Dubina 09.10.2014

Letové dni 2014
Užívateľov profilový obrázok
Edmond PP
Príspevky: 1010
Dátum registrácie: Ut Júl 29, 2008 5:29 pm

Dubina 09.10.2014

Príspevok od užívateľa Edmond PP »

Keď na Chopku fúka 10-15 m/s, tak na Dubine bude zaručene dobré polietanie. A Dubina dnes naozaj nesklamala - ustálený J vietor 5-6 m/s, tepľúčko, slniečko aj mráčiky. ...a stromy vymaľované ako z rozprávky!
Pôvodne som bol dnes na Dubinu dohodnutý s Jarom M., ale ráno mi volal, že nemôže prísť. Keď som sa zmieril s tým, že tam pôjdem sám, zazvonil mi Rasťo s Košíc. Vraj sa do partie na Háj už nevošiel, či by som ho vzal, ak dnes na Dubinu pôjdem. Na kopec sa dnes určite dalo ísť aj skôr a nalietať aspoň dve hodiny, ale po telefonáte s Rasťom som sa musel nastaviť na jeho príchod. Dohodli sme stretnutie na 12:00 na pristávačke. Cestou hore sme ešte trochu upravovali prístupovú cestu na hrebeni - dve vyjazdené jamy sme odvodnili ryhou a na dno pre lepší prejazd naukladali zopár kameňov.
Rasťa som nechal odštartovať predo mnou. Je vidieť, že Rasťo má lietanie v rukách - pekne odštartoval a hneď po štarte sa bral hore. S TWR som pre ZK bez spojenia dohodol výšku do 100 m nad hrebeň (teraz ma mrzí, že som to nedohodol ináč :( ), no a ja som ho po mojom štarte "istil" mojou rádiostanicou. Rasťo si polietal viac, ako čakal - bol vo vzduchu 1 hod. 20 min., ja, domáci (!), len cca 40 min. :mrgreen: Keď som poletoval nad západným štartom, na 15-20 min. sa vietor zmenil na JV a keďže je svah západnej štartovačky otočený mierne na JZ, spláchlo ma to dole ani neviem ako, a dostať sa naspäť som sa už nedokázal. Kým som ja pozeral, kde pristanem, Rasťo si nad záhradkami točil termiku. :mrgreen:
I napriek môjmu zaváhaniu bol som s dneškom celkom spokojný - termika fungovala skoro do 1.500 m.n.m, dravce sa nad kopcom bláznili a robili okolo mňa opičky a podo mnou nádherne vyfarbená príroda. :D
Teším sa, že si dnes Rasťo pekne polietal. Rasťo sa z vydareného letového dňa určite teší ešte viac. :wink: :wink: :wink:
Batérie v GPS-ku som po Žiline, ja hlupák, neprezieravo zabodol vymeniť, tak mi GPS zdochlo pár minúť po štarte. Napokon, aj tak by tam z dneška určite nebolo viac ako pár bodíkov.
Prílohy
DSC01164a.jpg
DSC01172a.jpg
DSC01173a.jpg
DSC01178a.jpg
Thalhofer GT
Bautek Fizz

Užívateľov profilový obrázok
Rebro
Príspevky: 1214
Dátum registrácie: Št Okt 25, 2012 2:49 pm
Bydlisko: Bratislava

Re: Dubina 09.10.2014

Príspevok od užívateľa Rebro »

Pekne fotecky. Lietanie na jesen ma svoje caro.
Monotrike

Užívateľov profilový obrázok
sidewinder
Príspevky: 2750
Dátum registrácie: St Sep 19, 2007 9:00 am
Bydlisko: Kosice- Toporec - SR
Kontaktovať užívateľa:

Re: Dubina 09.10.2014

Príspevok od užívateľa sidewinder »

Nam bolo povedane, ze na budinu uz len s vysielackou. A ono sa tam veselo lieta aj bez spojenia. Ako to vlastne je? Ci vvoleny mozu, a ostatny si maju platit skolenia a vysiealacky? Preco dvojaky meter?

Užívateľov profilový obrázok
Norbert
Príspevky: 1510
Dátum registrácie: Št Sep 27, 2007 5:11 pm
Bydlisko: Kosice

Re: Dubina 09.10.2014

Príspevok od užívateľa Norbert »

Aj my sme s Lacom v sobotu cestou na Kapusanak dostali informaciu ze sa moze bez vysielacky do 4000ft. Keby bolo o hodinu menej tak ideme na Dubinu.
Ja nerozumiem, preco si Edmond "vybavil" iba vysku len 100m nad kopcom? ved ked sa da tak cim viac, nie :?: A ked to nepojde, tak to nepojde...

Užívateľov profilový obrázok
Edmond PP
Príspevky: 1010
Dátum registrácie: Ut Júl 29, 2008 5:29 pm

Re: Dubina 09.10.2014

Príspevok od užívateľa Edmond PP »

Stále platí, že v riadených priestoroch musí mať lietadlo rádiové spojenie. Prípad, ak jedno lietadlo má spojenie a druhé ide s ním v skupine je bežne v riadených priestoroch akceptované - za predpokladu, že druhé lietadlo má na príslušnej frekvencii aspoň odposluch, alebo sa obe lietadlá dokážu dorozumievať na inej frekvencii (prvé lietadlo odovzdať druhému príkazy a pod.).

Naše lietanie na Dubine (konkrétne aj posledné dva letové dni) v podstate nespĺňa v plnej miere uvedené požiadavky (ZK s rádiom nemá kontakt so ZK bez rádia), táto prevádzka je však obmedzená v konkrétnom priestore výškovo aj horizontálne, riadiaci o nej vie a môže ostatnú prevádzku o tom informovať. Toto riešenie nie je z pohľadu riadenia prevádzky celkom ideálne pre žiadnu stranu, ale kým nie je schválená gliding zóna, dá sa to brať ako lietanie v skupine v pseudogliding zóne. To, akú výšku dostane pilot ZK bez spojenia je na rozhodnutí a zhodnotení riadiaceho na TWR/APP. S týmto hendikepom sa musí pilot bez leteckej RS zmieriť, kým sám neurobí zásadné a jednoduché rozhodnutie. :!:
Lietanie bez spojenia, podobne ako prípadná gliding zóna v CTR/TMA nezabezpečia takú voľnosť a "rozlet" , akú pilotom poskytuje rádiové spojenie pri lietaní v letových podmienkach umožňujúcich lietať bez výškového a horizontálneho obmedzenia vcelom CTR/TMA. :)

Z uvedeného si piloti ZK/PG musia (môžu) urobiť jednoznačný záver. Ak im lietanie na Dubine stojí za to a nechcú byť obmedzovaní lietaním v obmedzenom priestore, musia pre to niečo urobiť... :idea: V opačnom prípade môže byť nemenej zaujímavým riešením lietanie na Lendaku pod TMA 3 a TMA4. Je to aj mimo CTR a spodné hranice týchto TMA-čiek sú dostatočne vysoko, aby sa tam piloti vyšantili aj termike. :!:
Thalhofer GT
Bautek Fizz

Užívateľov profilový obrázok
Edmond PP
Príspevky: 1010
Dátum registrácie: Ut Júl 29, 2008 5:29 pm

Re: Dubina 09.10.2014

Príspevok od užívateľa Edmond PP »

Keď som bol na Dubine ja s Rasťom, dohodol som tých 100 m nad hrebeňom skôr z obozretnosti. Myslel som si, že Rasťovi na rozbeh to bude celkom stačiť. Pamätám si jeho reakcie pri lete na Lendaku ešte v máji či v júni. Vtedy ho stúpanie v termike hneď po štarte tak trochu vydesilo. Teraz som nevedel, že Rasťo má po lete nalietané dosť, a že nabral dostatok sebaistoty. Aj keď mal Rasto nejaký čas pauzu, lietať nikdy nezabudol! :wink:
Potom som aj ľutoval, že som pre neho nepýtal väčšiu výšku. Vraví sa, že "nemému ani vlastná mať nerozumie". :( Píšem to aj preto, aby ste v budúcnosti radšej (triezvo :!: ) žiadali viac. Za žiadosť vás nikto neodstrelí!!! :idea: Pre prevádzku bez spojenia výšku viac ako 5 tis. stôp (1.500 m.n.n.) hoci aj v "chlieviku" určite nežiadajte. To by bola pre riadiaceho v súvislosti s ostatnou možnou IFR prevádzkou a postupmi na priblíženie tak trochu silná káva! :wink:
Thalhofer GT
Bautek Fizz

Napísať odpoveď