Saint Andre les Alpes FR 2014
Napísané: Ne Aug 24, 2014 5:53 pm
V priebehu týždňa dohadujeme cestu, s Norom a Mirom. Miro pôjde o deň pozdejšie. Ja v sobotu nemôžem, kradnem včelám med. Večer nakladám auto ale vstávam o hodinu pozdejšie. Vyrážame s Mirkou z PO 05:04 hod. Nakladám Nora, auto je dostatočne plné. Nevieme do čoho ideme tak máme zásoby.
Cesta
HUN poplatok 14 E, nafta ako SK, SLO známka 7 alebo 30 dní (30E), ITA 58 E, FR 3,3 E. ITA a FR aj cestou späť. Celkom 1690 km za 19 hodín tam a 22 hod späť, kvôli dažďu. Nafta mimo ITA všade veľmi podobná, vo FR suverénne najlacnejšia pri obchoďákoch a na dedine. Z ITA do Nice sme skončili počítanie tunelov po 140. A boli ďalšie.
V nedeľu večer o 21:00 v Nice pozatvárane pumpy, dojazd 150 km a nám treba 90, začíname stúpať, cesta zasekaná v kamenných stenách, dojazd klesá ... V jednom „valaľe“ sme našli pri zavretom obchodíku automat tak sme s úľavou doplnili a došli poslednú hodinku. Treba dotankovať hneď na výstupe v Nice, respektíve podľa času.
O polnoci staviame stany a ľaháme konečne na rovnú zem. Auto zostáva pred rampou kempu, ráno doriešime. Našli sme aj výpravu z ČR. Ráno kosa a dozvedám sa že kempujeme v 900 mnm. Uups ...
Poznámka: Až vo štvrtok sme s Mirkou našli turist office. Dozvedeli sme sa veľa zaujímavých vecí o okolí a dostali typy na výlety. S Norom sme sa ale nenudili je to veľký a skúsený svetobežník a turista.
1.deň
Spolu s Čechmi vychádzame na Chalvet cca 1550 m. Je to kopec rovno nad St.Andre ale sme na ľavej západnej strane kopca. Vidíme smerom na SZ na kopce Laragne. A hrebeň smerom na Digne (Dyné). Neviem ako sa to všetko volá tak si kuknite Google ako ja. S Norom neváhame a štartujeme cca 1:00 pm. Po štarte hneď do stupaku nad kopec cez 2 tis. Vzduch je sakramentsky výživný, turbulencia bubliny do 5 m. No rachot jak sa patrí. Smerom všade dookola krásne kopce, menšie zalesnené alebo hole a ďalšie skalnaté, Smerm na Juh „zub“, na hrebeni ponad mestečko.
Letím na S, „anténa“ potom sa vraciam späť s Norom okolo lietaju rogala a doskače. Na antene dotačam s doskáčom dosť mimo kopca 1500 m a vydavam sa do hôr medi menšie kopečky kda sa v dolinách dá pristávať. Zachraňujem sa 100 m nad kopcom zase s doskáčom, dotáčame cez 2,5 tis.
Na sever vpravo je Cheval Blanc 2323 m. Blskajú sa tam lietači ale nemám morál tam letieť. Vredu pred kopcom nie je priestor na pristávanie. Letím smerom na juh, vpredu asi 5-6 km je veľký široký „Dinsky“ hrebeň, nemám výšku proti vetru na doletenie. Rozhodujem sa obletieť dolinu a vrátiť sa do St.A. V strede doliny je dosť turbulencia. Stále si hovorím že krídlo je OK. Po chvíli hľadania stúpam málo ale cestujem na bočný vietor. Odrazu turbulencia prestáva a vario nasadzuje najprv 0,2, potom 0,5 a potom až do 2,5 m v úplnom lamináre. Vozím sa jak vráta od stodoly. Kus maturujem nad údajmi z Compea. Pri 20 km vetre predsa nemôže byť vlna. Ale vo FR áno. Stúpam na 2800, 3000 až 3500, vario sa v podstate zastavilo.
Pohľad dookola je neskutočný, Alpy, skaly mestá cesty a na SV z poľa „kameňov“ na zemi trčí asi dvakrát väčšie špička Mont Blancu. Kamera mi už pred hodnou chvíľou došla škoda týchto pohľadov. O tomto sa mi bude snívať nasledujúce roky. 3-4 tisícky je tu vraj normálny termická operačná výška a lieta sa smerom na sever 100 km hore a späť. Tie hrebene sú krásne naskladané. Zhora ale nevidím pristávačky, je ich tam poskromne. Na Z hrebeňoch sa blýskajú frčiace a točiace sa vetrone.
Skúšam točiť plochú zákrutu, druhú, Compeo si hudie svoje aj keď som sa odfúkol hodne ďaleko dozadu. Budem mať čo študovať v manuále. Prepínam na stopu a snažím sa vrátiť na pôvodné miesto. Je to zvláštne ale akosi mi to nejde, nedarí sa to. Z výšky 3000 m nasadzujem Z smer Dinský Hrebeň. V podstate to dolietam ale bolo to len so 100 m rezervou. Druhá strana hrebeňa je kolmá skala, je tu turbulencia, definujem bubliny a nárazy. Dole nie je kde pristáť, teda je to dosť ďaleko, treba výšku. Na špičke Tartonne zalamujem strašným spôsobom ostrú bublinu, stúpam 2,5 metra, dolietajú ma dva krásne vetrone a dotáčame cez 2,5 tisíc. Je to v suchu. Cestujem domov, v niektorých hladinách je strašná turbulencia. Nad pristávačkou zhadzujem 800 metrov. Som už unavený letieť na zub. Bude zajtra. Dnes to bolo dobré zoznámenie a rozlietanie.
2. a ostatné dni
V podstate sme si olietali blízke okolie. Ďalej sme sa neodvažovali kvôli prevládajúcemu Z až S vetru nad 20 km. Do konca týždňa sa to viac stáčalo na S a zosilňovalo. Polietali sme si aj „Zub“ Pic de Chamatte. Podvečer to tam bolo zadarmo. Bude pekne videjko.
Pristávačka je veľká pri kempe ej keď je v úplave priesmyku okolo Chalvetu. Je tu ale PG škola a rukavov a zástaviek dosť. Druhá pristávačka je dlhá lúka za mestom, je tu rukáv a je to založna plocha pre glidery. Tu pristavali väčšinou češi. Je tu tráva a v pohode sa to dá aj tu. Noro tu mal HQ.
Zaver:
Máme krásnu skúsenosť, krásny výlet, aj do okolia. Máme niekoľko kontaktov pre nové výjazdy. AJ v ITA nás zastavil chlap na motorke, rogalista a len poďho a poďho na štartovačku, niekde v strede ITA. O rok určite.
Lieta sa tu búd na obed, keď je potreba nejakej stovky alebo po 15tej keď treba 4 hodinky s pristátim pred „večierkou“. Každý let na anténu a na zub sa dá denne zvládnuť čo je asi do 20 km. Ja som to jeden deň obletel dva krát. Samozrejme lietanie v horách, takýchto horách má svoje čaro aj úskalia. Videli sme letieť aj žiakov a nezdalo sa nám všetko normálne a dobré. Podľa debaty s čechmi treba sem ísť od polovice augusta.
Cesta je dlhá ale dá sa zorganizovať na viac dní so zástavkami v Slovinsku, Medune alebo novej „destinácii“ Tortone.
Tí čo neboli nám chýbali.
Počasie FR: http://meteo-parapente.com/?lang=en" onclick="window.open(this.href);return false;
Cesta
HUN poplatok 14 E, nafta ako SK, SLO známka 7 alebo 30 dní (30E), ITA 58 E, FR 3,3 E. ITA a FR aj cestou späť. Celkom 1690 km za 19 hodín tam a 22 hod späť, kvôli dažďu. Nafta mimo ITA všade veľmi podobná, vo FR suverénne najlacnejšia pri obchoďákoch a na dedine. Z ITA do Nice sme skončili počítanie tunelov po 140. A boli ďalšie.
V nedeľu večer o 21:00 v Nice pozatvárane pumpy, dojazd 150 km a nám treba 90, začíname stúpať, cesta zasekaná v kamenných stenách, dojazd klesá ... V jednom „valaľe“ sme našli pri zavretom obchodíku automat tak sme s úľavou doplnili a došli poslednú hodinku. Treba dotankovať hneď na výstupe v Nice, respektíve podľa času.
O polnoci staviame stany a ľaháme konečne na rovnú zem. Auto zostáva pred rampou kempu, ráno doriešime. Našli sme aj výpravu z ČR. Ráno kosa a dozvedám sa že kempujeme v 900 mnm. Uups ...
Poznámka: Až vo štvrtok sme s Mirkou našli turist office. Dozvedeli sme sa veľa zaujímavých vecí o okolí a dostali typy na výlety. S Norom sme sa ale nenudili je to veľký a skúsený svetobežník a turista.
1.deň
Spolu s Čechmi vychádzame na Chalvet cca 1550 m. Je to kopec rovno nad St.Andre ale sme na ľavej západnej strane kopca. Vidíme smerom na SZ na kopce Laragne. A hrebeň smerom na Digne (Dyné). Neviem ako sa to všetko volá tak si kuknite Google ako ja. S Norom neváhame a štartujeme cca 1:00 pm. Po štarte hneď do stupaku nad kopec cez 2 tis. Vzduch je sakramentsky výživný, turbulencia bubliny do 5 m. No rachot jak sa patrí. Smerom všade dookola krásne kopce, menšie zalesnené alebo hole a ďalšie skalnaté, Smerm na Juh „zub“, na hrebeni ponad mestečko.
Letím na S, „anténa“ potom sa vraciam späť s Norom okolo lietaju rogala a doskače. Na antene dotačam s doskáčom dosť mimo kopca 1500 m a vydavam sa do hôr medi menšie kopečky kda sa v dolinách dá pristávať. Zachraňujem sa 100 m nad kopcom zase s doskáčom, dotáčame cez 2,5 tis.
Na sever vpravo je Cheval Blanc 2323 m. Blskajú sa tam lietači ale nemám morál tam letieť. Vredu pred kopcom nie je priestor na pristávanie. Letím smerom na juh, vpredu asi 5-6 km je veľký široký „Dinsky“ hrebeň, nemám výšku proti vetru na doletenie. Rozhodujem sa obletieť dolinu a vrátiť sa do St.A. V strede doliny je dosť turbulencia. Stále si hovorím že krídlo je OK. Po chvíli hľadania stúpam málo ale cestujem na bočný vietor. Odrazu turbulencia prestáva a vario nasadzuje najprv 0,2, potom 0,5 a potom až do 2,5 m v úplnom lamináre. Vozím sa jak vráta od stodoly. Kus maturujem nad údajmi z Compea. Pri 20 km vetre predsa nemôže byť vlna. Ale vo FR áno. Stúpam na 2800, 3000 až 3500, vario sa v podstate zastavilo.
Pohľad dookola je neskutočný, Alpy, skaly mestá cesty a na SV z poľa „kameňov“ na zemi trčí asi dvakrát väčšie špička Mont Blancu. Kamera mi už pred hodnou chvíľou došla škoda týchto pohľadov. O tomto sa mi bude snívať nasledujúce roky. 3-4 tisícky je tu vraj normálny termická operačná výška a lieta sa smerom na sever 100 km hore a späť. Tie hrebene sú krásne naskladané. Zhora ale nevidím pristávačky, je ich tam poskromne. Na Z hrebeňoch sa blýskajú frčiace a točiace sa vetrone.
Skúšam točiť plochú zákrutu, druhú, Compeo si hudie svoje aj keď som sa odfúkol hodne ďaleko dozadu. Budem mať čo študovať v manuále. Prepínam na stopu a snažím sa vrátiť na pôvodné miesto. Je to zvláštne ale akosi mi to nejde, nedarí sa to. Z výšky 3000 m nasadzujem Z smer Dinský Hrebeň. V podstate to dolietam ale bolo to len so 100 m rezervou. Druhá strana hrebeňa je kolmá skala, je tu turbulencia, definujem bubliny a nárazy. Dole nie je kde pristáť, teda je to dosť ďaleko, treba výšku. Na špičke Tartonne zalamujem strašným spôsobom ostrú bublinu, stúpam 2,5 metra, dolietajú ma dva krásne vetrone a dotáčame cez 2,5 tisíc. Je to v suchu. Cestujem domov, v niektorých hladinách je strašná turbulencia. Nad pristávačkou zhadzujem 800 metrov. Som už unavený letieť na zub. Bude zajtra. Dnes to bolo dobré zoznámenie a rozlietanie.
2. a ostatné dni
V podstate sme si olietali blízke okolie. Ďalej sme sa neodvažovali kvôli prevládajúcemu Z až S vetru nad 20 km. Do konca týždňa sa to viac stáčalo na S a zosilňovalo. Polietali sme si aj „Zub“ Pic de Chamatte. Podvečer to tam bolo zadarmo. Bude pekne videjko.
Pristávačka je veľká pri kempe ej keď je v úplave priesmyku okolo Chalvetu. Je tu ale PG škola a rukavov a zástaviek dosť. Druhá pristávačka je dlhá lúka za mestom, je tu rukáv a je to založna plocha pre glidery. Tu pristavali väčšinou češi. Je tu tráva a v pohode sa to dá aj tu. Noro tu mal HQ.
Zaver:
Máme krásnu skúsenosť, krásny výlet, aj do okolia. Máme niekoľko kontaktov pre nové výjazdy. AJ v ITA nás zastavil chlap na motorke, rogalista a len poďho a poďho na štartovačku, niekde v strede ITA. O rok určite.
Lieta sa tu búd na obed, keď je potreba nejakej stovky alebo po 15tej keď treba 4 hodinky s pristátim pred „večierkou“. Každý let na anténu a na zub sa dá denne zvládnuť čo je asi do 20 km. Ja som to jeden deň obletel dva krát. Samozrejme lietanie v horách, takýchto horách má svoje čaro aj úskalia. Videli sme letieť aj žiakov a nezdalo sa nám všetko normálne a dobré. Podľa debaty s čechmi treba sem ísť od polovice augusta.
Cesta je dlhá ale dá sa zorganizovať na viac dní so zástavkami v Slovinsku, Medune alebo novej „destinácii“ Tortone.
Tí čo neboli nám chýbali.
Počasie FR: http://meteo-parapente.com/?lang=en" onclick="window.open(this.href);return false;