Dubina, 10. apr. 2017

Letové dni 2017
Užívateľov profilový obrázok
Edmond PP
Príspevky: 1010
Dátum registrácie: Ut Júl 29, 2008 5:29 pm

Dubina, 10. apr. 2017

Príspevok od užívateľa Edmond PP »

Chystal som sa napísať niečo o mojom zaujímavom letovom dni už skôr, ale únava a následne príprava na sviatky mi v tom zabránili.

Pôvodne som mal v úmysle ísť na Sľubicu, ale deň vopred som vývoz z Dúbravy nekontaktoval a v pondelok doobeda mi pán v telefóne oznámil, že je mimo a náhradu za seba už nedokáže nájsť. Tak som teda hodnotil možnosti a dlho zvažoval, či sa mi na Dubinu vôbec oplatí samému ísť - zvlášť, ak na letisku fúkal Z až JZ a SHMÚ udával na Chopku len slabý J-JZ vietor .
Na poludnie som sa definitívne rozhodol, zbalil sa, naložil krídlo a po 13:30 vyrazil na kopec. Ešte predtým, som na pristávačke na lúke vpravo od cesty pichol veterný rukáv. Všimol som si, že po predchádzajúcich troch dňoch dažďa a dokonca aj sneženia bola lúka nasiaknutá vodou viac, ako som si ju pamätal z minulosti. Ale viac západne od cesty to bolo na pristátie a aj na balenie krídla celkom dobré.

Podľa Airtribune som odštartoval o 15:45 a podľa záznamu z TWR Tatry som pristával o 18:28 (Airtribune som na mobile vypínal o čosi neskôr).
Píšem to preto, lebo keď som si okolo polnoci (!!!) večer natešený sadol k PC a išiel som stiahnuť dáta z GPS-ka, zistil som, že tam žiaden záznam nie je! :mrgreen: Airtribune mi ukazoval 34,5 km a dobu letu 2:59 hod. Vedel som však, že záznam trate na Airtribune nebol kompletný, takže tých km bolo určite viac! Určite by som týmto letom na Xconteste "prečúral minimálne Laca, a možno aj Roba! :lol:
Nechcel som uveriť, že GPS-ko je prázdne, ale bolo to tak. Uvažoval som, ako sa to mohlo stať. Nasledujúci deň som to konzultoval s Jarom S.
Faktom bolo, že som si GPS nezapol ešte na zemi pred štartom, ale až za letu cca 2 min. po štarte. Poučenie do budúcna! GPS sa za letu sa na satelity asi nedokáže naladiť. Možno som mal skúsiť GPS vypnúť a zapnúť - možno by to pomohlo. Isté je, že mi GPS hodnotu rýchlosti vôbec neukazoval. :twisted:

Lietanie to bolo celkom pekné. Aj keď už bolo na dobrú termiku trochu neskoro, dosiahol som výšku 1800 m.n.m., dvakrát som zaletel k tunelu pri Vydrníku a na západ som zaletel až na najzápadnejšiu hranu Kozích chrbtov a vyskúšal som si ako sa pri JZ vetre chytať na vybiehajúcich chrbtoch a ich naslnených svahoch pri poobedňajšom slnku.
Asi po hodine letu sa pridal jeden miestny PG a svojou vytrvalosťou ma tam hore udržiaval pri chuti lietať ešte o čosi dlhšie. Napokon som toho mal už aj tak dosť; Yeti ma čakal na štarte a bolo lepšie vyšliapať si pre neho ešte za vidna!

Po pristáti došiel ku mne nejaký pán s dvoma malými chlapcami a poprosil ma, či si moje krídlo môžu poobzerať. Keď sa dozvedel, že mi treba ísť peši pre auto na štartovačku, ochotne sa mi ponúkol, že ma jeho "pracovnou" Alhambrou odvezie kam to pôjde, a že postroj si môžem nechať u neho v aute. Poprosil som ho teda, že bude stačiť medzi záhradky, že odtiaľ po lesnej ceste si už v pohode pod štart zájdem sám. Zo štartu som schádzal autom už za šera a krídlo som nakladal na strechu auta už za tmy. Lúka (pristávačka) bola v tých kritických miestach napitá ako špongia, ale v smere ku krídlu som to ešte dal.
Keď som sa s naloženým krídlom na streche auta pohol a chcel som to skúsiť po lúke krížom (v tme som si nevšimol, že idem priamo do mokriny!), zapadol som autom nadobro.
Uvedomil som si, že tu mi ani pohon štyroch kolies nepomôže. Jedinú záchranu som v tejto zamotanej situácii videl v pánovi, ktorý ma vyviezol k záhradkám a u ktorého som mal postroj. Vedel som, že býva v druhom dome pri starej pristávačke vedľa hlavnej cesty. Zaklopal som u nich na dvere a s malou dušičkou mu oznámil, že som tam na tej prekliatej lúke zapadol. Bez váhania sa obliekol, nasadli sme do jeho Alhambry a vyrazili k môjmu Yetimu. K môjmu autu sme po okraji lúky došli ešte bez väčších problémov. Pri aute som si však uvedomil, že guľu z ťažného zariadenia som pred pár dňami z auta vyložil v garáži ako nepotrebnú záťaž! :oops: :oops: :oops: ....a vytiahnuť ma niekto mohol len smerom dozadu. Mimochodom, vzadu na vozidle Yeti po namontovaní ťažného zariadenia nie je možné zatočiť ťažné oko! :mrgreen:

Rozhodli sme sa teda, že najprv zájdeme do Popradu do našej garáže pre guľu. Lenže po cca 100 m jazdy okrajom lúky zapadla v blate aj pánova Alhambra!!! :lol: :lol: :lol: "Pekne sa to komplikuje!", povedal som si. Mladý pán odbehol domov pre reťaze, ale ani reťaze nepomohli. Zašiel teda pre svoje nákladné auto. ...a to na začiatku lúky zapadlo tiež!!! :lol: :lol: :lol:

Ešte šťastie, že pán poznal traktoristu, ktorý neďaleko jeho domu parkoval s pekným a mocným novým traktorom. Bolo 21:30, keď mu zavolal. Ten ochotne došiel, pripravil traktor, kým sme my s jeho ďalším os. autom zašli do Popradu pre guľu na ťažné. Medzitým, čo sme sa mi vrátili z Popradu, traktorista už čakal pri prvom zapadnutom nákladnom aute. Potom to už malo rýchly spád. Traktor s lanom nemal so zapadnutými autami žiaden problém. Posledný v poradí bol môj Yeti.

Traktorista s pomocníkom nechceli za ochotu ani euro, aj keď som nástojil, že to zadarmo nemôže byť. Môjmu známemu záchrancovi som nasilou vtlačil do vrecka dve päťeurovky. Vedel som, že tak ako ja, aj on bude musieť ísť rovno do mesta do samoobslužnej umyvárky vystriekať od blata podbehy kolies a celý podvozok. Ja som tam po zložení krídla v garáži musel zájsť tiež, a stálo ma to umytie 5 eur! Bola už polnoc, keď som sa vrátil domov. :D

Nuž takto dopadlo moje oneskorené lietanie a neskoré pristátie. Včera poobede som za tým mojím pánom-záchrancom zašiel domov a zaniesol im nejaké tokajské vínko, bonbonieru a kávu. Zaslúžil si to nielen on, ale aj jeho manželka. Veď som jej manžela v ten deň zamestnal na celý neskorý večer!

Mám ale jednú osobnú skúsenosť - že obyčajní ľudia dokážu pomôcť človeku celkom nezištne! :!: :!: :!:
Thalhofer GT
Bautek Fizz

juraj
Príspevky: 3423
Dátum registrácie: Št Sep 20, 2007 12:29 pm
Bydlisko: Košice

Re: Dubina, 10. apr. 2017

Príspevok od užívateľa juraj »

Edmond, tie manévre s autom boli omnoho napínavejšie ako samotné lietanie :D

Laco
Príspevky: 2259
Dátum registrácie: Po Sep 24, 2007 5:35 pm
Bydlisko: Košice

Re: Dubina, 10. apr. 2017

Príspevok od užívateľa Laco »

Ako hovorí staré príslovie:
"Čím lepšie terénne auto, tým ďalej do poľa musí ísť pre neho traktor" :lol:

Užívateľov profilový obrázok
Edmond PP
Príspevky: 1010
Dátum registrácie: Ut Júl 29, 2008 5:29 pm

Re: Dubina, 10. apr. 2017

Príspevok od užívateľa Edmond PP »

Hej, pravdu máš! 😅 Vyslobodzovanie áut trvalo asi rovnako dlho, ako samotné lietanie. ...aj to prináša život.
Z tohto prípadu vidieť, že ani starší človek nemá dosť rozumu! 😂😂😂
Na druhý deň v kaviarni pri káve to už bolo iné rozprávanie! ... kopec smiechu a zábavy. Najviac sa na mne zabávala moja manželka. Aspoň som zistil, že to moje lietanie konečne berie pozitívne... 😂😂😂
Thalhofer GT
Bautek Fizz

miro
Príspevky: 851
Dátum registrácie: Ne Apr 06, 2008 7:28 pm
Bydlisko: Hlohovec
Kontaktovať užívateľa:

Re: Dubina, 10. apr. 2017

Príspevok od užívateľa miro »

No z daňového hľadiska to nie je celkom v poriadku.

Užívateľov profilový obrázok
jaro
Príspevky: 4200
Dátum registrácie: Št Sep 20, 2007 12:39 pm
Bydlisko: Prešov
Kontaktovať užívateľa:

Re: Dubina, 10. apr. 2017

Príspevok od užívateľa jaro »

K tomu GPS. Keď gpsko nie je dlhšie zapnuté ťahá si po zapnutí almanach, informácie potrebné pre ladenie a výpočty. Preto manuály píšu že prvé zapnutie môže byť aj do 5 minút. Preto treba prístroj zapínať pred štartom a až po nalogovaní a nastavení ho vypínam a čakám na čas štartu. Edmondovi sa asi stalo to že budík vyhodil hlásenie o nenájdení satelitov a dokonca ponúka možnoať aj vypnutia príjmača. BuĎ si to nevšimol alebo hláška s timeoutom zmizla a nevšimol si to. Teda všimol si že mu GPS neukazuje rýchlosť. Vtedy treba isť do časti menu-gps a cez menu znova zapnúť gps alebo znovu dať vyhľadávanie satelitov.
No za letu je to na porazenie ale dá sa. Preto to treba robiť doma alebo na štarte. Kým skladáš krídlo tak 20 minút tie baterky nezožerie. Mám skúsenosť že po nalogovaní v aute to na štarte trvalo pár desiatok sekund.
V aute som si raz po dlhom vypnutí zapol GPS60, vyrazil smerom na Žilinu a až v Ružomberku sa mi GPSko chytilo. Predpokladám že čas od posledného príjmu, príjem v aute, príjem za pohybu urobili svoje.
Aj toto je možno krátky bod do osnovy prípravy štartu.
A to nehovorím o guli ťažného zariadenia :D :D :D

Užívateľov profilový obrázok
Edmond PP
Príspevky: 1010
Dátum registrácie: Ut Júl 29, 2008 5:29 pm

Re: Dubina, 10. apr. 2017

Príspevok od užívateľa Edmond PP »

Nie nadarmo sa hovorí, že treba mať gule!!! :lol:
Budem si to pamätať! ... aj zapnutie GPS pred štartom, aj tie gule. :lol:

Napokon, chlapci v poradí predo mnou na Xconteste môžu byť len radi, že sa mi to stalo.
...však, počkaj zajac! To poradie tak nenechám!
:lol: :lol: :lol:
Thalhofer GT
Bautek Fizz

Napísať odpoveď