naozaj stáva slobodným nielen vo vertikálnom, ale i v horizontálnom smere! Samozrejme, IFR let bude mať pred "motgomerákom" stále prednosť - predovšetkým preto, že v IFR lietadle zvyčajne "ide" o viac životov a nepomerne väčšie finančné hodnoty samotných lietadiel. Možno sa niekomu toto zdôvodnenie nemusí páčiť, ale iné jednoduchšie a zároveň logickejšie nenachádzam. Bolo by vhodné, keby si závažnosť týchto faktov ignoranti medzi piloti PG a ZK čím skôr začali aktívne uvedomovať... Dovolím si tiež povedať, že väčšine z nás pri lietaní v TMA a CTR nie sú známe súvislosti s aktuálnou, resp. možnou leteckou prevádzkou v danom priestore. Práve preto je tu namieste zodpovednosť každého účastníka letovej prevádzky.
Zo sobotňajšieho lietania mám ešte jednu dôležitú skúsenosť.
Pred začiatkom lietania ZL (PG) v riadenom vzdušnom priestore je potrebné telefonicky vyžiadať si pre túto činnosť od TWR príslušného letiska LETOVÉ POVOLENIE.
Toto letové povolenie, je "riadiaci" závesného lietania resp.PG lietania podľa leteckého predpisu povinný celé presne zopakovať (read back), aby mal RLP TWR istotu, že bolo povolenie správne prijaté. Zodpovednosťou "riadiaceho" ZL (PG) je toto povolenie odovzdať ostatným pilotom tak, aby mal istotu, že povolenie všetci pochopili tak, ako bolo vydané! V prípade nejakej leteckej udalosti sa zistuje, kto aké povolenie vydal, ako bolo povolenie prijaté a pod. Tam už ide o zistenie zodpovednosti za chybu (právna záležitosť!). Aj preto je dôležité, aby mal "riadiaci" ZL (PG) istotu, že ním ďalej odovzdávané povolenie ostatní pochopili presne.
Thalhofer GT
Bautek Fizz

Užívateľov profilový obrázok
jaro
Príspevky: 4200
Dátum registrácie: Št Sep 20, 2007 12:39 pm
Bydlisko: Prešov
Kontaktovať užívateľa:

Re: 18.3. Dubina

Príspevok od užívateľa jaro »

Tak Edmond, tak,
Pri drukujem ešte. Tak som sa trocha aj vybál ale neviem si dosť predstaviť situáciu nemať rádio a dostať sa do toho stupania. Asi skúsenosť by zavelila podstatne skôr a rýchlo ťahať po vetre na zem. V tých 8000 ft to stale stupali 1,5 m a prestalo až niekde pri štvrtku. Ale to rádio dalo o stres menej a aj tu zimu si užiť, je to očiň fasa.
Myslim že to bolo vlnove prudenie, aj to vzniká pri istom zvrstvení vzduchu a pozoroval som nad rudohorim taky slížovitý oblak, chvalabohu to nebol regularny lenťas. Potom ta laminárnosť a rýchlosť prúdenia. Také poslušné krídlo som hadam ešte nemal.
Navrhujem ža by sem pri ďalšich podobných situáciach trocha počitali s tým a v spolupráci s twr možno aj urobili nejaké pokusy s výškou. Edmond ako je to s možnosťou žiadať viac ako 8000 ft? Na taketo miestne lietanie sa to dá?
Treba ale ceplé gace.

Užívateľov profilový obrázok
Norbert
Príspevky: 1510
Dátum registrácie: Št Sep 27, 2007 5:11 pm
Bydlisko: Kosice

Re: 18.3. Dubina

Príspevok od užívateľa Norbert »

Co musim smutne skonstatovat je rozdiel vo vykone kridiel.
To moje KPL-ko sa neda ani zdialky porovnavat s Jarovym Lite supa-dupa speedom.
Aj pri takmer plne napnutom kridle a hrazde na pupku mi Jaro unikal neuveritelnym sposobom
a este bol cim dalej tym vyssie. Ja som len padal k zemi ako hruska. :(

pegas
Príspevky: 2692
Dátum registrácie: Pi Sep 28, 2007 9:05 pm
Bydlisko: Ta Košice (The Kosice)
Kontaktovať užívateľa:

Re: 18.3. Dubina

Príspevok od užívateľa pegas »

Noro, a pritom Jarov LS je ešte aj pomalší ako tvoje KPL :-)

Jaro, k tej vlne ti gratulujem a úprimne ti závidím. Ak to ešte chceme zopakovať, treba si urobiť poriadny rozbor meteo situácie z toho dňa - hlavne teplotné zvrstvenie a priebeh vetra s výškou. Napadá ma, že keď sme s Lacom na Dubine kedysi zažili najhoršiu turbulenciu, v akej som kedy lietal, či sme náhodou nelietali vo vlnovom rotore.

Vlna sa väčšinou objavuje pri silnejšom vetre. Takže ten rozbor by bol možno zaujímavý aj pre meteorológov.

Užívateľov profilový obrázok
jaro
Príspevky: 4200
Dátum registrácie: Št Sep 20, 2007 12:39 pm
Bydlisko: Prešov
Kontaktovať užívateľa:

Re: 18.3. Dubina

Príspevok od užívateľa jaro »

Niekoľko obrazkov zo so a ne na Dubine.
Prílohy
Z pristavačky na JZ je Kráľova hoľa
Z pristavačky na JZ je Kráľova hoľa
Na západ su kopce hreneňa Dubina kde sa trtolime po rebrach a kde to slabo funguje. Ale na tom prvom rebre je vždy moj stupak.
Na západ su kopce hreneňa Dubina kde sa trtolime po rebrach a kde to slabo funguje. Ale na tom prvom rebre je vždy moj stupak.
Na sever je štartovačka
Na sever je štartovačka
Ja rouš si to dooobre meria aby nejeee...bol.
Ja rouš si to dooobre meria aby nejeee...bol.
Idylka - zátišie s ...istami
Idylka - zátišie s ...istami
A taaaaak sa kráááásne letelo.
A taaaaak sa kráááásne letelo.
a tak sa úúúžasne stúpalo
a tak sa úúúžasne stúpalo
za 4 min 800 m a za 30 min 35 km
za 4 min 800 m a za 30 min 35 km

Napísať odpoveď